FrøkenKaptein Startet 20.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2022 Jeg er på båtjakt om dagen og har kommet over en med Volvo Penta - TMD30. Noen som har erfaringer med denne? En annen jeg ser på har en Mercedes-Benz OM617. Jeg har hatt VP og Yanmar tidligere, men aldri vært borti MB i båt og kjenner jeg er litt skeptisk til det :) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 20.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2022 Du snakker ca 40 år gammel forkammer motor, som det kan være vanskeligt å få deler til. Enkelt sagt, gammel utgått teknologi, som høre hjemme på museum. Å du må være forberedt på utfordringer med en sådan. Mercedes ligger det i mange båter. De er nok ikke noe verre enn andre stein gamle motorer. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
nomen Svart 20.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2022 Der var du vel krass synes jeg Okkaby?. Alt kommer an på hvordan den 40 år gamle motoren er behandlet og vedlikeholdt. Jeg har selv en TAMD30 motor fra 1985, og den fungerer utmerket Ingen kjøleproblemer, lekkasjer eller eksosrøyk. Snill på dieselen, og overraskende mye deler som fortsatt er å få tak i. Så til TS, det er viktigere at motoren er tatt godt vare på enn årstall og merke. Selv hadde jeg styrt unna den Mercedesen, synes jeg har lest for mye negativt om disse, men har ingen erfaring selv. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
FrøkenKaptein Svart 20.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2022 Takk for svar. Båten med Mercedes har alt jeg ønsker av utstyr + litt til og den med VP må jeg gjøre mye selv. Men da høres det ut som det er best å ta jobben/kostnadene med å installere litt utstyr selv :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2022 (redigert) Jeg har ikke inntrykk av at OM617 er noen problemmotor. Så om den virker OK vedlikeholdt ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å velge denne. VP motorer er jeg mer betenkt over, men det er kanskje bare meg... Redigert 20.Juli.2022 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 20.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2022 Enig med index over. Du må uansett være klar over, at samme hvilken du velger, så er dette gamle motorer hvor det vil bli behov for vedlikehold å det fort kan bli veldig dyrt om en ikke kan skru sjøl. Å det er ikke alle verksteder som vi utfører rep på disse gamle motorer heller, spesielt i høysesongen, hvor de er sprengt fra før. Er det båt en tenker å ha lenge, så er det like greit å kalkulere inn bytte av motor med en gang. Den kan kjøre fint i årevis, men også risk at den står av på første feriedag. Men disse gamle volvo motorer, er kjent for kjøle problemer. At en over ikke har dette, endre ikke på at dette er en gjenganger, på både 30 & 40 serien. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Seesnake Svart 20.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2022 Jeg ville gått for vp motoren. Men i gjen så spørs det på vedlikeholdet. Å ja det er en gammel motor der alt kan skje. Men dette gjelder alle motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.