Hulda
He, he,... Om det siger vann inn langs bolten, er det et utmerket anerobt miljø. Lite oksygen og stadig surere miljø. At det siger inn rustvann i båten, er indikator på at noe er på gang. Så om denne lekkasjen mellom skrog og dekk ikke stanses og området ikke rengjøres, er det å kun bytte bolter en form for utsettelse på noe som kan hende i fremtiden. Om to år eller om tredve år, eller noe slikt. Hva det koster har jeg ingen kompetanse til å svare på. Men jeg tenker vel at to mann en uke burde vel kunne fikse en slik jobb. I Son har jeg inntrykk av at plastrep'en der plukker av flere kjøler i året.
Merk at jeg svarte på en takstmanns vurdering. Hulda har ikke slik konstruksjon. Og på Hulda finnes det ikke en eneste A4-forskruvning under vann. Om man f.eks skrur av en suspekt mutter/skive, inspiserer, trekker til med produsentens anbefalte moment, ville jeg vel på min egen hypotetiske båt sagt OK. Tøyer bolten under tiltrekking, eller ryker tvers av, er kjølen ned det neste punktet.
Og, jeg kan i hvert fall ikke med visuell inspeksjon se en spenningskorr før den har kommet meget langt. Offshore hadde vi såkalte 'administrative sprekker'. Dette kunne være sprekker i sveiser og annet som ble logget og holdt øye med. Begynte de å aksellerere, måtte det tas aksjon. Jeg har slipt og frest ut så mange slike sprekker at jeg var pepret med mikroskopiske stålsplinter. Redd for å dusje om kvelden av frykt for at ledda mine skulle ruste fast.