Jump to content

Edit History

HansH

HansH

Redigert - ser nå at du har 38 fot m/2xD4

Ble en del ulike synspunkter her og hvor deler av det var litt utenfor spørsmålet ditt. Du oppgir en del ønsker som i hovedsak virker veldig fornuftig. Her er noen flere tips og råd basert på egen erfaring – med særlig vekt på god bo-komfort under opphold om bord over lengre tid.

 

Utgangspunktet ditt er at du har et tilnærmet uendelig behov for strøm hvis du tidvis skal kjøle ned luft samt holde et par kjøleskap i gang (kanskje i tropiske farvann ?) samt lys, kartplottere, VHF, AIS, radar++, lading av telefoner, pc’er, ipader, se på tv, spille musikk, varme opp vann, pumpe vann, støvsuge, vaskemaskin, ismaskin, hårføner, varme opp mat i mikrobølgeovnen, evt el-komfyr/kokeplate, kaffetrakter/kaffemaskin, vannkoker, osv, osv. I en 38fots båt har du brukbart med plass og uansett behov for et ordentlig el-anlegg. Har selv «bare» 50 fot, men strømopplegget i båten er selve kjernen i komfort og trivsel om bord – i tillegg til at alt innen VVS må virke ordentlig.

 

Antar du har 12 volt anlegg og du bør starte med å designe type og størrelse på forbruksbank – alt annet kan du så tilpasse denne. 

 

LiFePO/litiumbank: For god utholdenhet anbefaler jeg en romslig LiFePO/litiumbank. Jo mer, jo bedre – Har du råd så gå gjerne for 800-1000 Ah . Kjøp «ferdige» litiumbatterier for båt/fritid som har innebygget BMS. Komfort, kvalitet og pris over tid (ladesykluser) tilsier soleklar seier for litium over alt annet. Disse er plug’n play, krever ikke ventilasjon osv. Skal du bruke båten om vinteren så kjøp batterier med heat-funksjon. Sørg for at batterilader stilles inn korrekt for litiumbatterier. En kraftig litiumbank kan enkelt dra alt du har av store strømbrukere som thruster og vinsj – så kan du klare deg med et mer nøkternt startbatteri.

 

Lader og inverter: Neste punkt er lader og inverter. Du trenger en kombiutgave og bør ha minst 120 Ampere lader (ved 12 volt) og 3 eller 5 kW inverter. For både lader- og inverterdel så gjelder jo større – jo bedre. 

 

NB, NB: Ser du ønsker Victron Multiplus II (MP II). Dette er et svært bra produkt og modellen 12/3000/120-32 vil passe meget bra. 

 

Dynamo: 2 x 115 amp dynamo følger med dine D4.; husk at dynamoen kun leverer de timene du går for motor. Man bør derved ikke overdrive betydningen av den.

.

Dieselgenerator Jeg anbefaler sterkt å installere en dieselgenerator – minimum 16 amp (3,5-4 kW) – helst mer hvis du har plass. Det gir en utrolig komfort og gir deg strøm når du trenger den. I.

 

Solceller: Så mange som fysisk mulig slik at du kan holde mange nytte- og komfortfunksjoner i gang når du seiler samt gi størst mulig bidrag til strømforbruk om bord når du ligger for anker eller ved land uten tilgang til landstrøm.

Vindgenerator: Har ikke hatt det selv men ser jo at enkelte seilere har dette. Vet ikke hvor mye de gir.

 

Batterimonitor: Alfa og omega for et godt liv på batteristrøm. Ser du vurderer Victron GX Touch 50. Alternativt er Victron 712 med Bluetooth mot telefon også genial i et batteribasert anlegg. Det følger med shunt som kobles på minusuttak på forbruksbank. Kjøper du litiumbatterier fra Farco så får du også med bluetooth-overvåking av hvert enkelt batteri via en app på telefonen.

Med monitoren lærer du veldig fort hva de ulike enhetene trekker og kan enkelt kalkulere nedtapping av banken mot planlagt tilførsel ved senere lading etc.

 

Bryter/vender for 230-strøm (2- eller 3-veis): Med Multiplus II så har du automatisk vender mellom to strømkilder på 230 volt – typisk Pri 1 på landstrøminntak og Pri 2 på batteribank (via inverteren). Hvis du i tillegg velger en generator, så må du kunne veksle mellom denne og MP II som kilde for 230-nettet om bord. Du trenger da kun en manuell 2-veis vender.

 

 

 

Ha ellers lykke til med prosjektet. Strøm om bord er nøkkelen til et godt båtliv.

HansH

HansH

Ble en del ulike synspunkter her og hvor deler av det var litt utenfor spørsmålet ditt. Du oppgir en del ønsker som i hovedsak virker veldig fornuftig. Her er noen flere tips og råd basert på egen erfaring – med særlig vekt på god bo-komfort under opphold om bord over lengre tid.

 

Utgangspunktet ditt er at du har et tilnærmet uendelig behov for strøm hvis du tidvis skal kjøle ned luft samt holde et par kjøleskap i gang (kanskje i tropiske farvann ?) samt lys, kartplottere, VHF, AIS, radar++, lading av telefoner, pc’er, ipader, se på tv, spille musikk, varme opp vann, pumpe vann, støvsuge, vaskemaskin, ismaskin, hårføner, varme opp mat i mikrobølgeovnen, evt el-komfyr/kokeplate, kaffetrakter/kaffemaskin, vannkoker, osv, osv. I en 56 fots båt har du mye plass og behov for et ordentlig el-anlegg. Har selv «bare» 50 fot, men strømopplegget i båten er selve kjernen i komfort og trivsel om bord – i tillegg til at alt innen VVS må virke ordentlig.

