dieselfan Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 (redigert) Vil si du har erosjon, men at du har mange år igjen på den turboen. Fine bilder Redigert 23.Juli.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 dieselfan skrev for 2 timer siden: Vil si du har erosjon, men at du har mange år igjen på den turboen. Fine bilder Det er både godt å dumt å høre. Hadde vært enklest å bare bytte turbo å suse videre med riktig turtall. Det skal sies at jeg har ny kalesje, mulig det har noe med farten å gjør, ingen forskjell i vekt (minimalt), men den er litt brattere mot fartsretning. Føler fortsatt ikke at det er nok til 5-6 knop mindre.. som de andre kommenterte her med røykbegrenser/vakuum fra toppen til HT pmpa så er den åpen og fin. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Kalesjefasong v 30knop kan du se bort ifra. Fint at du fikk sjekket trykkslangen fra innsug til dieselpumpe. Så kan vi tikke av den. Ville sjekket turteller, er din koblet til W på dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 dieselfan skrev 33 minutter siden: Kalesjefasong v 30knop kan du se bort ifra. Fint at du fikk sjekket trykkslangen fra innsug til dieselpumpe. Så kan vi tikke av den. Ville sjekket turteller, er din koblet til W på dynamo? Ja, var det jeg regnet me. Er ikke mye forskjell, kun for å få litt bedre plass ved førerposisjon. ja, turteller er koblet til W. Ny dynamo med samme størrelse løpehjul på det som var tidligere. Usikker på om den forrige var original, men siden forrige eier hadde normalt turtall med den gamle dynamoen går jeg utifra løpehjulet har riktig størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Var ute en tur nå. 4 voksne, en ungdom å 2 stk på 1 år. Har aldri vær ett problem tidligere mtp vekt. Ingen bagasje. Kom ikke over 2400 omdr. Ikke litt engang. Jeg bet meg merke i en annen tråd her der en kar spurte om det skjer noe siste 5 cm på hendelen, om turtallet øker eller hva. Det gjør det absolutt ikke, men jeg ser at ved å flate hendelen ut (til kai med av motor), så er det bevegelse i wire’en hele veien. Jeg er 100% sikker på at wire’en ikke er problemet her. noen som har vært borti dette før? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Kan du dele et bilde av hvordan wire er festet til armen på dieselpumpa så kanskje vi kan hjelpe. Om wire har flyttet seg i låsen så er det klart du kan miste turtall... Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 dieselfan skrev for 9 timer siden: Kan du dele et bilde av hvordan wire er festet til armen på dieselpumpa så kanskje vi kan hjelpe. Om wire har flyttet seg i låsen så er det klart du kan miste turtall... Kan ta ett bilde senere, men som sagt bunner hendelen på pumpa justeringsskruen på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Simhelg skrev for 2 timer siden: som sagt bunner hendelen på pumpa justeringsskruen på pumpa. OK, om du vet at justeringsskruen ikke er endret siden problemet startet så skal det punktet være greit. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 dieselfan skrev for 1 time siden: OK, om du vet at justeringsskruen ikke er endret siden problemet startet så skal det punktet være greit. Justeringsskruern er ikke endret på. Jeg er 99% overbevist over at dette er ett dieselproblem. Skal ned en tur i kveld å fundere litt.. Når jeg tenker meg om så var første sessong «problemfritt». Sessongen i fjor var begrenset pga husbygging, men merket allerede da at ting var treigt igang. I år er det håpløst. Kan virke som noe har tettet seg litt etter litt om du skjønner.. Tenkte å blåse rein slangen fra tank og mellom fødepumpe og HT pumpe.. Noen andre tips jeg burde sjekke samtidig? Skal se om det renner fritt fuel fra tank og ned til fødepumpe. Om ikke skal jeg prøve en ekstern tank, da elimenterer jeg vertfall all tilførsel til motor.. Sitér dette innlegget Link to post
