Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Båter med inboard koster jo gjerne rundt 10% i året av innkjøpsverdien å holde pluss bruk. 2 mill = i snitt ca 200.000 per år, dersom du har skikkelig innendørs opplag og servicer på merkeverksted.

Pluss eventuelt verditap, oppgraderinger man gjør på eldre båter og evt dieselforbruk - det kan man regulere selv. Mange gjør det billigere ved å gjøre ting selv og å lagre i boblehavner osv, det mener jeg forringer bøtens verdi for min del når jeg skal kjøpe brukt båt.
Jeg kjøper bare båter som har vært innendørs lagret vinterstid og som har hatt servicer på merkeverksted (de får mail om kampanjer osv). Men dette stemmer ikke for båter til 10-20 mill osv, men kanskje mer for de båtene opp til 3-4 mill som brukte. Over der er ofte driftskost lavere i forhold til nypris, med mindre man tar med verditapet på nyere båter.

 

En 42 foter er det like hyggelig å være i på korte turer som på lange turer.

Selv da dieselprisen var 9kr per liter var vi ofte bare nede i båten for å være øktt der, uten å kjøre ut i det hele tatt. 
 

I en åpen liten skjærgårdsjeep må man ofte kjøre utpå for å nyte båtlivet, men i en lukket dc eller cabincruiser på 30-40 fot eller større er ikke gleden av å kjøre båten like stor i seg selv, der er det mer opphold i båten som er selve gleden. Personlig synes jeg det å kjøre en stor båt på 40-50 fot er mer å håndtere en oppgave enn kjøreglede for kjøringens skyld, selv om også de kan være trivelige å ratte. Og de kan ofte litt mer tidkrevende enn en liten enkel båt å bare kjøre utpå en liten tur også.

Personlig har jeg mer glede av å kjøre mindre båter der man er mer i ett med sjøen, bølgene og elementene. 

Lingefan

Lingefan

Båter koster jo gjerne rundt 10% i året av innkjøpsverdien å holde pluss bruk. 2 mill = i snitt ca 200.000 per år, dersom du har skikkelig innendørs opplag og servicer på merkeverksted.

Pluss eventuelt verditap, oppgraderinger man gjør på eldre båter og evt dieselforbruk - det kan man regulere selv. Mange gjør det billigere ved å gjøre ting selv og å lagre i boblehavner osv, det mener jeg forringer bøtens verdi for min del når jeg skal kjøpe brukt båt.
Jeg kjøper bare båter som har vært innendørs lagret vinterstid og som har hatt servicer på merkeverksted (de får mail om kampanjer osv). Men dette stemmer ikke for båter til 10-20 mill osv, men kanskje mer for de båtene opp til 3-4 mill som brukte. Over der er ofte driftskost lavere i forhold til nypris, med mindre man tar med verditapet på nyere båter.

 

En 42 foter er det like hyggelig å være i på korte turer som på lange turer.

Selv da dieselprisen var 9kr per liter var vi ofte bare nede i båten for å være øktt der, uten å kjøre ut i det hele tatt. 
 

I en åpen liten skjærgårdsjeep må man ofte kjøre utpå for å nyte båtlivet, men i en lukket dc eller cabincruiser på 30-40 fot eller større er ikke gleden av å kjøre båten like stor i seg selv, der er det mer opphold i båten som er selve gleden. Personlig synes jeg det å kjøre en stor båt på 40-50 fot er mer å håndtere en oppgave enn kjøreglede for kjøringens skyld, selv om også de kan være trivelige å ratte. Og de kan ofte litt mer tidkrevende enn en liten enkel båt å bare kjøre utpå en liten tur også.

Personlig har jeg mer glede av å kjøre mindre båter der man er mer i ett med sjøen, bølgene og elementene. 

Lingefan

Lingefan

Båter koster jo gjerne rundt 10% i året av innkjøpsverdien å holde pluss bruk. 2 mill = i snitt ca 200.000 per år, dersom du har skikkelig innendørs opplag og servicer på merkeverksted.

Pluss eventuelt verditap, oppgraderinger man gjør på eldre båter og evt dieselforbruk - det kan man regulere selv. Mange gjør det billigere ved å gjøre ting selv og å lagre i boblehavner osv, det mener jeg forringer bøtens veddi for min del når jeg skal kjøpe brukt båt.
Jeg kjøper bare båter som har vært innendørs lagret vinterstid og som har hatt servicer på merkeverksted (de får mail om kampanjer osv). 

 

En 42 foter er det like hyggelig å være i på korte turer som på lange turer.

Selv da dieselprisen var 9kr per liter var vi ofte bare nede i båten for å være øktt der, uten å kjøre ut i det hele tatt. 
 

I en åpen liten skjærgårdsjeep må man ofte kjøre utpå for å nyte båtlivet, men i en lukket dc eller cabincruiser på 30-40 fot eller større er ikke gleden av å kjøre båten like stor i seg selv, der er det mer opphold i båten som er selve gleden. Personlig synes jeg det å kjøre en stor båt på 40-50 fot er mer å håndtere en oppgave enn kjøreglede for kjøringens skyld, selv om også de kan være trivelige å ratte. Og de kan ofte litt mer tidkrevende enn en liten enkel båt å bare kjøre utpå en liten tur også.

Personlig har jeg mer glede av å kjøre mindre båter der man er mer i ett med sjøen, bølgene og elementene. 



×
×
  • Create New...