
dieselfan
Okkaby skrev for 16 timer siden:Dette er vel kaldstart funksjonen. Røybegrenser var spjellet på bend, som skulle begrense røyk ved kald motor.
Nei, det er ikke fakta.
Slangen på bildet i den gule ringen går fra innsugsmanifold til vacuum/trykkklokka på toppen av dieselpumpa.
Hensikten er at dieselpumpa IKKE skal gi mer diesel enn det som kan brennes opp, og dermed begrense (unødvendig) røyk.
Les det som @Brigg, @Chris284 og @mateco skriver en gang til og glem hva du har "hørt" for det har forvirret deg.
Denne Vacuum/trykkklokka og dette prinsippet er brukt på feks en mengde motorer utstyrt med Bosch stjernepumper som VAG 1.6TD biler i tillegg til Volvo Penta marinemotorer fra tidlig 80 tallet fram til mid 90 når vi fikk mer moderne løsninger med datastyrt injeksjonsmengde basert på sensor input og programerte betingelser.
( @Chris284 rakk å poste før meg, så dette innlegget ble det reneste ekko... beklager)