Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

Mye kommer an på batteriets tilstand. Har selv hatt Biltema startbatteri som etterhvert som fulladet klarte å starte 30 hk kun når den var varm, men det var når batteriet var noen år. Bare nevner det for å få frem at det ikke finnes en fasit på hvor mye man kan bruke et batteri før man ikke har nok til start av motor.

 

Biltema hadde hvertfall før en boks på sigarettennerkabel som kuttet strømmen når det ble lite igjen. Har selv brukt slik til kjøleboks da jeg gjerne vil utnytte strømmen mest mulig (kaldest mulig mat), men fortsatt starte og ha strøm til ekkolodd.

 

Men istedenfor å hele tiden ha "rekkeviddeangst" for batteriet og kanksje en dag finne ut at du tappet det for mye ned og ikke får start og sliter så burde du finne ut hvordan du starter motoren din med snor og sjekek at du har alt du trenger i båten. Kanksje er det snorstart på den, da er o saken grei (hvis du er sterk nok eller har tilgang til ande sterke folk). Men ellers så kan man som regel ta av dekeselet og ei beskytelsesplate til og snurre snor rundt og dra. Men pass på å være forsiktig, for blir det tautrekkingskonkurranse melllom deg og 60 hk så taper du nok den konkurransen. Selv klarer jeg fint å dra igang min 100 hk Yamaha 2-takt. Jeg har aldri hatt bruk for det, men har testet det for å sjekke at jeg har en backup og ikke trenger å være redd for å gå strømtom. Jeg tar kun snora en gang rundt svinghjulet, dette for at det skal være mindre fare for at den snurres fast og dras med rundt, feks hvis den starter før man har dratt ut helt. Også bruker jeg en liten trepinne på tvers slik som på startsnorer, for at jeg ikke skal ha for godt feste til hånda. Hvis man lager ei løkke på tauet elelr surrer det noen runder rundt håndleddet og andre enden hekter seg fast og motoren starter (tautrekkingskonnkurransen du lett taper) så kan det gå riktig galt. Hensikten med trepinnen er at man skal ha et grep som er så dårlig at håndtaket bare glipper ut av hånda hvis tauet raskt vinsjes inn av motoren.

 

Du skriver du har Biltema kjølebag, det har jeg også hatt før. Brukte den på båtferie og kjørte deretter hjemover med denne koblet til sigarettenneruttaket i bilen. Synes det luktet litt vel mye svidd fra den gamle bilen foran i køen, inntil jeg skjønte at det ikke kom derfra, for det kom røyk opp fra kjølebagen min. Dro ut kontakten og svingte inn på en stubb av gamle E18 som heldigvis var der noen få hundre meter lenger fremme. Lempet ut Biltema-kjølebagen og tømte vann over lokket og fikk luftet ut av bilen (men fortsatt svidd lukt inni bilen flere dager etterpå til tross for grundig utlufting og flere timers kjøring. Kjølebagen fik stå i båten (på henger bak bilen) uten strøm tilkoblet resten av turen.

 

Når det gjelder kapasitet til kjøling så kan du ta noen brusflasker og fylle dem med vann og legge dem i fryseren, da har du kjøleelementer og deretter kaldt drikkevann. Har selv fortsatt hatt isklumper igjen etter 4 dagers båttur med 12V kjølebag av den billige enkle typen (men ikke Biltema). Kjøleboksen stod ikke på hele tiden, stort sett kun når motor gikk, som vel vil si sånn ca 8-10 timer pr dag, og kanskje et par timer etter dette.

 

Det jeg synes er viktigst med kjøling er holdbarheten til kjøtt som skal grilles senere. Har vært på båtferie uten kjølebag og grillet. Men med ønske om grilling søndag og innkjøp lørdag (og noen ganger jeg ikke finner passende sted å grille og kjøttet blir liggende til neste dag) så er det greit at det ikke bederves. Har vært litt dårlig i magen på sånn båttur, som medfører mange turer innom doer, da er det bedre å ha en kjølebag.

 

Har nå to batterier i båten og kobler det slik at jeg har bryter 1, 2 og 1+2. Har eget uttak fra 2 så jeg kan bruke dette til kjølebag uten å tappe 1 som er nærmest motor og dermed best egnet til start.

