Kallethekid
Oggiwara'en skrev 31 minutter siden:Jeg regnet litt på Bergen - Smögen - Bergen i fjor, og dessverre gjorde været at jeg ikke kunne gjennomføre turen da. Da ville turen kostet meg mindre enn 13 000 Kroner i diesel, mens i år ville samme distanse kostet meg minst 27 000 i Diesel i økonomisk marsjfart 18 Knop. Min 27 foter bruker godt under 1,5 L/NM(1,1-1,3) med unntak av toppfartfart i 33 Knop. Da bruker den knappe 1,6 L/NM, men i den farten er jeg aldri. Likevel kalkulerer jeg inn et forbruk på 1,5 L/NM når jeg planlegger turer for å ikke få noen stygge overraskelser om jeg skulle bomme på en bunkersstasjon.
Men det å forflytte en 42+ foter som veier 3-4 ganger så mye som min båt, koster fort 3-4 ganger det jeg kalkulerer med. Og det tror jeg nok at båteieren var innforstått med. Så jeg tror nok at salget og svarene i intervjuet bar preg av å lage litt blest rundt galskapen i de unødvendig høye drivstoffprisene. Noe han egentlig burde fått kudos for.
Dette mener jeg er et godt eksempel på at høyere priser virker for å få ned drivstoffbruk. En slik tur ville vel brukt ca 1000 liter diesel? Det er vel rundt regnet et normalt årsforbruk på en normal familiebil, som da brukes opp på en tur. Når vi nå vet at vi må bruke mindre fossilt drivstoff, mener jeg at den høyere prisen har en positiv effekt da den gjør det mindre attraktivt å bruke slike mengder på "unødvendig" bruk. Bil er vanskeligere å kutte ned på for de fleste. Jeg kunne selvsagt også likt en slik tur, men det er faktisk ikke bærekraftig i lengden. Jeg håper og tror at jeg alltid vil bruke båt, men har nå oppdaget at det er i stort sett like hyggelig på øyene her i trakten som å dra lenger unna. Hadde bensin og diesel ikke hatt noen negativ påvirkning på klima/miljø og prisen fortsatt ligget på 15 kr ville jeg nok tatt flere turer lenger ned i Sverige og kanskje til Danmark, men sån er det jo ikke.