Simhelg Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Okkaby skrev 1 time siden: Da er det nok en hjemmelaga kvasi løsning dette presskobling oppsett ja. Jepp. Leter etter slanger som passer. Såg i sta at det var bulker på begge rørene. noen som enten har liggende eller vet hvor det selges? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Simhelg skrev 6 minutter siden: Jepp. Leter etter slanger som passer. Såg i sta at det var bulker på begge rørene. noen som enten har liggende eller vet hvor det selges? Tess/Hydroscan å sikkert de fleste båtsjapper, å plasser de ellers selger slanger. E vel vanlig radiator slanger her. Biltema kan også ha dette. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Brigg Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 (redigert) Denne motoren har vel en røykbegrenser? En slange mellom turbo og dieselpumpe slik at dieselpumpa ikke gir på før den kjennet turbotrykk. Om denne slangen er tett vil det begrense motoreffekten. Redigert 21.Juli.2022 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Okkaby Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Brigg skrev 3 minutter siden: Denne motoren har vel en røykbegrenser? En slange mellom turbo og dieselpumpe slik at dieselpumpa ikke gir på før den kjennet turbotrykk. Om denne slangen er tett vil det begrense motoreffekten. Kan aldri tro den fremdeles har denne begrenser. De er jo borte når en bytter eksosbend. Var vel kun på de originale bend langt tilbake i tid en hadde dette. Hadde sjøl 41A å der var bend uten denne. Ingen slange som styre dieselpumpe fra bend. Men topp på intercooler ble endret på et tidspunkt. Så har denne blitt byttet, så er den nok med nye topp. å har det da vært en rørlegger som hadde båten, så har han bygget alt i rør å ikke slanger. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Brigg Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Jeg mener ikke spjeldet som skulle begrense tomgangsrøyk. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Okkaby Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Tenker du da på kaldstart funksjonen?. For det er så langt jeg vet ikke noe annet på denne. Røykbegrenser var spjeldet i eksosbend. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Brigg Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Mulig jeg tar feil, gjør som regel det. Men denne slangeforbindelsen mellom turbo/innsug og dieselpumpe har av og til vist seg å være årsaken på tilsvarende uforklarlige problemer i andre tråder her på forumet. Mulig denne kom på senere versjoner av 41-motoren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Okkaby Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Er kun kjølevann/olje(tur/retur) å overløp til ekspansjons tank på turbo og så klart rør til intercooler. Men var ikke noe forbindelse mellom turbo å dieselpumpe på min 41A. Å jeg hadde turbo bytte senest siste sommer. Men slange/rør til ekspansjonstank, kan gå tett. Da får du utblåsing fra tanklåk. Jeg hadde rør/slange kombo her, som var tett på et lav punkt. Måtte stake det ut med grillpinner på tur, å byttet etterpå til slange. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
mateco Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 (redigert) TAMD41A (samme motor som AQAD4!A) motoren har en RØYKBEGRENSER med en tynn slange fra innsugsmanifoil til regulator. Som det nevnes lengre oppe så er denne for å begrense pådrag ved bråe pådrag. Denne styres av trykket i manifolden! EKSOSBREMS er et spjell i eksosbendet som er styrt elektrisk av en solenoid som får strøm via en mikrobryter på regulator! Redigert 21.Juli.2022 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Okkaby Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 mateco skrev 32 minutter siden: TAMD41A (samme motor som AQAD4!A) motoren har en RØYKBEGRENSER med en tynn slange fra innsugsmanifoil til regulator. Som det nevnes lengre oppe så er denne for å begrense pådrag ved bråe pådrag. Denne styres av trykket i manifolden! EKSOSBREMS er et spjell i eksosbendet som er styrt elektrisk av en solenoid som får strøm via en mikrobryter på regulator! Det kan jeg garantere ikke var på min, å ikke på de andre jeg har set overhalt på verkstedet. Så dette kan ikke vær enoe standard. Å det er ikke noe spjell på eksos med mindre du har original bend fra 80 tallet og kanskje først på 90 tallet. Det er lenge borte fra systemet. Hadde originalt VP bend på min, frem til jeg byttet. Å det var uten. Dette da VP vel fant ut det hadde svært lite effekt på røyken. Men hvorfor skal det være begrenser for å begrense pådrag ved bråe pådrag?? Da vil du jo ikke kunne kjører båten opp i full speed. Nu har jeg sjekket verksteds manual, å der er det ikke noe. Å sprengskisse hos Volvo viser heller ikke denne slange. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