Potain Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Da sjekker du returen i samme slengen Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Kan det være noe så enkelt som dobbel pakning på et filter eller noe? At gammel pakning vart igjen og at ny ligger oppå? Slik at den suger luft? Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Goddis77 skrev for 1 time siden: Kan det være noe så enkelt som dobbel pakning på et filter eller noe? At gammel pakning vart igjen og at ny ligger oppå? Slik at den suger luft? Nei, dessverre.. har sjekket dette også.. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Var akkurat ned i båten og en påfølgende tur. Brukte en 20 literskanne med ny rein diesel direkte på matepumpa. Ingen forskjell. Kjørte uten luftfilter nå. Hadde full gass i 5 min, sugde luft fra ekstratanken og stoppet opp. Da kokte kjøleveska over. Aldri skjedd før. Driftstemp va tett over 90 som har vært normalt ved hard kjøring. legger ved noen bilder av spørsmålene som folket har hatt tidligere.. Det er somsagt ikke gjort noe annet med motor enn vanlig olje og filterservice. her ser man også rørene på IC som er bendet/bulket.. Kan det vær så enkelt? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Simhelg skrev 35 minutter siden: Brukte en 20 literskanne med ny rein diesel direkte på matepumpa. (...) Hadde full gass i 5 min, sugde luft fra ekstratanken og stoppet opp. Ok, så du koplet ikke returslangen til den samme 20-liters kannen? Da går det fort tomt for diesel. Motoren din flytter vel på ca 170 liter diesel i timen eller så hvis jeg ikke husker feil. Da suger den tom 20 liters kanne på ca 7 minutter. Når du kjørte "full gass", hva betyr det? Oppnådde motor ønsket turtall? Antar ikke det i og med at det var "ingen forskjell". I så tilfelle så er dieseltank eliminert som problem. Da kan det være dieselslanger, koplinger, matepumpe, høyttrykkspumpe, dyser... Noe mer som kan påvirke dieselmengde og blandingsmengde til forbrenning? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Simhelg Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Grand Banks jr skrev 13 minutter siden: Ok, så du koplet ikke returslangen til den samme 20-liters kannen? Da går det fort tomt for diesel. Motoren din flytter vel på ca 170 liter diesel i timen eller så hvis jeg ikke husker feil. Da suger den tom 20 liters kanne på ca 7 minutter. Når du kjørte "full gass", hva betyr det? Oppnådde motor ønsket turtall? Antar ikke det i og med at det var "ingen forskjell". I så tilfelle så er dieseltank eliminert som problem. Da kan det være dieselslanger, koplinger, matepumpe, høyttrykkspumpe, dyser... Noe mer som kan påvirke dieselmengde og blandingsmengde til forbrenning? Det var en liten tur. Hadde igjen ca 12 liter i kannen. Grunn til det ble luft i systemet var at dette var en hageslange som har lagt kveilet lenge. Hehe. Flat hendel, ikke riktig turtall. Fikk maks 3000 på ett lite tidspunkt. Maks 26 knop, som er 6-7 knop mindre enn normalen. Jeg vil kanskje prøvd teste en ny matepumpe. Synst den er vanskelig å lufte. Det er vandring på hendel helt frem til siste cm. Først da tar den litt. Uten unntak, selv om motor har gått imellom lufting.. demonterte rør kjørte trykkluft igjennom mellom fødepumpe - filter og videre til HT. Ikke antydning til urenheter. snakket også med verksmester på det lokale Vp verkstedet i Ålesund. Han mente at sannsynligheten for dyseproblem var minimal når det er så stor avstand til maks turtall.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Simhelg skrev 59 minutter siden: Hadde full gass i 5 min, sugde luft fra ekstratanken og stoppet opp. Da kokte kjøleveska over. Det er et artig termisk fenomen som gjør at når sirkulasjonen bråstopper når du har høyt turtall/høy belastning, så koker det. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 dieselfan skrev 1 minutt siden: Det er et artig termisk fenomen som gjør at når sirkulasjonen bråstopper når du har høyt turtall/høy belastning, så koker det. Så du vil si dette er «normalt»? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Kjøringa er ikke normal Motoren skal kjøres rolig ned... og det er det en grunn til. 3-4min på tomgang så hadde den ikke kokt. Veien videre Du mangler mindre enn 20% effekt Det kan komme av at du har en restriksjon slik at du får bare 80% av det du trenger. Eller du kan suge falsk luft, men da tror jeg problemet oppstår på feks 2800 og ikke er der hele veien. Enig med verkstedmannen din at dette ikke typisk virker som et dyseproblem. Til eget bruk har jeg gjennom årene laget sett med klare slanger som jeg kan koble inn mellom filter og tank, eller fødepumpe og dieselpumpe osv. Vil anbefale deg å bytte midlertidig til klare slanger for å se hvor (om) du har luft. Koster lite og tar lite tid. Her ser du et forbruksdiagram for 41P-A motoren. Det er ca 7-8 liter