Svartbåt Startet 19.Juli.2022 Del på Facebook Startet 19.Juli.2022 Har nylig kjøpt meg en 27ft Rinker med Bravo 3x drev, hatt den i litt over 1uke. Har lite erfaring når det kommer til drev, så lurer på noen ting 😊 Fikk opplyst når eg kjøpte båten at tiltmotor/pumpe må byttes da drevet siger når eg tilter det opp(maks 10.000,- i rep). Men ser at beholderen minker for olje, og ser oljeflekker bak båten. Så mistenker at det er lekasje og ikkje tiltmotoren det er noe gale med 🤔 Tidligere eier byttet begge tilt sylinderen i fjor, så er rart vist de lekker. Og denne beholderen har eg måtte etterfylle, oljen til drevet. Det er vel ikkje normalt? Ser nå i ettertid at det er mye rust på, det eg tror er styrestaget? Er dette noe eg bør være beskymret for? 😬 I tillegg merket eg etter eg kjøpte båten at venstre trim flaps(Lenco, elektrisk) ikkje fungerer. Ingen lyd når eg trykke på knappen, prøvd å feilsøke for kabelbrudd. Men har ikkje funnet noe.. Da bør eg vel bytte sylinderen? 😕 Begynner nå å beskymre meg om at eg har gjort et dårlig kjøp, at dette kan bli mye mer en de 10.000,- i rep eg fikk oppgitt av selger å få i stand 😬 Har allerede måtte bytte vannpumpe til servant og levere inn kalesja til rep pga hull. Noen som har noen gode råd for en nybegynner, når det kommer til slike båter 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 (redigert) Det kan være lekkasje i slanger som er mellom drev og pumpe, jeg hadde en slik lekkasje på et av mine drev (Bravo x3), litt jobb å bytte men overkommelig. Det som er mer kjedelig er at det ser ut som du lekkasje inn ved styrebolt, ikke uvanlig med Mercruser drev etter noen år, mange bytter til rusfri bolt, men dette er en mye større jobb enn at drevet siger litt.. Ref : Ser nå i ettertid at det er mye rust på, det eg tror er styrestaget? Er dette noe eg bør være beskymret for? Nei, den beholderen skal det ikke etterfylles Olje på, nest øverste bilde, da er det lekkasje i selve drevet, Ikke bra, men bedre at det er ut og ikke inn.. Er båten på sjøn nå? Redigert 19.Juli.2022 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svartbåt Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Takk for svar. Ja, båten står på sjøen nå. Redd for at dette kommer til å bli dyrere en eg først trodde 😕. Styrestaget bør byttes eller kan det trygt være slik? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Vet det må være veldig kjedelig å ta en båt på land rett etter den er kjøpt og man mest har lyst til å bruke den masse. Men det er kanskje en ide å alikevel gjøre det slik at du får en oversikt og får utbedret det som feil før det gjør ytterligere skader. Det kan jo også være greit å vite opp mot hva selger har opplyst i salgsprosessen og om dette er ting han opplagt måtte ha kjent til. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Førstefender Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 (redigert) Svartbåt skrev 26 minutter siden: Takk for svar. Ja, båten står på sjøen nå. Redd for at dette kommer til å bli dyrere en eg først trodde 😕. Styrestaget bør byttes eller kan det trygt være slik? Styrestag kan trolig brukes, men hvis du følger med, vil det lekke små mengder med sjøvann inn i båten nå, gjennom rusten styrebolt. Hvis ikke dette er utbedret, noe det trolig ikke er slik som den styrearmen ser ut. For å bytte, må motor frem evt ut av båten og transomplate må demonteres. Hvis du har så stor lekkasje av drevolje at du stadig må etterfylle, tør jeg ikke anslå hva som er galt eller hva som bør gjøres. Kontakt Mercruiser forhandler og forhør deg. Hvis lekkasje går begge veier, har du snart mye vann i drevet og det bør definitivt ikke kjøres med. Ville kontaktet selger og hørt om alle disse feilene er noe han visste om, kan bli dyrt.. Redigert 19.Juli.2022 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svartbåt Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Har bestilt meg time hos verksted for sjekk. Men 1mnd ventetid.. Kjedelig når en nett har kjøpt ny båt 😕 Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Rett over mercatode på underside av transom er det en fordelingsblokk av olje til trimsylindre som kan tæres istykker. Selv om denne er på utsiden av båt vil nok olje komme inn i båten slik som jeg opplevde det. Lekkasje i styrebolten kan holdes i sjakk ved å spraye rikelig med Fluid Film (Lanolin) inn ved styrebolt fra innside av båt. Har selv holdt lekkasje i sjakk på denne måten i årevis. Selv om hele transom ble byttet i fjor smører jeg likevel styrebolt for å forebygge. Fluid Film skal være sjøvannsbestandig. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Jeg har byttet mange transom skjolder pga vann lekasje ved styrestang. Hvis det er ikke reparert tidlig nok så er det aluminium gods hvor simmering sitter tært vekk og det er ingenting til å holde en nye simmering på plass ved skift av styrepinnen, så du må bytte hele skjold. Har reparert min egen for 11 år siden og brukt en dobbel leppe simmering og rustfritt hylse på styre pinnen og etter montert et fett nipple på skjold som Mercruiser hadde tidligere og den er lik som godt som ny fortsatt. Olje lekasje fra trim sylinders kan var en av de flexi slang hvis sylindrer ny. Og drev olje lekasje er ofte fra den flexi slang mellom drev og skjold. Sitér dette innlegget Link to post
