Hulda
dude skrev for 9 timer siden:Hulda:
Det er en Beneteau Evasion 32. Glassfiber fra åttitallet.
Det må jeg si, den var artig! Fin båt.
Hvis jeg trekker parallell til trebåt, så vil boltene avgi korrosjonsprodukt etter hvert. Boltene vil vokse i bolthullet og tette. Vanlige 'jernbolter' holdt vel minst 50 år. Varmgalvaniserte bolter, tja, da kan man vel øke med minst 50 %. Forutsetter at kjølen er laget av støpejern og at boltene er gjenget ned i kjølen. Jern-bolter gir ingen overraskelser. De har en forusigbar korrosjonsrate på, la oss si, <0,15 mm/år. Galv sinker korrosjonsprosessen. Er kjølen av bly, vil det foreligge en galvanisk potensialforskjell til fordel for blyet. Så la oss si at du bør begynne å øke fokus en gang rundt 2040 med bolter gjenget i jernkjøl. Kan legge til at det vi så på trebåter etter så der 60 år, var bolter som hadde øket rust midt i kjølplanken. Denne var gjerne av eik og avga etter hvert 'garvesyre' som aksellererte korrosjonsprosessen. Jeg hugget opp en seiler på 60-tallet som var bygget før 1900. Der så boltene ut som gulerøtter mot midten av kjølplanken. Kjølen hang på plass, og båten var minst 67 år gammel. Nokså standard, i følge 'gamlegutta' den gangen. Det er gunstgere levevilkår for jernet hos deg.