mateco Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Hentet fra https://baatplassen.no/i/topic/135454-mangler-turtall-på-volvo-penta-41a-med-500-omdr/ Trådens tema er det samme som her. Kan være en ide for TS å lese denne! Bildet viser riktignok måling av manifoldtrykk. Se den sorte slangen som gir signal til regulatorens røykbegrenser. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Okkaby Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Dette er vel kaldstart funksjonen. Røybegrenser var spjellet på bend, som skulle begrense røyk ved kald motor. Med spjellet delvis stengt, så vil du ikke få opp nok turbo trykk. Å motor vil gå på lavere turtall, å mindre røyk. Men dette spjellet, var jo fort problematisk, hvis det satte seg fast, eller deler kom i turbo. Så var vel derfor de fjernet det. Men siden TS hadde alt normalt frem til han hadde av slanger til nikkepumpe, så peker alle piler på luft i diesel, da dette vil gi nettopp denne feilen. Har han i tillegg gammelt system, med rør fra nikkepumpe til høytrykkspumpa, så kan det å være dritt i dette, hvis noe har komt inn, når han jobbet med nikkepumpe. På full speed, så går det vel fort 100 liter eller kanskje mer gjennom pumpa. Har ikke studert hvordan denne kaldstarts funksjon fungere 100%. Men finner intet om den i sprengskisser, eller verksteds manual heller. Så vil ikke bli sjokkert, om denne slangen har nada funksjon lengre. Siden spjellet er borte fra systemet. Denne var malt grønn hos meg, så tenkte faktisk ikke over at det skulle være slange hehe Her er sprengskisse av gamle original bend, som er gått ut av produksjon, å erstattet av nytt uten spjell. https://marinepartseurope.com/nb/dealer/defaultno/category/Marine Diesel Engines/product/TAMD41A/explodedview/54155096?catalog=7745630&img=44627.png&header=Exhaust Bend for Wet Exhausts Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Kan nevne at jeg kunne gi alt den gass jeg ville, sjøl med kald motor. Nettopp fordi det ikke er denne røykbegrenser lengre. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Goddis77 Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Er det disse her du har på intercooleren din? I såfall var det de samme på 41b motoren jeg hadde. Byttet over til slange system på den jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 mateco skrev for 7 timer siden: Hentet fra https://baatplassen.no/i/topic/135454-mangler-turtall-på-volvo-penta-41a-med-500-omdr/ Trådens tema er det samme som her. Kan være en ide for TS å lese denne! Bildet viser riktignok måling av manifoldtrykk. Se den sorte slangen som gir signal til regulatorens røykbegrenser. Hei. Har lest denne og satt manometer på samme plass. Måler 14,5 ish psi ved 2900 rpm. Altså slik den skal frem til dette turtallet, men kommer meg ikke over dette dessverre.. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Goddis77 skrev for 6 timer siden: Er det disse her du har på intercooleren din? I såfall var det de samme på 41b motoren jeg hadde. Byttet over til slange system på den jeg hadde. Ja, de kan se likt ut bare at det er lagt opp andre rør menst de va koblet til. Vanskelig å forklare, men skal nok få de av! Er det bare å dra toppdekselen fremover for å løsne disse to? Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Okkaby skrev for 6 timer siden: Dette er vel kaldstart funksjonen. Røybegrenser var spjellet på bend, som skulle begrense røyk ved kald motor. Med spjellet delvis stengt, så vil du ikke få opp nok turbo trykk. Å motor vil gå på lavere turtall, å mindre røyk. Men dette spjellet, var jo fort problematisk, hvis det satte seg fast, eller deler kom i turbo. Så var vel derfor de fjernet det. Men siden TS hadde alt normalt frem til han hadde av slanger til nikkepumpe, så peker alle piler på luft i diesel, da dette vil gi nettopp denne feilen. Har han i tillegg gammelt system, med rør fra nikkepumpe til høytrykkspumpa, så kan det å være dritt i dette, hvis noe har komt inn, når han jobbet med nikkepumpe. På full speed, så går det vel fort 100 liter eller kanskje mer gjennom pumpa. Har ikke studert hvordan denne kaldstarts funksjon fungere 100%. Men finner intet om den i sprengskisser, eller