Jump to content

Edit History

Jens_P

Jens_P

Hensikten med spjelet var å gi mottrykk i eksosen som visstnok skulle begrense røyken ved kaldstart.

 

Den trykkstyrete røykbegrenseren er beskrevet i servicemanual for VP som ligger i dokumentarkivet.

Hensikten er å forhindre innsprøyting av for mye diesel i forhold til luftmengde og sort eksos. Spesielt ved brå akselrasjon eller bortfall av overtrykk fra turbo.

Er tilsvarende på min Mercruiser 1.7.

 

Rökbegränsare

 

Samtliga motorer förutom KA(M)D44/300*) har insprut-
ningspumpar försedda med ett tryckberoende fullast-
anslag, normalt kallat "Rökbegränsare". Dess uppgift
är att förebygga avgasrök vid snabba gaspådrag från 
låga varvtal.

 

Fullastanslaget begränsar reglerstångens slaglängd,
(bränslemängden), tills turbokompressorn har erhållit
tillräckligt med avgaser för att ge full laddluftmängd.
Fullastanslaget är uppbyggt kring ett membran (6)
som är påverkat av trycket i inloppsröret via en till-
kopplad tryckslang. Membranet är kopplat till en glid-
pinne (8) med en koniskt svarvad yta i den andra änden. 
På den koniska ytan löper styrpinnen (4) och
överför membranrörelsen till hävarmen (3), som fungerar
som stopp för fullastmängden.

 

Vid låga varvtal är turbotrycket otillräckligt för att 
övervinna fjädertrycket (7) och membranet blir kvar i 
ursprungsläget. När laddtrycket når ett givet värde,
övervinns fjädertrycket och glidpinnen trycks nedåt.
Styrpinnen trycks då längre in på konan och den av
en dragfjäder (1) påverkade fullastanslaget följer med
och tillåter därmed större fullastmängd. Bränslemängden
är därmed kopplad till luftmassan som turbon ger.

 

Ett turbohaveri eller en laddtrycksminskning på grund
av andra orsaker kommer därför inte att märkas genom 
rökiga avgsaser utan genom ett effektbortfall.

 

*) KA(M)D44/300 är ej utrustad med rökbegränsare. Motsvarande
funktion är integrerad i EDC-systemet

1377163667_Rykbegrenserbosch.JPG.9d1ff32b412be65249f18e7429cd3785.JPG

 

 

Jens_P

Jens_P

Hensikten med spjelet var å gi mottrykk i eksosen som visstnok skulle begrense røyken ved kaldstart.

 

Den trykkstyrete røykbegrenseren er beskrevet i servicemanual for VP som ligger i dokumentarkivet.

Hensikten er å forhindre innsprøyting av for mye diesel i forhold til luftmengde og sort eksos. Spesielt ved brå akselrasjon eller bortfall av overtrykk fra turbo.

Er tilsvarende på min Mercruiser 1.7.

 

 

Sitat

Rökbegränsare

 

Samtliga motorer förutom KA(M)D44/300*) har insprut-
ningspumpar försedda med ett tryckberoende fullast-
anslag, normalt kallat "Rökbegränsare". Dess uppgift
är att förebygga avgasrök vid snabba gaspådrag från 
låga varvtal.

 

Fullastanslaget begränsar reglerstångens slaglängd,
(bränslemängden), tills turbokompressorn har erhållit
tillräckligt med avgaser för att ge full laddluftmängd.
Fullastanslaget är uppbyggt kring ett membran (6)
som är påverkat av trycket i inloppsröret via en till-
kopplad tryckslang. Membranet är kopplat till en glid-
pinne (8) med en koniskt svarvad yta i den andra änden. 
På den koniska ytan löper styrpinnen (4) och
överför membranrörelsen till hävarmen (3), som fungerar
som stopp för fullastmängden.

 

Vid låga varvtal är turbotrycket otillräckligt för att 
övervinna fjädertrycket (7) och membranet blir kvar i 
ursprungsläget. När laddtrycket når ett givet värde,
övervinns fjädertrycket och glidpinnen trycks nedåt.
Styrpinnen trycks då längre in på konan och den av
en dragfjäder (1) påverkade fullastanslaget följer med
och tillåter därmed större fullastmängd. Bränslemängden
är därmed kopplad till luftmassan som turbon ger.

 

Ett turbohaveri eller en laddtrycksminskning på grund
av andra orsaker kommer därför inte att märkas genom 
rökiga avgsaser utan genom ett effektbortfall.

 

*) KA(M)D44/300 är ej utrustad med rökbegränsare. Motsvarande
funktion är integrerad i EDC-systemet

1377163667_Rykbegrenserbosch.JPG.9d1ff32b412be65249f18e7429cd3785.JPG

 

 



×
×
  • Create New...