Jump to content

Yamaha F80A - Ulyd etter bytte av propell

Acg

Recommended Posts

Hei!

Byttet nylig propell etter skade på vår Yamaha F80A (2004 mod). Opplever nå at det kommer en ulyd fra motoren under 2000 rpm. Lyden forsvinner når rpm økes. Noen som har vært borti lignende problem eller har tanker om hva det kan være? Propellen er korrekt montert med riktig moment.

Linker til video hvor motoren går fra lav rpm til høyere slik at dere kan høre: 

Hei og velkommen til Forumet for alle som er glad i båt.

Takk for at du leser reglene før du poster og lager en riktig god trådtittel :thumbsup::thumbsup:

Det er bra for søkbarhet på Forumet :yesnod:

Når du byttet propell, gjorde du det pga grunnstøting?

Etter å ha satt på ny propell, sjekket du at propellen snurret fritt i fri uten å subbe, gjerne med 1mm klaring (jeg bretter et papir 4 ganger og bruker det som tolk) ?

Sjekket du om propellakselen var rett?

Har tenkt endel på denne men sliter med å komme på noe lurt..

Om den var min ville jeg forsøkt med stetoskop, om det kan lokalisere hvor lyden kommer fra. Når en finner ut hvor, så får en sjekke de komponentene som finnes i det området..

Etter en slik grunnstøting anbefaler jeg at du sjekker girhuset, om det er vann i olja. Simmeringen er utsatt i slike tilfeller.

• 1 år senere...
Acg skrev On 22.7.2022 at 20.09:

Takk for tipsene! Skal undersøke dette nærmere så snart vi får mulighet. Gir tilbakemelding :smiley:

Hei!

Gammel tråd, men jeg står nå i ganske nøyaktig samme situasjon.

Fant du ut hva denne lyden kom av, og hva som evt måtte fikses?

Evt noen andre som har noen forslag basert på videoen som er lagt ut?

Sikker på at ikke aksling har kast da? Båten jeg kjøpte hadde bært neppå med finnen og det ble 0,7 mm kast den kunne rettes men uten garanti for følgeskader, så hele undervanshuset ble bytta! Ikke billig men han fikk det på forsikring!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...