SV-Bav34 Startet 21.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2022 Jeg har en 21 år gammel, men ubrukt wallas 1800 sail i båten. Akkurat koblet den opp, ny kanne med olje og bra med strøm. Men, den blåser bare kaldt akkurat som om jeg setter på ventilasjonsbryteren. Jeg hører ikke pumpen gå og kan ikke se i slangen at den prøver å suge. Har løftet opp kannen for at den lettere skal få inn olje, men uten hell. Noen tips? Pumpe som har satt seg? Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2022 @Wallas Service er personen å lytte til når det gjelder Wallas. Håper han kommer innom her og kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Wallas Service Svart 21.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2022 Sikkert pumpen som har satt seg. Skru av bunndekselet - 1 skru/mutter på midten av apparatet under. Koble av ledningen mellom pumpen og kretskortet, og sett 12 direkte på pumpen i pulser til du hører den tikker/slår. Gjør dette noen ganger slik at du er sikker på at pumpen får tak i drivstoff. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 21.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2022 Wallas Service skrev 3 minutter siden: Sikkert pumpen som har satt seg. Skru av bunndekselet - 1 skru/mutter på midten av apparatet under. Koble av ledningen mellom pumpen og kretskortet, og sett 12 direkte på pumpen i pulser til du hører den tikker/slår. Gjør dette noen ganger slik at du er sikker på at pumpen får tak i drivstoff. Du må også skru av kanalen som går mellom brennluftviften og brennkammer for å komme til. .... Nok en mutter..... Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
SV-Bav34 Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2022 Wallas Service skrev for 12 timer siden: Sikkert pumpen som har satt seg. Skru av bunndekselet - 1 skru/mutter på midten av apparatet under. Koble av ledningen mellom pumpen og kretskortet, og sett 12 direkte på pumpen i pulser til du hører den tikker/slår. Gjør dette noen ganger slik at du er sikker på at pumpen får tak i drivstoff. Takk for svar ? Tester dette i morgen. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
SV-Bav34 Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2022 Wallas Service skrev On 21.7.2022 at 22.09: Du må også skru av kanalen som går mellom brennluftviften og brennkammer for å komme til. .... Nok en mutter..... Hei. Jeg får ingen tikkelyd i fra pumpen når jeg pulser 12 volt direkte på sukkerbiten. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Wallas Service Svart 24.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2022 Om du ikke hører tikk eller at pumpen slår, har nok pumpen satt seg. Vet ikke eksakt hvilken pumpe du har, det ble levert 2 typer pumper til Wallas 1800 avhengig av produksjonsår. Husker ikke når det skiftet om....... Men jeg har sprengskisse over pumpene om du trenger det. Du må mest sannsynlig åpne pumpen for å sjekke om det sitter noe rusk og rask der inne, og det er forskjellig måte å demontere og sette de sammen på. Kan sende deg tegninger på e-post, får ikke til å legge de inn her. Send meg en e-post så ordner jeg det. E-post: run-ak@online.no Om du har ett eller flere gode bilder av pumpen så kan jeg se hva som er der. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
SV-Bav34 Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2022 Wallas Service skrev 1 time siden: Om du ikke hører tikk eller at pumpen slår, har nok pumpen satt seg. Vet ikke eksakt hvilken pumpe du har, det ble levert 2 typer pumper til Wallas 1800 avhengig av produksjonsår. Husker ikke når det skiftet om....... Men jeg har sprengskisse over pumpene om du trenger det. Du må mest sannsynlig åpne pumpen for å sjekke om det sitter noe rusk og rask der inne, og det er forskjellig måte å demontere og sette de sammen på. Kan sende deg tegninger på e-post, får ikke til å legge de inn her. Send meg en e-post så ordner jeg det. E-post: run-ak@online.no Om du har ett eller flere gode bilder av pumpen så kan jeg se hva som er der. Det er jo helt supert. Jeg kan ta ut pumpen og sende deg noen bilder på mail. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
SV-Bav34 Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Jeg tok med meg hele wallasen hjem og demonterte den. Tok ut pumpen, litt wd40 inn i slangestussen og blåste med munnen. Satt 12 volt pulser på den og NÅ GÅR DEN ?? I hvertfall på stuebordet ? Tusen takk for gode tips ? Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Wallas Service Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Og da virker den mest sannsynlig i båten også.. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
SV-Bav34 Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Wallas Service skrev 5 minutter siden: Og da virker den mest sannsynlig i båten også.. Det vil jeg tro den gjør ? Det er 2 svarte ledninger ut av pumpe, er det samme hvem som står hvor i sukkerbiten? Det er ihvertfall det på webasto, eber osv. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Wallas Service Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Det går for det samme Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
SV-Bav34 Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Har montert wallasen i båten, pumpa tikker og går, men ingen varme. Jeg klarer ikke å se om det går olje opp slangen. Har gitt den 4 startforsøk med ca 10 min mellomrom. Den trekker ca 5,5 ampere ved start. Noen flere tips? ? Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Wallas Service Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Er temmelig sikker på at pumpa ikke suger drivstoff. Denne pumpa skal du ikke høre et klart tikk hver gang den slår, mer et "dunk" eller knapt nok ingenting. Prøv å holde parafindunken litt høyere enn apparatet slik at den får litt starthjelp. Det nytter ikke å blåse i enden av sugeslangen heller - ikke på denne pumpa. Den gløder jo, det viser jo strømforbruket ved start, så feilen ligger etter det jeg se i pumpa. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
SV-Bav34 Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Da kan det hende at pumpa er defekt selv om den går. Jeg har forsøkt flere ganger å holde tanken på høyde med varmeren. Jeg gir det et forsøk til, eller så ordner du meg en ny pumpe vel? Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Wallas Service Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Har ny(e) pumper på lager, ingen problem.... Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
eivindch Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Jeg har en Wallas 2400 fra 1986. For noen år siden, etter å ha vært ubrukt lenge, hadde jeg også proplemer med at den bare ga kaldluft selv om jeg hørte pumpen gikk. Jeg fylte litt brennstoff i en (medisinsk) sprøyte og presset forsiktig inn i sugeslangen. Da fikk pumpen tak i brennstoffet og jeg puttet slangen tilbake i tanken. Ingen problemer senere. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 eivindch skrev for 6 timer siden: Jeg har en Wallas 2400 fra 1986. For noen år siden, etter å ha vært ubrukt lenge, hadde jeg også proplemer med at den bare ga kaldluft selv om jeg hørte pumpen gikk. Jeg fylte litt brennstoff i en (medisinsk) sprøyte og presset forsiktig inn i sugeslangen. Da fikk pumpen tak i brennstoffet og jeg puttet slangen tilbake i tanken. Ingen problemer senere. Eivind I din 1986-modell har du mest sannsynlig ei "gammel type pumpe", ikke FC4 som trådstarter. Og da går det du sier. I så fall kan han prøve medisinsk sprøyte og sprøyte rett inn i pumpen, altså må han skru av sugeslangen som går inn i pumpen, og pumpen må stå rett vei ellers vil den ikke suge i det hele tatt. Jeg har forsøkt flere ganger å blåse inn i slangen uten at det hjelper, og jeg har også prøvd med "direkte innsprøyting" uten at det hjalp noe særlig. Men det gjaldt altså FC-pumper. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.