dude
Komodo skrev 33 minutter siden:Sammenligner du levetiden på en kartplotter og en seilbåt?
Tenker du at det er naturlig at en seilbåt fra slutten av 90 tallet er oppbrukt?
Ja det gjør jeg i høyeste grad!
Men om du mener at man skal bytte ut alt som er inni båten, slik som motor, teknologi, gåen rør og elektrisk, opprusta tanker, lause kjøler osv, osv.. Å reparerer de for flerfoldige hundre tusen, vil man kunne slite noen år til utav den sjølvsagt.
Det er imidlertid slik blitt nå at folk leier hotell til vinterdekka sine, og har verken verktøy, interesse, plass å stå, eller kunnskap til å holde på å mekke på gammal, i praksis verdiløs drit. Ikke får de finansiert det heller, siden banken mener det samme som meg? Biler får man til nød finansiert i hva da? 10 år? Biler lever i 8år i Bærum, og 23 år på Vinstra (elns) Jeg er hellig overbevisst om at det samme vil gjelde for båter innen overskuelig framtid.
Men! Når det er sagt, så er jeg egentlig glad for det, for både jeg, som en av dinosaurene innpå her, og dere andre, Vi er vel i snitt rundt 60år? og vant med 50 års nedskrivning minst, på alt vi kjøper. Er jo helt avhengig av at noen naive sjeler roter seg borti slikt på slutten av levetida, slik at vi kan kjøpe det, i full overbevisning om at vi har gjort et kupp :-) Kanskje kan vi også få med oss noen kompiser, en (god?) advokat, og tilogmed naiv dommer til å mene at stakkaren som solgte det til oss må refundere noe, alt, eller sågar mer enn kjøpesummen siden vi ble sjokkert av at det ikke var som nytt etter 30 år.