19 fot

19 fot

Mye kommer an på batteriets tilstand. Har selv hatt Biltema startbatteri som etterhvert som fulladet klarte å starte 30 hk kun når den var varm, men det var når batteriet var noen år. Bare nevner det for å få frem at det ikke finnes en fasit på hvor mye man kan bruke et batteri før man ikke har nok til start av motor.

 

Biltema hadde hvertfall før en boks på sigarettennerkabel som kuttet strømmen når det ble lite igjen. Har selv brukt slik til kjøleboks da jeg gjerne vil utnytte strømmen mest mulig (kaldest mulig mat), men fortsatt starte og ha strøm til ekkolodd.

 

Men istedenfor å hele tiden ha "rekkeviddeangst" for batteriet og kanksje en dag finne ut at du tappet det for mye ned og ikke får start og sliter så burde du finne ut hvordan du starter motoren din med snor og sjekek at du har alt du trenger i båten. Kanksje er det snorstart på den, da er o saken grei (hvis du er sterk nok eller har tilgang til ande sterke folk). Men ellers så kan man som regel ta av dekeselet og ei beskytelsesplate til og snurre snor rundt og dra. Men pass på å være forsiktig, for blir det tautrekkingskonkurranse melllom deg og 60 hk så taper du nok den konkurransen. Selv klarer jeg fint å dra igang min 100 hk Yamaha 2-takt. Jeg har aldri hatt bruk for det, men har testet det for å sjekke at jeg har en backup og ikke trenger å være redd for å gå strømtom. Jeg tar kun snora en gang rundt svinghjulet, dette for at det skal være mindre fare for at den snurres fast og dras med rundt, feks hvis den starter før man har dratt ut helt. Også bruker jeg en liten trepinne på tvers slik som på startsnorer, for at jeg ikke skal ha for godt feste til hånda. Hvis man lager ei løkke på tauet elelr surrer det noen runder rundt håndleddet og andre enden hekter seg fast og motoren starter (tautrekkingskonnkurransen du lett taper) så kan det gå riktig galt. Hensikten med trepinnen er at man skal ha et grep som er så dårlig at håndtaket bare glipper ut av hånda hvis tauet raskt vinsjes inn av motoren.

 

Du skriver du har Biltema kjølebag, det har jeg også hatt før. Brukte den på båtferie og kjørte deretter hjemover med denne koblet til sigarettenneruttaket i bilen. Synes det luktet litt vel mye svidd fra den gamle bilen foran i køen, inntil jeg skjønte at det ikke kom derfra, for det kom røyk opp fra kjølebagen min. Dro ut kontakten og svingte inn på en stubb av gamle E18 som heldigvis var der noen få hundre meter lenger fremme. Lempet ut Biltema-kjølebagen og tømte vann over lokket og fikk luftet ut av bilen (men fortsatt svidd lukt inni bilen flere dager etterpå til tross for grundig utlufting og flere timers kjøring. Kjølebagen fik stå i båten (på henger bak bilen) uten strøm tilkoblet resten av turen.

 

Når det gjelder kapasitet til kjøling så kan du ta noen brusflasker og fylle dem med vann og legge dem i fryseren, da har du kjøleelementer og deretter kaldt drikkevann. Har selv fortsatt hatt isklumper igjen etter 4 dagers båttur med 12V kjølebag av den billige enkle typen (men ikke Biltema). Kjøleboksen stod ikke på hele tiden, stort sett kun når motor gikk, som vel vil si sånn ca 8-10 timer pr dag, og kanskje et par timer etter dette.

 

Det jeg synes er viktigst med kjøling er holdbarheten til kjøtt som skal grilles senere. Har vært på båtferie uten kjølebag og grillet. Men med ønske om grilling søndag og innkjøp lørdag (og noen ganger jeg ikke finner passende sted å grille og kjøttet blir liggende til neste dag) så er det greit at det ikke bederves. Har vært litt dårlig i magen på sånn båttur, som medfører mange turer innom doer, da er det bedre å ha en kjølebag.



×
×
  • Create New...