Svartbåt Svart 20.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Prøvde å filme litt. Ser ut som at det kommer inn vann nederst ved drevet? Litt vanskelig å se nøyaktig hvor det kommer fra, da det er veldig trangt 😝 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Vanskelig å se ut fra video, men er trolig styrebolt som skrevet. Legg noen fingre inn under den rustne styrearmen, mot drevet, så tenker jeg du kjenner det er våt, dette vannet renner tilslutt ned i bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Svartbåt Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Hadde meg en tur i dag. Etter turen kjente eg under styrearmen, og det va det vann ja.. I tillegg er det oljefilm i sjøen 😝 Hadde nok aldri kjøpt båten om eg hadde vist alt dette for 2uker siden.. Sa til han eg kjøpte båten av at eg va veldig usikker da den har drev og at eg har lite erfaring, men ble betrygget av at sålene servicer blir fulgt er det heilt trygt. Han hadde full service på drev Vinter 2020, burde de da ikkje merke det med styrebolten? Hva kan eg forvente i verkstedutgifter for å få den i orden? 😬 Har eg noen rettigheter å få dekket det av selger? Når eg ser på papirene eg fikk med båten at lignende problem ble fikset i 2016, se bildet. Rart det ikkje holder lenger 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Ser de har byttet fra utsiden, det er en grei måte å gjøre dette på, men krever at man skjærer opp et ganske stort hull gjennom toppen av transom. Er du heldig er det jo i teorien mulig at det kan lekke gjennom dette hullet, hvis de ikke har tettet skikkelig. Eller så er det som en skrev lenger opp, mulig at det har gått så langt at det er tæringer i gods, da blir det ikke tett ved bytte av kule.. hvis jobben først gjøres, bør også kula byttes til uoriginal rustfri, da holder den "evig". Sitér dette innlegget Link to post
Svartbåt Svart 31.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2022 Har nå hatt båten på verksted for sjekk. De har konkludert med at hekkplaten/transom må byttes. Pris mellom 100-130.000! 😝 Har krevd heving av kjøpet av selger, noe han har godtatt. Men vil ikkje bli med å dekke noen av utgiftene eg har hatt, eller transport tilbake. Er det noe eg kan kreve/forlange? Det er snakk om 22.000,- for å frakte den tilbake, og eg brukte mye for å frakte den til meg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.August.2022 Del på Facebook Svart 31.August.2022 Ny transom koster vel 30-40 tusen, så det var jo en veldig pris de hadde kommet opp med. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 31.August.2022 Del på Facebook Svart 31.August.2022 Svartbåt skrev On 19.7.2022 at 2.50: Noen som har noen gode råd for en nybegynner, når det kommer til slike båter 😊 -Har du lite greie på båt så bruk en kyndig som hjelper -Det er slettes ikke sikkert at selger vet så mye om båt og du bør ikke bruke ham som din representant... -Vær skeptisk til båter med "gimmick" faktor. En båt med undervanns LED og en transom som ikke er fulgt opp sier en del om hvor fokuset har vært... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 1.September.2022 Del på Facebook Svart 1.September.2022 Svartbåt skrev for 22 timer siden: Har nå hatt båten på verksted for sjekk. De har konkludert med at hekkplaten/transom må byttes. Pris mellom 100-130.000! 😝 Har krevd heving av kjøpet av selger, noe han har godtatt. Men vil ikkje bli med å dekke noen av utgiftene eg har hatt, eller transport tilbake. Er det noe eg kan kreve/forlange? Det er snakk om 22.000,- for å frakte den tilbake, og eg brukte mye for å frakte den til meg. Hvis han har godtatt heving, ville jeg tatt de pengene og løpt. Hvis det blir sak av dette er det ikke sikkert du får medhold. Bare fordi drevet er reparert for 6 år siden er jo ikke dette noen garanti for at det er ok nå. Når så drevservice ikke er tatt på over to år og dette er opplyst er jeg ikke sikker på at du vil ha en vanntett sak. Godta heving og se de 22000,- som en lærepenge, ville jeg anbefalt. Blir du sittende med båt+rettsak i et fallende marked er dette fort småpenger. Sitér dette innlegget Link to post
N-D-780 Svart 1.September.2022 Del på Facebook Svart 1.September.2022 Jeg har hatt tilsvarende problem med styrepinnen som var dårlig, og som det sies, så må du i praksis bytte hele transom platen, og da kjøper man alt bak, inklusive trim sylinderene, som koster ca 30 000 kroner. Hos meg fant jeg i tillegg en feil på eksosrøret som er koblet til Transom platen på innsiden, så det ble 10 000 kroner til for nytt eksos rør også. For å komme til må selvfølgelig motoren ut, og når da gamle transom plata skal av må du bruke mye kraft, da den sikkert sitter med masse lim/ sikaflex ell. Skal du ha mekaniker til å gjøre alt dette må du beregne 1 til 2 dager arbeide pluss andre kostnader ifbm med verksted opphold som også koster.... Jeg tror også jeg ville godtatt heving av kjøpet, og gått videre. 22 000 kroner er ingenting i båtverden, dersom man velger å sette bort service og vedlikehold.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.