 

Antar du har 12 volt anlegg og du bør starte med å designe type og størrelse på forbruksbank – alt annet kan du så tilpasse denne. Med 56-fots båt har du kanskje 24-volts anlegg? - som er mye bedre mht kabeldimensjoner og lading (se lenger ned).

 

LiFePO/litiumbank: For god utholdenhet anbefaler jeg en romslig LiFePO/litiumbank. Jo mer, jo bedre – Har du råd så gå gjerne for 1000 Ah (= 500 Ah på 24 volt). Kjøp «ferdige» litiumbatterier for båt/fritid som har innebygget BMS. Komfort, kvalitet og pris over tid (ladesykluser) tilsier soleklar seier for litium over alt annet. Disse er plug’n play, krever ikke ventilasjon osv. Skal du bruke båten om vinteren så kjøp batterier med heat-funksjon. Sørg for at batterilader stilles inn korrekt for litiumbatterier. En kraftig litiumbank kan enkelt dra alt du har av store strømbrukere som thruster og vinsj – så kan du klare deg med et mer nøkternt startbatteri. (har du 24-volts anlegg så kjøp 24 volt/100 amp litiumbatterier).

 

Lader og inverter: Neste punkt er lader og inverter. Du trenger en kombiutgave og bør ha minst 120 Ampere lader (ved 12 volt) og 3 eller 5 kW inverter. For både lader- og inverterdel så gjelder jo større – jo bedre. Er du riktig heldig og har 24-volts anlegg ombord, så er valget soleklart 100 til 120 ampere lader. Da har du opptil dobbelt så kraftig lading som med en 120 amp på 12 volt.

 

NB, NB: Ser du ønsker Victron Multiplus II (MP II). Dette er et svært bra produkt og modellen 12/3000/120-32 vil passe meget bra. Som nevnt over gir 24-volts anlegg mulighet for modellen 24/5000/120-50, som altså gir opptil dobbelt så rask lading av litiumbanken din. Det er en fordel både ved landstrøm men ikke minst ved generatordrift, fordi du da sparer driftstimer på generatoren og banken fylles opp meget raskt uten timevis på dieseldrift.

Dynamo: På en 56-fots seilbåt antar jeg du har en motor som er kraftig nok til å dra rundt en kraftig dynamo – gjerne 200 amp (ved 12v) eller mer. Som andre har vært inne på også; husk at dynamoen kun leverer de timene du går for motor. Man bør derved ikke overdrive betydningen av den. Husk å tilpasse kabeltverrsnitt for dette.

Dieselgenerator Jeg anbefaler sterkt å installere en dieselgenerator – minimum 16 amp (3,5-4 kW) – helst mer. Det gir en utrolig komfort og gir deg strøm når du trenger den. I en 56 fots båt burde det gå greit å finne plass og er vel egentlig å regne som standard i en 56-foter?. Tror også det vil betale seg ved senere salg.

 

Solceller: Så mange som fysisk mulig slik at du kan holde mange nytte- og komfortfunksjoner i gang når du seiler samt gi størst mulig bidrag til strømforbruk om bord når du ligger for anker eller ved land uten tilgang til landstrøm.

Vindgenerator: Har ikke hatt det selv men ser jo at enkelte seilere har dette. Vet ikke hvor mye de gir.

 

Batterimonitor: Alfa og omega for et godt liv på batteristrøm. Ser du vurderer Victron GX Touch 50. Alternativt er Victron 712 med Bluetooth mot telefon også genial i et batteribasert anlegg. Det følger med shunt som kobles på minusuttak på forbruksbank. Kjøper du litiumbatterier fra Farco så får du også med bluetooth-overvåking av hvert enkelt batteri via en app på telefonen.

Med monitoren lærer du veldig fort hva de ulike enhetene trekker og kan enkelt kalkulere nedtapping av banken mot planlagt tilførsel ved senere lading etc.

 

Bryter/vender for 230-strøm (2- eller 3-veis): Med Multiplus II så har du automatisk vender mellom to strømkilder på 230 volt – typisk Pri 1 på landstrøminntak og Pri 2 på batteribank (via inverteren). Hvis du i tillegg velger en generator, så må du kunne veksle mellom denne og MP II som kilde for 230-nettet om bord. Du trenger da kun en manuell 2-veis vender.

 

Karibien og 110-127-240 volt (50-60 Hz) strøm: Fastland og øyer rundt i Karibien er et sammensurium av spenninger og frekvenser. Du bør derfor vurdere å ha enten en trafo mot landstrøm eller kjøpe en batterilader som håndterer dette. Mastervolt har enkelte modeller som takler alle former for input – men da blir det fort veldig dyrt. En trafo er antakelig billigst – men du vil antakelig måtte velge en som dekker de viktigste stedene du skal.

https://i.redd.it/bn342b3d5bh81.png

 

Ha ellers lykke til med prosjektet. Strøm om bord er nøkkelen til et godt båtliv.



×
×
  • Create New...