Jump to content

Båt gått 20tim,montert hydraulisk styring, fikk ikke org styringen, ok eller ikke??

Rune.f

Recommended Posts

Hei, leverte ny båt/20tim for ca 500.000kr til kjent forhandler/verksted her, fikk da bla montert hydraulisk styring inne og ute.

Spurte etter den orginale mekaniske styringen, dvs ratt/snekke/styrekabel/linkstag mm, men fikk til svar att de "ikke fant det igjen".

Har spurt etter dette flere ganger da jeg har båt å bruke det på, vil vel bli 3-4000kr å kjøpe dette nytt ?

Pratet med en i samme lille havn som meg, han hadde fått byttet innenbords motor, der "fant de ikke igjen" messing propellen som var på den tidligere motorn da han ville ha den tilbake.

Tenkte vanlig praksis var att overskytende deler/utstyr ble lagt i båten.

Hva ville du gjort med dette ?

Eieren av verkstedet er hyggelig men jeg synes ikke dette er ok da det jo er å regne som demontert nytt utstyr.

Når vi er 2 i samme lille havn så er det nok flere.

PS...fikk fastpris på hele jobben, da regningen kom var den 9000kr over avtalt, de påsto att prisen var som avtalt, men gjorde straks om faktura da jeg sendte de kopi av avtalt fastpris som de antagelig ikke visste att jeg hadde spart, skummelt for de som ikke tar vare på mailer/annet.

Redigert av Rune.f (see edit history)

Med mindre annet er avtalt, så bør du vel få tilbake den mekaniske styringen. Men det er kanskje en ide å avtale slike ting før man setter i gang med jobben hos et verksted? 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Rune.f skrev 27 minutter siden:

Hva ville du gjort med dette ?

Ville forventet at den mekaniske styringen lå rengjort med oppkveilet kabel, i eskene til de hydrauliske delene, sammen med overskuddsdeler fra den hydrauliske styringen. 

Om jeg leverer inn båten min til verksted for å bytte til nye C3 propeller, og de gamle propellene ikke ligger i esken i motorrommet, hadde jeg klikka.. 

Dieselfan-ja det var det jeg forventet, drev verksted selv i lengre tid å det var ikke slik jeg praktiserte slikt.

Veg-Jon-Når jeg inngikk fastpris på jobb ink deler er det absolutt ikke en selvfølge att de beholder avmonterte deler, i hvertfall ikke på en ny båt.

Det skulle ikke være nødvendig å avtale/påpeke att nye/fullt brukbare deler skulle følge båten tilbake, det var ikke avtalt att de skulle beholde noe.

Jobb/deler for den hydrauliske styringen mener jeg uten å sjekke var 33000kr.

Jeg skal purre på en gang til, men hver gang jeg tar det opp kommer det bare en "hyggelig" Snap av hans fine garage med 2 amerikanske veteranbiler.

Begynner å irriterer meg noe fryktelig!!

Han som fikk byttet til helt ny innenbordsmotor  (han ventet ett år på båten da motor ble byttet) spurte i dag om jeg kunne ta vanlig motorservice på motoren for han, olje/alle filter/vannutskiller, han ville ikke ut til de "blodsugerne" igjen som han sa.

Jeg skal ta servicen for han....hvis jeg klarer å få ut tappepluggen for oljen, klarte såvidt å få tredd armen inn under motor, så får vi se om det er mulig å få med verktøy under i tillegg, er ikke sikker på att det går.

Merket meg bla att en fryktelig stor motor var festet i motorfestene uten skiver, kun muttre som såvidt var bredere enn sporet i festene, skiver kan kanske for noen høres bagatell messig ut men de er viktige, slikt ser ikke bra ut.(har ikke noe med min styring å gjøre men sier litt om måten ting gjøres på)

Redigert av Rune.f (see edit history)

Rune.f skrev for 3 timer siden:

Dette var jo flekk nytt utstyr, brukt kun 20 timer, så i mitt hode er dette et rent tyveri.

Tror neppe verkstedet har kastet dette i søpla(3-4000kr).

Selv har jeg gjort det til en vane å gi beskjed om at alt som demonteres, enten det er brukbart eller skrap, skal ligge i båten/bilen når jeg henter den.

Begynte å gjøre det slik etter et par ubehagelige opplevelser på bilverksted, hvor jeg fikk regning på deler som overhodet ikke var byttet.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Rune.f skrev for 2 timer siden:

Det skulle ikke være nødvendig å avtale/påpeke att nye/fullt brukbare deler skulle følge båten tilbake, det var ikke avtalt att de skulle beholde noe.

Enig

Og det tror jeg forliksrådet vil støtte deg i også. 

Rune.f skrev for 5 timer siden:

Veg-Jon-Når jeg inngikk fastpris på jobb ink deler er det absolutt ikke en selvfølge att de beholder avmonterte deler, i hvertfall ikke på en ny båt.

Det skulle ikke være nødvendig å avtale/påpeke att nye/fullt brukbare deler skulle følge båten tilbake, det var ikke avtalt att de skulle beholde noe

Helt enig med deg :thumbsup: og det skulle bare mangle om du ikke får tilbake styringen. 

Men med min erfaring med endel verksteder er dårlig og derfor tar jeg ingen ting som en selvfølge. Alle deler som det er fakturert for på kvitteringen ville jeg ha krevd tilbake de gamle av. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Okkaby-ja faktisk nesten 2år, har vært som å skalle hodet i murveggen de minst 15 gangene jeg har villet ha det tilbake, ble en prinsipp sak da jeg mener att rett skal være rett begge veier, men "noen" har nok sett dette innlegget å fått kalde føtter:smiley:

Hadde en ekstrabåt jeg ville bruke styringen på men måtte til slutt kjøpe ny til den, det er sure penger når du vet att du egentlig har alt du trenger men att det kanske ble brukt på en annen kundes båt ??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...