Conque Startet 19.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2022 Hei, Vi kjøpte oss ny båt i fjor sommer/ høst. Dette gikk som det skulle med total motorhavari etter 5 timer gange. (Oljeslange røyk). Nå har vi byttet veiv, råder, lager mm. En ny sylinder også. Jeg prøvde ikke å kjøre på med en gang den ble satt på vannet pga innkjøring o.l Nå sliter jeg veldig med å oppnå fart. Den går fint i 8 knop, men å pushe noe mer blir veldig belastende på motor. Hvis jeg kjører på maks turtall og flaps nede så opp år jeg 19 knop. Om det da tar flaps opp igjen så senker farten seg til 12-14 knop. Da har jeg et turtall på 3600 (maks?). Båten er ferie lastet, men det var den i fjor også. Den klarte 27-28 knop på maks, og marsjer fint mellom 16-23 knop. Nå kan jeg kjøre opptil 8 knop, noe mer blir bare tungt for motoren. Dette er en unique ever 33 med 1x mercruiser 4.2l d-tronic 300hk. Båten veier forøvrig ca 4t fullastet ved opptak i fjor. Fin filter diesel er byttet, men ikke grovfilter. Ser lite groe på propell. (Har ikke tittet under båten). Kan groe under båten ha så mye å si? Takker for svar ? Sitér dette innlegget https://batutstyrnorge.no Link to post
_Bliss_ Svart 19.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2022 Ja, det kan det. Særlig på propell. Ta på en dykkermaske og sjekk. Grofilter må også sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2022 Med mindre du har skiftet propell eller utveksling er det nok groe som forårsaker dette ja. Ellers er vel grovfilter viktigere å bytte enn finfilter faktisk. Så jeg ville byttet dette også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Conque Svart 9.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 Hei igjen, Bare trenger noen flere innspill her. Har sjekket under båt etter groe. Det er det lite av. Antok dermed at det var hub i propell som var problemet. Har idag byttet propell og testkjørt. Fremdeles samme problem som med forrige propell. Det eneste som var forskjellig denne gangen var at motoren plutselig ville opp over 3600rpm som var maks før. Ny propell er bestilt på marineshop med artikkelnummer jeg hadde på eksisterende propell. Gammel er merket 18614a40 p19(som tilsvarer 18 1/4' 19 grader Den nye fra marineshop har spesifikasjoner 18,3 og 19vinkling. ( https://www.marineshop.no/solas/100356/solas-amita-3-18-3-x-19-bravo-2-r-propell-alu-3-bl-m-hub-høyre ) Har jeg fått veldig feil propell? Takker for innspill? Sitér dette innlegget https://batutstyrnorge.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.