
Chris284
Okkaby skrev for 15 timer siden:"Dette er vel kaldstart funksjonen. Røybegrenser var spjellet på bend, som skulle begrense røyk ved kald motor.
Med spjellet delvis stengt, så vil du ikke få opp nok turbo trykk. Å motor vil gå på lavere turtall, å mindre røyk.
Men dette spjellet, var jo fort problematisk, hvis det satte seg fast, eller deler kom i turbo.
Så var vel derfor de fjernet det.
Men siden TS hadde alt normalt frem til han hadde av slanger til nikkepumpe, så peker alle piler på luft i diesel, da dette vil gi nettopp denne feilen.
Har han i tillegg gammelt system, med rør fra nikkepumpe til høytrykkspumpa, så kan det å være dritt i dette, hvis noe har komt inn, når han jobbet med nikkepumpe.
På full speed, så går det vel fort 100 liter eller kanskje mer gjennom pumpa.
Har ikke studert hvordan denne kaldstarts funksjon fungere 100%. Men finner intet om den i sprengskisser, eller verksteds manual heller. Så vil ikke bli sjokkert, om denne slangen har nada funksjon lengre. Siden spjellet er borte fra systemet.
Denne var malt grønn hos meg, så tenkte faktisk ikke over at det skulle være slange hehe"
Den slangen er til det som kalles røykbegrenser og du finner det på service manual til Bosch VE diesel pumpe og har ikke noe med noe spjeldet å gjøre.
Det dette er for er å regulere diesel mengde i forhold til trykk i manifold. Det er en membran som sitter under lokket på pumpen og denne trykker en kjegle formet dyse nedover og øker mengden diesel i forhold til turbo trykk.
Så ved lavere trykk, mindre diesel.
Dysen kalles "fuel pin" og om man åpner lokket kan man vri membran 90 grader og dermed gir pumpen mere diesel, er nevnt som en trimme metode.
Så dette må beholdes, ødelegger selvfølgelig pumpen og røykbegrenser om det fjernes.
Kaldstart funkjson på VE pumper er gjerne en hendel som sitter nede ved siden av hendel for nødstopp.
Kaldstart ved hjelp av hendelen øker fortenningen ca 8-10 grader.