Jump to content

Erfaringer med Volvo Penta - TMD30

FrøkenKaptein

Recommended Posts

Jeg er på båtjakt om dagen og har kommet over en med Volvo Penta - TMD30. Noen som har erfaringer med denne?

En annen jeg ser på har en Mercedes-Benz OM617.

Jeg har hatt VP og Yanmar tidligere, men aldri vært borti MB i båt og kjenner jeg er litt skeptisk til det :) 

Du snakker ca 40 år gammel forkammer motor, som det kan være vanskeligt å få deler til.

Enkelt sagt, gammel utgått teknologi, som høre hjemme på museum. 

Å du må være forberedt på utfordringer med en sådan.

Mercedes ligger det i mange båter. De er nok ikke noe verre enn andre stein gamle motorer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Der var du vel krass synes jeg Okkaby?.

Alt kommer an på hvordan den 40 år gamle motoren er behandlet og vedlikeholdt.

Jeg har selv en  TAMD30 motor fra 1985, og den fungerer utmerket

Ingen kjøleproblemer, lekkasjer eller eksosrøyk. Snill på dieselen, og overraskende mye deler som fortsatt er å få tak i.

Så til TS, det er viktigere at motoren er tatt godt vare på enn årstall og merke. Selv hadde jeg styrt unna den Mercedesen, synes jeg har lest for mye negativt om disse, men har ingen erfaring selv.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Takk for svar. 

Båten med Mercedes har alt jeg ønsker av utstyr + litt til og den med VP må jeg gjøre mye selv.

Men da høres det ut som det er best å ta jobben/kostnadene med å installere litt utstyr selv :) 

Jeg har ikke inntrykk av at OM617 er noen problemmotor. Så om den virker OK vedlikeholdt ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å velge denne. VP motorer er jeg mer betenkt over, men det er kanskje bare meg...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med index over. 

Du må uansett være klar over, at samme hvilken du velger, så er dette gamle motorer hvor det vil bli behov for vedlikehold å det fort kan bli veldig dyrt om en ikke kan skru sjøl. 

Å det er ikke alle verksteder som vi utfører rep på disse gamle motorer heller, spesielt i høysesongen, hvor de er sprengt fra før.

Er det båt en tenker å ha lenge, så er det like greit å kalkulere inn bytte av motor med en gang. Den kan kjøre fint i årevis, men også risk at den står av på første feriedag.

Men disse gamle volvo motorer, er kjent for kjøle problemer. At en over ikke har dette, endre ikke på at dette er en gjenganger, på både 30 & 40 serien.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...