du mangler for å kunne nå 3800, (om det dieselmangel som er ditt problem) Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 dieselfan skrev 6 minutter siden: Kjøringa er ikke normal Motoren skal kjøres rolig ned... og det er det en grunn til. 3-4min på tomgang så hadde den ikke kokt. Veien videre Du mangler mindre enn 20% effekt Det kan komme av at du har en restriksjon slik at du får bare 80% av det du trenger. Eller du kan suge falsk luft, men da tror jeg problemet oppstår på feks 2800 og ikke er der hele veien. Enig med verkstedmannen din at dette ikke typisk virker som et dyseproblem. Til eget bruk har jeg gjennom årene laget sett med klare slanger som jeg kan koble inn mellom filter og tank, eller fødepumpe og dieselpumpe osv. Vil anbefale deg å bytte midlertidig til klare slanger for å se hvor (om) du har luft. Koster lite og tar lite tid. Her ser du et forbruksdiagram for 41P-A motoren. Det er ca 7-8 liter du mangler for å kunne nå 3800, (om det dieselmangel som er ditt problem) Hehe, ja, selvsagt. Har kjørt den rolig tidligere, sånn det er sagt. Kan selvsagt bytte til klare slanger. Byttet du da alle mellom tank til HT? Hvilken dimensjon kan jeg bruke mellom matepumpe, filterhus og Ht? Rørene som er der er maks bremserørsdiameter. Vanskelig å koble en banjo på dette uten å lodde😬 men som Grand Banks Jr skriver så går jo det mye diesel igjennom her. Gjør det noe å gå opp endel i dimensjon på disse slangene? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 (redigert) Jeg bruker slanger som er 8 eller 10mm innvendig. Bruker tykkvegget klar PVC som er ratet 10bar. Banjo med 8 eller 10mm slangenippel kostet 55kr på tess sist jeg kjøpte. En time hos Volvo koster her 1088kr. Voda avlesning 2855. Slange koster ca 10kr/m hos Jernvare. Bruk ikke unødvendig lange biter. På en fremmed motor med diffuse symptomer monterer jeg alle for å spare tid. På egne motorer har jeg brukt de mest til å gjøre lufteeksperimenter for å finne beste metode (vacuum) og da her jeg bare hatt en eller to mellom finfilter og matepumpe, og en etter HT diselpumpe (retur) Redigert 25.Juli.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 dieselfan skrev for 7 timer siden: Jeg bruker slanger som er 8 eller 10mm innvendig. Bruker tykkvegget klar PVC som er ratet 10bar. Banjo med 8 eller 10mm slangenippel kostet 55kr på tess sist jeg kjøpte. En time hos Volvo koster her 1088kr. Voda avlesning 2855. Slange koster ca 10kr/m hos Jernvare. Bruk ikke unødvendig lange biter. På en fremmed motor med diffuse symptomer monterer jeg alle for å spare tid. På egne motorer har jeg brukt de mest til å gjøre lufteeksperimenter for å finne beste metode (vacuum) og da her jeg bare hatt en eller to mellom finfilter og matepumpe, og en etter HT diselpumpe (retur) Den er god, da skal jeg ordne dette i dag👌 Takk for hjelpen. kommer tilbake med resultat:) Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 En liten oppdatering. Fikk med meg en kompis som tidligere jobbet som mekaniker og nå takstmann på båt. Han kom med følgende info etter relativ kort tid: Motor går for fint for at det skal vær diesel tilførsel og ellers frisk motor med fin 6’ lyd. Den har ikke hatt antydning til å fjuske, så han misstenker at eksoshuset på turboen er grunnen. Dette er akkurat litt liten motor til båten kanskje. Han selv har identisk båt med kad 42 ombydt til 43. Det er noe helt annet.. Reiser snart på sjøen (arbeid), så det blir kanskje lite oppdateringer her før jeg er hjemme igjen mot slutten av sommeren.(Om posten ikke er lynrask). Skal uansett oppdatere etterhvert på hva som er gjort å blir gjort. Så får neste mann med tilsvarende problemer kanskje litt svar:-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Hva målte dere klaring mellom blader og eksoshus til?? Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 dieselfan skrev 12 minutter siden: Hva målte dere klaring mellom blader og eksoshus til?? Ble ikke målt nå, som sagt var dette hans «diagnose». Skal ned å måle i morgen. Hva er indikasjon på slitt eksoshus? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Kan kanskje være grodd eksosbend? Det er vanlig på mindre motorer, men kan kanskje skje på 41 også? Tett eksosbend = klarer ikke bli kvitt eksos = turbo etc går dårligere og blir ikke kvitt avgasser raskt nok? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.