Jump to content

Nytt toalett; Dometic Masterflush eller Jabsco Quiet Flush Deluxe?

Comforthe

Recommended Posts

Hei!

Vi ønsker oss nytt, elektrisk toalett i båten. I dag har vi manuelt. Toalettet vil bli benyttet med sjøvannstilførsel og vi bryr oss om støynivået. Med dette i tankene, er det noen her som har erfaring med en av (eller begge) disse modellene?

Dometic Masterflush

Jabsco Quiet Flush Deluxe

Vi kikker foreløpig ikke på andre modeller da vi liker den ryddige foten til disse modellene. Hører gjerne fra dere!

Hilsen Simen

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Vi har hatt Masterflush i kanskje 6 år nå, og er i hovedsak godt fornøyd med det, men har ikke erfaring med andre elektriske, så har ikke noe sammenligningsgrunnlag. 
Måtte demontere kvernen som hadde stoppet og kakke løs avleiringer for to sesonger siden, tipper det er fordi jeg bruker saltvann. Kanskje det fins noe man kan helle oppi som hadde løst opp dette..

Jeg har hatt Masterflush i 4-5 år og er velig godt fornøyd.

Lydløs er den dog ikke, men for meg er ikke det viktig.

Bruker sitronsyre jevnlig for å fjerne urinstein ol., ser ut til å fungere greit.

Kjøpte 25 kg på FK, mye billigere enn andre steder.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

For 5 år siden byttet vi toalett, med prioritet på minst mulig støy og god driftssikkerhet. Etter mye googling og hva flere tester/sammenligninger viste, valgte vi et merke som heter Planus, i fasong likt de du henviser til. Brukes mye i yrkesbåter og virker litt mer robust og oppdimensjonert i pumpesystem.  Det negative er prisen, det positive er at det så langt har vært problemfritt. Det er selvfølgelig lyd fra det men ikke sjenerende som forrige toalett var. Nå er det nesten mere lyd fra ferskvannspumpen, bruker ferskvann på det.  Forhandler er Farco i Oslo og fikk god informasjon når jeg kontaktet dem.

Har hatt et par Quietflush Ikke-Deluxe og var greit fornøyd med de men akkurat quiet er nok en overdrivelse... Eller hva sier du @Hakkannen?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 30 minutter siden:

Eller hva sier du @Hakkannen?

Kan skrive under på at de lager noe lyd ja. Tør nesten ikke tenke på hva toalettene som ikke er merket med «quiet» lager av støy? Men, sånn utenom det er de fine og solide toaletter i drift, i alle fall etter min erfaring:thumbsup:

Hakkannen skrev for 5 timer siden:

Kan skrive under på at de lager noe lyd ja. Tør nesten ikke tenke på hva toalettene som ikke er merket med «quiet» lager av støy? Men, sånn utenom det er de fine og solide toaletter i drift, i alle fall etter min erfaring:thumbsup:

De tørr du ikke bruke om nabobåten har lagt seg, er laget av TMC og har kallenavnet noisy flush! ? jeg har to av dem i båten, funker fint. Men skal definitivt byttes snart.

Jeg har 2 Jabsco Quiet flush. Det har fungert prikkfritt i tre år. Men Quiet? Nei så langt i fra!!!

Det høyst ordinære toaletter fra TMC med kværn var stille i forhold. 
skal du ha stille og rolig toalett må du nok over på noe annet. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Morten_L skrev 8 minutter siden:

TMC og har kallenavnet noisy flush!

TMC bråker langt mer enn Jabsco men jeg var på besøk i en båt med TMC en gang og de var svært så stille. De var helt bygget inn slik at bare ringen var synlig og GODT isolert...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Et viktig poeng med toalett og septiksystemer er at de går i stykker. Spørsmålet er ikke om, kun når. Da er god tilgang på repsett og reservedeler viktig. Jeg har kun erfaring med Jabsco, og der var det alltid enkelt å få tak i deler, sprengskisser og reparasjonsanvisninger. Har selv hatt Jabsco Quietflush i mange år. Var veldig fornøyd. Ikke helt 'quiet', men greit nok.

• 2 år senere...
Sjøholken skrev On 24.7.2022 at 12.52:

Helt enig med @Stål her. Planus er jeg ekstremt fornøyd med. Hatt de i to båter de siste 6 årene, aldri vært ett eneste problem. De koster, men det er en meget høy kvalitet.  

Så høy kvalitet at man ikke trenger å ha en eske reservedeler liggende? Det må man alltid ha med TMC etter min erfaring :wink: Nytt toalett står høyt på ønskelista.

Har akkurat montert Masteflush med ferskvannsløsning for å skåne aluminiumstanken for saltvann i tillegg til mindre lukt og mindre urinstein. Utrolig lite lyd av det. Impeller delen på de med saltvann lager en del støy.  Kvernen på disse er den stilleste jeg har hørt hvertfall.

Planen er å kjøre litt sitronsyre gjennom en gang eller to ila sesongen. Behovet for det er nok ikke like stort som det er på saltvannstoalett, men gjør det likevel.

Det gjenstår å se om det er et holdbart toalett i det lange løp, men jeg vil tro det basert på andres erfaring.

Produsent oppgir et vannforbruk på 1,2L per skylling.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...