verksteds manual heller. Så vil ikke bli sjokkert, om denne slangen har nada funksjon lengre. Siden spjellet er borte fra systemet. Denne var malt grønn hos meg, så tenkte faktisk ikke over at det skulle være slange hehe Her er sprengskisse av gamle original bend, som er gått ut av produksjon, å erstattet av nytt uten spjell. https://marinepartseurope.com/nb/dealer/defaultno/category/Marine Diesel Engines/product/TAMD41A/explodedview/54155096?catalog=7745630&img=44627.png&header=Exhaust Bend for Wet Exhausts Det er ikke spjeld her ombord. Så den saken er utelukket. det var slik før jeg skrudde på nikkepumpen, denne tok jeg kun av toppdekselet av for å rense minifilteret som står inni. Det kom seg faktisk med 100 rmp etter dette var renset (minimalt med rusk i). Ellers har jeg gått over alle rør, utenom tilførsel. Skal blåse dette for å eventuelt løsne opp dritt i tank eller slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Er bare å skru opp mutteren med en holder som holder det på plass som du ser bakerst på bildet her. Så skal det være å bare dra lokket av etter å ha løsnet det og. Når jeg hadde fra hverandre dette her, så byttet jeg til slanger i stedet. Måtte ha nytt lokk da. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Goddis77 skrev for 4 timer siden: Er bare å skru opp mutteren med en holder som holder det på plass som du ser bakerst på bildet her. Så skal det være å bare dra lokket av etter å ha løsnet det og. Når jeg hadde fra hverandre dette her, så byttet jeg til slanger i stedet. Måtte ha nytt lokk da. Spørst om det ikke sitter godt siden det ikke var å rikke engang.. Har litt annerledes lokk enn deg, usikker på om det er nye eller gamle jeg ser her. kommer uansett til å bytte til slanger for neste mann som skal rengjør dette:) Første gang jeg har en så gammel maskin. men opp i utfordringene med turtall så «bank i bordet» starter den hver gang, drikker lite og maler som en katt!! Eneste jeg «savner» er kompressoren som hjelper litt i gang, men det er bare en vanesak. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 (redigert) Okkaby skrev for 15 timer siden: "Dette er vel kaldstart funksjonen. Røybegrenser var spjellet på bend, som skulle begrense røyk ved kald motor. Med spjellet delvis stengt, så vil du ikke få opp nok turbo trykk. Å motor vil gå på lavere turtall, å mindre røyk. Men dette spjellet, var jo fort problematisk, hvis det satte seg fast, eller deler kom i turbo. Så var vel derfor de fjernet det. Men siden TS hadde alt normalt frem til han hadde av slanger til nikkepumpe, så peker alle piler på luft i diesel, da dette vil gi nettopp denne feilen. Har han i tillegg gammelt system, med rør fra nikkepumpe til høytrykkspumpa, så kan det å være dritt i dette, hvis noe har komt inn, når han jobbet med nikkepumpe. På full speed, så går det vel fort 100 liter eller kanskje mer gjennom pumpa. Har ikke studert hvordan denne kaldstarts funksjon fungere 100%. Men finner intet om den i sprengskisser, eller verksteds manual heller. Så vil ikke bli sjokkert, om denne slangen har nada funksjon lengre. Siden spjellet er borte fra systemet. Denne var malt grønn hos meg, så tenkte faktisk ikke over at det skulle være slange hehe" Den slangen er til det som kalles røykbegrenser og du finner det på service manual til Bosch VE diesel pumpe og har ikke noe med noe spjeldet å gjøre. Det dette er for er å regulere diesel mengde i forhold til trykk i manifold. Det er en membran som sitter under lokket på pumpen og denne trykker en kjegle formet dyse nedover og øker mengden diesel i forhold til turbo trykk. Så ved lavere trykk, mindre diesel. Dysen kalles "fuel pin" og om man åpner lokket kan man vri membran 90 grader og dermed gir pumpen mere diesel, er nevnt som en trimme metode. Så dette må beholdes, ødelegger selvfølgelig pumpen og røykbegrenser om det fjernes. Kaldstart funkjson på VE pumper er gjerne en hendel som sitter nede ved siden av hendel for nødstopp. Kaldstart ved hjelp av hendelen øker fortenningen ca 8-10 grader. Redigert 22.Juli.2022 av Chris284 retting (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Okkaby Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Å hva funksjon hadde da spjellet??? Ifølge VP var det røykbegrenser ved kald motor. Men fungerte dårlig, da de aldri ble kvitt røyken på A motor. Men fikk problemer med spjellet i stedet, når dette rustet sundt. B Motor har andre stempler å dyser med høgere trykk, og har mindre røyk. Var som sagt ingen problem å gi full gass sjøl på kald motor på min a motor. Å motor røyk mest på tomgang/lavt turtall. Så at denne skal begrense røyken, har jeg nada tro på. At noen så velger å påstå det, for være deres sak. Men fakta er at VP endret på ting til b motor, nettopp fordi de ikke fikk bort røyken på A. Men er faktisk sjela glad jeg ikke har gammel VP lengre, eller annet gammelt motor greier. En befrielse med Ny motor. Men får nu håpe TS finner ut hva som er feilen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
