Jump to content

Spørsmål om James Wharram Designes? siden jeg vurderer og bygge en


perre90

Recommended Posts

Hei.

Jeg sitter og funderer på om jeg skal bygge meg en båt. Jeg har ikke erfaring, men har lyst til å lære og holde på med noe uten om det daglige.

Har sett litt rundt på forskjellige båt design og jeg har falt for James Wharram, siden båtene ser ganske lette å bygge og holde ved like. 

Derfor ville jeg høre med båtplassen om det er noen som har bygget noen av hans båt design eller om det er noen som har eid/eier en av hans båter?.

Har sett at de selger tegningene til Tiki 46 for 35 688 kr, men kan hende det heller blir en Tiki 38 den er noe billigere.

 

Også tenker jeg da på om jeg skal bruke kryssfiner eller OSB plater. Er det stor forskjell på dem når man snakker om skroget?

Og hvor er det beste og rimeligste stedene og få tak i epoxy og glassfiber? trenger noen liter og meter.

 

Kommer ikke på noe mer akkurat nå som jeg kan tilføye.

Så all info og innspill blir tatt i mot.

 

Hilsen Per

 

Link to post

Artig prosjekt, håper det blir realisert og at du lager en tråd om bygging her inne i såfall. Gjør du det, så er det mange flinke her inne som kan gi deg tips og råd på veien. 
 

Hvis du trenger litt inspirasjon, så sjekk ut denne tråden som er skreve av knude: 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

OSB er jo bare en grovkornet sponplate, noen slikt ville jeg aldri ha bygget en båt av. Finer er betydelig bedre. Men så er det jo det at alt annet enn selve skroget er like dyrt uansett hva man putter det i. Og kryssfinerbåter er ikke det mest attraktive på bruktmarkedet akkurat. Så man kan risikere å ende opp med en båt man har lagt millionbeløp i som man ikke blir kvitt om livet plutselig endrer seg. Jeg ville ha vurdert å heller finne et glassfiberskrog, og bygge videre på dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Spennende design. De største kostnadene her er ei stor bunke kryssfiner plater og en del ruller med vevet duk og epoxy resin.

Veldig enkel seilføring å utrustning. Er usikker men regner med at fremdrift for motor er påhenger?  Om tegningene /beskrivelsene er gode så er det ikke nødvendig med noe forkunnskap annet enn å være litt handy.  Om man derimot velger diwinycell i steden for kryssfiner vil jeg tippe skuta blir 3-4 ganger dyrere siden det også må brukes mye mer fiber. Kryssfineren blir her hovedstrukturen imens epoxy/fiber gjør skuta vanntett.

Screenshot_20220720-132402_Chrome.jpg.45006173a4cbf69e899bdeec8b365652.jpg

Jo kjør på !!

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Hei Knude.

 

Ja er påhenger, tror det var 2 stk på båt designene fra 30 fot og oppover.

James Wharram ville gjøre det lett og rimlig for alle sammen som ville bygge og reise på det store blå.

 

de har en liste over timer og priser på nettsiden.

https://www.wharram.com/articles/choosing-a-boat

Dette har vel blitt noe dyrere siden priser har steget siden dem tok og regnet på det.

 

Derfor jeg er så usikker på hvem jeg vil bygge, enten Tiki 38 eller Tiki 46. Er ganske stor forsjell på kabinene i kanone hehe, også er det størelsen på bruks omrøde på dek, så har vi den forskjelen på pris

Link to post

Hei Index.

 

Og bygge i bare glassfiber blir mye dyrere, og båten vil bli utrolig mye tyngere en Tiki design. 

En Tiki 46 veier 5 tons og har en laste evne på 4 tons, den vekten får man ikke med glassfiber catamaran, snakker vell nermere 15 tons, og da snakker man at man må kjøpe 2 motorer som er sterke nok, på en Tiki 46 har jeg sett dem bruker 15 og 20 hestere pågensmotorer.

 

Men det du sier om OSB er bra du sa, da bruker jeg bare kryssfiner.

Link to post

Her vil kvaliteten på kryssfineren være viktig. Om det var meg ville jeg tatt kontakt med kanskje Oslo finerfabrikk eller en av de andre store innportørene for å eventuelt å bestille all kryssfiner I en omgang. Mye mulig at den må bestilles inn til Norge.  Her bør du ha en god marin playwood noe sikkert materiallista viser. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
perre90 skrev for 20 timer siden:

Og bygge i bare glassfiber blir mye dyrere, og båten vil bli utrolig mye tyngere en Tiki design. 

En Tiki 46 veier 5 tons og har en laste evne på 4 tons, den vekten får man ikke med glassfiber catamaran, snakker vell nermere 15 tons

 

Den blir ikke tre ganger så tung av bare skrogmaterialet. Da er det andre ting som spiller inn. Men at det er en lett konstruksjon er det ingen tvil om. Veier jo ikke stort mer enn min 27 fots plastsnekke;-)

 

Jeg ville satt opp et nøyaktig budsjett på forhånd, inkludert alt ned til skruer og mutre. Og lagt til 30-40 % for det som man ikke har tenkt på. Da er det lettere å ta en vurdering. Men, selvsagt skal man ta høyde for at ikke alt kan måles i penger heller. Noen ganger er veien like viktig som målet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Etter å ha lest meg opp på/ noen timer på youtube ) konstruktør og Tiki serien så må jeg si det er et veldig spennende konsept. Her kan man jo komme på sjøen for lite penger.  Ble veldig fasinert av 26 og 30  som er helt greie for kyst seilas.

Det er nesten så jeg kunne tenke meg å bygge en selv. Ikke i Norge men i vårt andre hjemland Thailand der kryssfiner prisene er 1/3 av Norge. 

Om du trenger en båt på 46 fot er jo din vurdering men kanskje 30 også er brukelig???

Lykke til i planleggingen @perre90 av prosjektet. Håper du knekker til å holder oss informerte. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Ja 46 foteren er drømmen, siden du får 4 - 5 dobbeltsenger om du vil, eller så kan du velge 4 senger, og ha byssa bak roret og mellom alt på båten, og man har mulighet til og gjøre så mye forandringer innvendig. men 38 fot er mye rimeligere, men man mister 1 lugar, og har bare 1 dobbeltseng, resten er 1 manns senger, og man har byssa i ene skroget. så ja er litt og tenke på. tar nok opp til 1 år før jeg kan starte, håper på tidliger men får se, er en drøm jeg har og har brukt 2 uker av ferien på og gruble på dette hehe. lyker det at du selv blei fasinert av båtene, og blei musunelig på andre hjemland hehe.

 

til info, er en på Filippinene som har patent på 2 -3 type båter av denne designeren, man kan ikke få dem uten og kjøpe dem av han.

så kan hende man må bygge båten i Asia hehe.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...