Jump to content

Råd om rute Risør - Jomfruland

Blouberg

Recommended Posts

Gikk fra Arendal til Risør i dag og fikk ganske krapp sjø fra Lyngør og rundt inn til Risør. Tror jeg tabbet med å legge ruta for nært land, ble ganske mye mer enn jeg forventet.  Skal gå videre fra Risør til Drøbak i morgen. Varslet er 0,5 meter på det meste, men usikker på om vi får samme som i dag at sjøen reiser seg  mot land. Mor i båten var ikke spesielt fornøyd med dagens tur. Ville dere gått lenger ut enn ruta på skjermklippet under?

Screenshot_20220722-184208_Boating.jpg

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Ps lit sen

Er det mye båt i Risør?

Varsel for Lørdag

Indre Oslofjord

Skiftende bris. Lettskyet oppholdsvær. God sikt. Bølgehøyde: Ubetydelig.

Svenskegrensa - Lyngør

Skiftende bris, nordlig periodevis frisk bris 10 først på dagen. Perioder med regnbyger i sørvest , kan hende med torden. Ellers lettskyet oppholdsvær. God sikt utenom nedbør. Bølgehøyde: Omkring 0,5 m.

Dette stykke er enten flatt eller bølger fra alle kanter

image.png.49b8e5fccfe2d4152328e6e4e18078f5.png

Så jeg går som regel ut og inn ved Portør, men ikke over stokk og stein.

image.png.b2fd32c3644bd7077c72f63538c6459b.png

Skal dere ha en fin tur  gå forbi Kragerø og gjennom Kreppe

image.png.2f8754cff3b4e7e698817dcb364a9918.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Mellom Risør og innseilingen til Portør er det og 3 strømbelter langs land, ofte 2-3knop. 2 den ene veien og en den andre veien... om du ikke går i planefart så følg med.

Min erfaring er å gå et stykke fra land. Men går der oftest med åpen 14/16fot Musling/Wesling og da er det rundere topper litt utpå. Du har lengre båt men muligens en noe mer "tander" co-pilot. (får ofte kjeft for pinglekjøring)

Redigert av dieselfan (see edit history)

Takk for innspill! Da blir det å se an sjøen og stikke inn ved portør om det er sjø. 

Fikk noen store øyer fra co-piloten når det slo over dekket et par ganger i dag ? gikk i ca 10 kts i snitt tenker jeg. Lærerik tur!

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Du må berolige sjefen med at dere kom over Sild (sjøstykket fra Lyngør til du ser Risør.

Det er noe av det verste på sørøst kysten :sweat:

Portør-ruta må da være mye koseligere for dere om dere ikke er godt kjent, flott natur og mange pene og noen artige hytter feks :thumbsup:

Redigert av dieselfan
typo (see edit history)
dieselfan skrev 32 minutter siden:

Portør-ruta må da være mye koseligere for der om der ikke er godt kjent, flott natur og mange pene og noen artige hytter feks 

Det her du rett i, så det blir nok Portør,-ruta???

Co-Piloten hilser og takker for gode råd og tips, scenic route falt i smak, Portør, Kragerø og Kreppa ble bra.

Var dessuten tilnærmet flatt vann utpå også, så en vellykket tur å bygge selvtillit på. Merker faktisk at co-piloten er litt mer "robust"  for sjø. (:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...