dieselfan Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 (redigert) Okkaby skrev for 16 timer siden: Dette er vel kaldstart funksjonen. Røybegrenser var spjellet på bend, som skulle begrense røyk ved kald motor. Nei, det er ikke fakta. Slangen på bildet i den gule ringen går fra innsugsmanifold til vacuum/trykkklokka på toppen av dieselpumpa. Hensikten er at dieselpumpa IKKE skal gi mer diesel enn det som kan brennes opp, og dermed begrense (unødvendig) røyk. Les det som @Brigg, @Chris284 og @mateco skriver en gang til og glem hva du har "hørt" for det har forvirret deg. Denne Vacuum/trykkklokka og dette prinsippet er brukt på feks en mengde motorer utstyrt med Bosch stjernepumper som VAG 1.6TD biler i tillegg til Volvo Penta marinemotorer fra tidlig 80 tallet fram til mid 90 når vi fikk mer moderne løsninger med datastyrt injeksjonsmengde basert på sensor input og programerte betingelser. ( @Chris284 rakk å poste før meg, så dette innlegget ble det reneste ekko... beklager) Redigert 22.Juli.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 (redigert) Hensikten med spjelet var å gi mottrykk i eksosen som visstnok skulle begrense røyken ved kaldstart. Den trykkstyrete røykbegrenseren er beskrevet i servicemanual for VP som ligger i dokumentarkivet. Hensikten er å forhindre innsprøyting av for mye diesel i forhold til luftmengde og sort eksos. Spesielt ved brå akselrasjon eller bortfall av overtrykk fra turbo. Er tilsvarende på min Mercruiser 1.7. Rökbegränsare Samtliga motorer förutom KA(M)D44/300*) har insprut- ningspumpar försedda med ett tryckberoende fullast- anslag, normalt kallat "Rökbegränsare". Dess uppgift är att förebygga avgasrök vid snabba gaspådrag från låga varvtal. Fullastanslaget begränsar reglerstångens slaglängd, (bränslemängden), tills turbokompressorn har erhållit tillräckligt med avgaser för att ge full laddluftmängd. Fullastanslaget är uppbyggt kring ett membran (6) som är påverkat av trycket i inloppsröret via en till- kopplad tryckslang. Membranet är kopplat till en glid- pinne (8) med en koniskt svarvad yta i den andra änden. På den koniska ytan löper styrpinnen (4) och överför membranrörelsen till hävarmen (3), som fungerar som stopp för fullastmängden. Vid låga varvtal är turbotrycket otillräckligt för att övervinna fjädertrycket (7) och membranet blir kvar i ursprungsläget. När laddtrycket når ett givet värde, övervinns fjädertrycket och glidpinnen trycks nedåt. Styrpinnen trycks då längre in på konan och den av en dragfjäder (1) påverkade fullastanslaget följer med och tillåter därmed större fullastmängd. Bränslemängden är därmed kopplad till luftmassan som turbon ger. Ett turbohaveri eller en laddtrycksminskning på grund av andra orsaker kommer därför inte att märkas genom rökiga avgsaser utan genom ett effektbortfall. *) KA(M)D44/300 är ej utrustad med rökbegränsare. Motsvarande funktion är integrerad i EDC-systemet Redigert 22.Juli.2022 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dieselfan Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Simhelg skrev On 20.7.2022 at 19.00: Klarer fint 4000 omdr uten belastning. Verdien av den testen må du ikke legge mye vekt på. Simhelg skrev On 20.7.2022 at 19.00: Målt turbotrykk til 14,5 psi v/2900 omdr som også er maks turtall med belastning. Men denne målinga er en god indikasjon på at turboen di ikke er slitt ut. Ville i tillegg inspisert klaring mellom eksosblader og hus. Det er her hestene forsvinner først... Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 dieselfan skrev for 14 timer siden: Verdien av den testen må du ikke legge mye vekt på. Men denne målinga er en god indikasjon på at turboen di ikke er slitt ut. Ville i tillegg inspisert klaring mellom eksosblader og hus. Det er her hestene forsvinner først... Takk for svar. har ett par bilder av eksoshuset, litt trangt og vanskelig å få ett skikkelig bilde men du ser.. Sollys rett imot og blitz er dårlig kombinasjon…. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.