Jump to content

Båtkjøp: Ønsker innspill (VP 2003 og to styreposisjoner)

sirtroen

Recommended Posts

Hei!

Jeg har gått litt lei å fiske fra snekka, og ser etter en båt med selvlensende akterdekk. Jeg var tidligere i kveld å så på en som ligger ved der jeg bor (Vansjø 25, ligger på finn), og det er et par ting jeg gjerne skulle visst mer om. Det var en del elektriske komponenter som ikke virket, og en takluke som ikke var så tørr som den burde, men det er overkommelig for min del.

Motoren er en VP 2003 saltvannskjølt (28 hk). Hvor lenge kan en slik motor vare? Eieren har hatt litt startproblemer på vinter sier han, og måtte bruke startgass. Jeg har bare hatt ferskvannskjølte motorer før. Legger ved et bilde av motoren.

Det er to styreposisjoner på båten, men uteposisjonen har ikke gass/gir-styring. Er dette komplisert å lage? Se bilde av gasshendel inne.

Hva slags fettkopp er dette? (bilde)

IMG_5429.JPEG

IMG_5430.JPEG

IMG_5431.JPEG

IMG_5432.JPEG

Redigert av sirtroen (see edit history)
sirtroen skrev 10 minutter siden:

to styreposisjoner på båten, men uteposisjonen har ikke gass/gir-styring. Er dette komplisert å lage? Se bilde av gasshendel inne

Det er mekanisk gass gir/gass. Da trenger du en mekanisk girveksler og en mekanisk gassvekslet. Det koster fort noen kroner.

https://webshop.nettbaat.no/categories/-2-gass-og-gir-posisjoner

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

sirtroen skrev 4 minutter siden:

er i grunnen mest skeptisk til motoren. Antakelig fra 1987 og saltvannskjølt.

Det ville jeg også vært.

Ellers så ser det ut til at den har vridbar propell, siden den har to ratt ute? Da er vel ikke behovet for gass og gir ute like stort? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev On 21.7.2022 at 13.08:

Det ville jeg også vært.

Ellers så ser det ut til at den har vridbar propell, siden den har to ratt ute? Da er vel ikke behovet for gass og gir ute like stort? 

Ja, vribar propell.

Etter å ha lest mye her inne har jeg bestemt meg for at motoren må være ferskvannskjølt ved neste båtkjøp også.

sirtroen skrev 1 time siden:

Ja, vribar propell.

Etter å ha lest mye her inne har jeg bestemt meg for at motoren må være ferskvannskjølt ved neste båtkjøp også.

Da manøvrerer du den egentlig greit med propellen utefra. Men jeg ville prøvd å finne noe ferskvannskjølt ja.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...