Pitbullo Startet 18.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2022 Jeg hadde tenkt å få båten på sjøen denne uken, men har støtt på et problem. Da jeg tok opp båten etter sist sesong så tømte jeg noen liter vann ut fra dobbeltbunnen. Ikke noe dramatisk. Da jeg satte i bunnpluggen igjen så skrudde jeg den lett til, men ikke så langt at den var tung å dra til. Nå får jeg ikke ut bunnpluggen. Jeg skrur, men den bare roterer uten å bli skrudd ut. Det kan virke som om røret den står i roterer med skruen. Noen ide om hvordan jeg kan løse dette? Jeg har forsøkt å legge "drag" i skruen med en tang, men det hjelper ikke. Det er dessuten lett å ødelegge skruen på denne måten. Når jeg skrur så pipler det noen dråper langs kanten, så jeg vet det er noe vann der inne. Jeg vil heller ikke ta med ungene på sjøen hvis det siger inn en jevn strøm med vann i dobbeltbunnen. Jeg tror ikke det er for mye vann i den, kunne det være en løsning å tette rundt skruen med tec-7 eller lignende, og tatt båten i bruk? Vil det holde? Båten er en 1982 modell GH14, ikke selvlensende, med 15hk på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 18.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 Hadde ikke gidda bruke noe energi på å reparere det der. flekk det ut og bytt til en annen bunnplugg. Du får en på biltema eller maritim til en femtilapp. du trenger bunnplugg, ett hullbor, 2 rustfrie skruer, noe tettemasse og et skrujern,så er problemet løst på en liten halvtimes tid. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Pitbullo Svart 18.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 Takk for tips og råd. Tenker du rett og slett at jeg borrer ut den gamle, og monterer noe ala dette? https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/lenseplugger/lenseplugg-2000020423 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 Hvis du vil på vannet raskt så bare legg på Tec7 eller Biltema Multibond. Trenger ikke tørke. Bare å hive på vann. Det holder tett. Så bytter du bunnplugg når det passer deg. Du kan også bare fjerne den som er der nå, spikke til en liten kjegle i treverk og lime den med Tec7/ Multibond. Så hive båten på vannet rett etterpå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
19 fot Svart 18.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 Pitbullo skrev for 2 timer siden: Nå får jeg ikke ut bunnpluggen. Jeg skrur, men den bare roterer uten å bli skrudd ut. Det kan virke som om røret den står i roterer med skruen. Noen ide om hvordan jeg kan løse dette? Jeg har forsøkt å legge "drag" i skruen med en tang, men det hjelper ikke. Det er dessuten lett å ødelegge skruen på denne måten. Har du prøvd å holde igjen hylsa med ei tang men du skrur ut skrua? Og om du får ut skrua så kan det jo hende noe slikt kan passe hvis hulldiameteren er rett: https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/lenseplugger/ekspansjonspropp-2000017771 Er det annne dimenson så kan du kanskje modifisere en slik litt (eller lage selv) ved å skjære bort litt gummi eller lage ny gummipropp. Men du må nok uansett tette mellom hylsa og skroget. Men bare husk at ting fra Biltema kan ha Biltema-kvalitet, så unngå slikt på steder der du er avhengig av at det må fungere. Noen fortalte meg en gang at GH-jolla deres hadde gått ned og de mistenkte vel bunnpluggen mener jeg p huske. Men de fant senere ut at problemet var at den var fortøyd med baugen inn mot land og ved mye bølger inn fra akter så slo det over bak og fylte opp båten. Var vel kanskje selvlensing, men muligens ikke rask nok. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 18.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 19 fot skrev 34 minutter siden: Var vel kanskje selvlensing, men muligens ikke rask nok. Var vel ikke selvlensing på gamle GH14 mener jeg å huske (iallefall ikke de standard gule som det fantes i hopetall av på 80-tallet). Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Pitbullo Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2022 Takk for alle tips og råd. Jeg skal pusse bort bunnsmøring etc så får jeg bedre oversikt på hva jeg har å jobbe med. Mulig jeg rett og slett sauser det hele inn med tec7 og fikser til høsten. hylsa som skruen står i er ikke skrudd fra utsiden etter hva jeg har sett til nå. Det virker som om den er støpt inn i skroget. Da klarer jeg heller ikke å få tak i den med en tang. Irriterende at dette dukket opp nå, men får gjøre det beste ut av det… Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2022 Et alternativ til å sause inn er å klippe til en bit plast av feks en iskrem-boks som dekker akkurat bunnplugg og hylse, og lime den i ytterkant med tec7/ multibond. Da er det ikke så mye å fjerne når du skal ha det bort for å fikse til høsten. God sommer! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Pitbullo Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2022 Tusen takk til alle som har bidratt her i tråden! I dag har jeg hatt litt mere tid til å se på problemet, og jeg har klart å få ut bunnpluggen. Det var en pakning på skruen som var helt ødelagt, og lå som "gugge" rundt skruehodet. Fikk tatt bort dette slik at skillet mellom skrue og hylse ble tydelig. Jeg kilte hylsa med et skrujern, og fikk ut bunnpluggen. Det rant ut vann i flere minutter, så det var nødvendig å gjøre dette. Det jeg lurer på nå er, hva gjør jeg med hylsa? Den er løs, da jeg lett kan vri den rundt med en fastnøkkel. Det piplet vann ut rundt den da bunnpluggen stod i, så her er det lekkasje. Jeg vurderer å sause hylsa fast med tetningsmasse. Jeg kjøpte i dag Marine tetning på Biltema. Denne burde funke? https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/tetning/marintetning-2000040775 Jeg kjøpte også nye bunnpluggen med hylse, men tror det blir en litt stor operasjon nå midt i sesongen, så jeg trenger at det holder denne sommeren, så kan jeg gjøre det skikkelig i løpet av vinteren i stedet. Det må dog være pålitelig da jeg ikke har anledning til å se til båten hver dag mens den ligger på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2022 Jeg hadde lagt på Tec7 langs ytterkant av sekskanthodet, og skrudd i bunnpluggen nesten inn og lagt på tec7 i streng rundt den også. Det vil ikke flytte seg, og det holder tett. I alle fall min erfaring. Som midlertidig fiks. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Pitbullo Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2022 Takk! Da gjør jeg det. Så få jeg finne en permanent løsning til neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2022 Etter noen få søk så virket det som om det var blandede erfaringer med Biltema sin tetningsmasse. Til min store glede så fant jeg en tube med Tec7 i garasjen. Nå er både hylse og skrue behørig forseglet med Tec7. Jeg håper det holder! I så fall er fisketurene med ungene sikret i år også :) Takk til alle som har hjulpet! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2022 Gode fisketurer ønskes dere! Jeg har bare god erfaring med Biltema Multibond. Det mener jeg å huske at @Huldaogså har. Så jeg bruker dem om hverandre. Men den transparente er ikke så god som de med farge. Den kalles Multibond transparent og Trans7. Fordelen med Tec7/ Multibond er at de kan også feste ting på fuktige flater. Det behøver ikke være helt tørt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.