Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

dude skrev for 9 timer siden:

Hulda:

Det er en Beneteau Evasion 32. Glassfiber fra åttitallet.

https://sailboatdata.com/sailboat/evasion-32-beneteau

Det må jeg si, den var artig! Fin båt.

Hvis jeg trekker parallell til trebåt, så vil boltene avgi korrosjonsprodukt etter hvert. Boltene vil vokse i bolthullet og tette.  Vanlige 'jernbolter' holdt vel minst 50 år. Varmgalvaniserte bolter, tja, da kan man vel øke med minst 50 %. Forutsetter at kjølen er laget av støpejern og at boltene er gjenget ned i kjølen. Jern-bolter gir ingen overraskelser. De har en forusigbar korrosjonsrate på, la oss si, <0,15 mm/år. Galv sinker korrosjonsprosessen. Er kjølen av bly, vil det foreligge en galvanisk potensialforskjell til fordel for blyet. Så  la oss si at du bør begynne å øke fokus en gang rundt 2040 med bolter gjenget i jernkjøl. Kan legge til at det vi så på trebåter etter så der 60 år, var bolter som hadde øket rust midt i kjølplanken. Denne var gjerne av eik og avga etter hvert 'garvesyre' som aksellererte korrosjonsprosessen. Jeg hugget opp en seiler på 60-tallet som var bygget før 1900. Der så boltene ut som gulerøtter mot midten av kjølplanken. Kjølen hang på plass, og båten var minst 67 år gammel. Nokså standard, i følge 'gamlegutta' den gangen. Det er gunstgere levevilkår for jernet hos deg.

Hulda

Hulda

dude skrev for 9 timer siden:

Hulda:

Det er en Beneteau Evasion 32. Glassfiber fra åttitallet.

https://sailboatdata.com/sailboat/evasion-32-beneteau

Det må jeg si, den var artig! Fin båt.

Hvis jeg trekker parallell til trebåt, så vil boltene avgi korrosjonsprodukt etter hvert. Boltene vil vokse i bolthullet og tette.  Vanlige 'jernbolter' holdt vel minst 50 år. Varmgalvaniserte bolter, tja, da kan man vel øke med minst 50 %. Forutsetter at kjølen er laget av støpejern og at boltene er gjenget ned i kjølen. Jern-bolter gir ingen overraskelser. De har en forusigbar korrosjonsrate på, la oss si, <0,15 mm/år. Galv sinker korrosjonsprosessen. Er kjølen av bly, vil det foreligge en galvanisk potensialforskjell til fordel for blyet. Så  la oss si at du bør begynne å øke fokus en gang rundt 2040. 

• Create New...