Jump to content

Bytte motor i Sjømann 22. Ferskvannskjølt bilmotor?

Sjmnn

Recommended Posts

Hei

Jeg har nettopp fått en Sjømann 22 som hadde stått lagret under åpen himmel i vel 4 år, noe motoren bærer preg av (ved henting stod denne uten topp og helt under vann).

Dette er en FM motor av et eller annet slag, som jeg regner med det må til en god del arbeid og deler for å få satt i stand.

Planen er å få satt i stand båten på et minimalt budsjett.

Det jeg lurer på er følgende:

• Går det an å bruke en bilmotor som man kjører med ferskvann direkte inn/ut fra motoren?
    Motoren vil vel aldri komme opp i driftstemperatur, men er det en løsning som kan fungere over tid?
    Frostvæske forhindrer vel rust og korrosjon, men blir det så ille i ferskvann?

• Om punkt en ikke går; vil det la seg gjøre å lage et slags "basseng" med ferskvannskjøling (pumpe inn/ut) der man plasserer bilradiatoren, og lar bilens kjølesystem være intakt?
    Ser for meg ei slags balje med lokk, med slange inn og ut, i tillegg til gjennomføringer til radiatoren.
    Tåler radiatorer dette, og vil det fungere over tid?

I begge tilfeller bør vel vannet som brukes til kjøling filtreres, men er noe av dette gjennomførbart i det hele tatt?

Og, er det forsvarlig (og vits i) å bruke såpass stor motor i en Sjømann 22?

En varmeveksler hadde sikkert vært bedre, men budsjettet tillater ikke noe i nærheten av de prisene jeg har sett på disse.

(Tips i så måte verdsettes også.)

Hilsen totalt newbie når det kommer til båt :)

Hva med en varmeveksler for ølbrygging? De finnes i kobber og i rustfritt stål. Enten formet som en kveil eller som en blokk. Begge deler kalles ofte motstrømskjøler. Den som er en kveil kan du bygge selv med deler fra biltema for under en tusenlapp. Hvor lenge den varer med saltvann på ene siden gjenstår å se... 

Skal du gjøre det billig, setter du i en gammel støpejern bilmotor f.eks Volvo B20 motor. Disse finnes det mariniserte utgaver av også, følg med på Finn.

Siden du ikke har penger til varmeveksler, kan du montere kjølesløyfe. Det er rør du monterer under båten på utsiden, som du lar motorens kjølevæske sirkulere i.

Det koster nok fort noen kroner for ett slikt opplegg også.

Det billigste, enkleste og kjappeste er å saltvannskjøle bilmotoren.

Noe sier meg at dette er en båt du ikke skal ha i så mange år, så korrosjon rekker neppe å bli ett problem.

Du kan jo uansett kjøre med dette opplegget frem til du har spart deg opp til en varmeveksler. Dukker stadig opp slike på Finn til en rimelig penge.

Det som kanskje er ett større problem er eksosen, det tryggeste er jo vannkjølt manifold. Noe som kan koste å få tak i. Å kjøre bensinmotor i båt med ukjølet manifold er ikke helt ufarlig mtp. brann.

Mulig du enten bør spare noe slik at du kan kjøpe deg en innenbords båtmotor, eller en påhenger du setter på brakett bak, funker det også.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Det aller billigste er å henge en påhenger på hekken.

10-15 hk holder.

Om du vil gjøre plastarbeid, får du den under dekket akter slik at propellen kommer på samme sted som originalt. (Søk opp yellowboat for inspirasjon).

Se om du finner en 'bigfoot' eller sail- utgave som er laget for lav hastighet.

Da slipper du en snubleboks midt i båten også.

Du kan gjøre som du foreslår,  men du må jo også ha gir, adapterplate og vannkjøling til eksos. Samt sannsynligvis ny propell og aksling som passer til den nye og sikkert alt for store motoren. Kanskje like enkelt å kjøpe en brukt båtmotor som har alt som skal til?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Som index er inne på kan dette fort dra på seg uforutsette kostnader, men om du har tilgang til en liten dieselmotor fra bil med manuelt gear, gjerne en sugediesel fra pizzabudbil eller lignende så er det nok gjennomførbart, har bilen bakhjulstrekk er det nok en fordel ift å bruke girkassen, og gjerne også en stubb av mellomaksling for tilkopling. Har sett båter med 4 gir framover og revers ? Med gir er det ofte lettere å finne passende utveksling til propellanlegg også. Men det trengs antakelig et trustlager for propellaksling om det ikke står noe slikt i båten allerede. Å lage kjølesløyfe under båten er nok et godt og rimelig forslag. Du får dog rustfrie varmevekslere på AliExpress for noen hundrelapper. Husk at gearolja muligens trenger kjøling også (usikker, kan være belastning er liten nok til at det er unødvendig). Største utfordring er muligens eksos og lyd. Med kjølesløyfe under båten har du ikke noe vann til å kjøle og dempe eksoslyd med, med varmeveksler vil du ha det. Tørr eksos er mulig men støyende og potensielt brannfarlig om det ikke utføres skikkelig. Om du kunne fått modifisert manifold og lagt til et bend i rustfritt der vann fra varmeveksler injiseres er nok det det beste. Helt sikkert gjennomførbart for en nevenyttig kar med litt stor og velutstyrt garasje, men mange fallgruber. Jeg fikk nettopp tak i 3 originale Racor 500fg dieselfilter på Finn.no til god pris. Endte opp med å bruke 3 ganger så mye på ‘slanger, ventiler og fittings’ fra Biltema for å få de på plass…

Fantino skrev 1 time siden:

Som index er inne på kan dette fort dra på seg uforutsette kostnader,

Båt er jo strengt tatt bare et annet ord for uforutsette kostnader :giggle:

Forstår det som at denne båten skal gå i ferskvann?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 23 timer siden:

Forstår det som at denne båten skal gå i ferskvann?

Skal utelukkende gå i ferskvann ja, og om jeg skulle komme til å selge noen gang vil dette eventuelle motorprosjektet selvfølgelig opplyses om.

Garasjen er relativt velutstyrt, men jeg er ingen kløpper på sveising av rustfritt (enda) :wink:

Har ikke motor per nå, men for vrakpantpris burde det være en del å få tak i.

Ser for meg en relativt liten sugediesel kombinert med en varmeveksler av denne typen f.eks?

I tillegg høres det ut som at jeg bør lage en slags manifold-løsning der kjølevannet pumpes inn, før eksos og vann forlater båten. Kan sikkert la original manifold sitte på motoren, og så lage en slags y-kobling i rustfritt stål der vann og eksos møtes og koble denne på manifolden?

Av det jeg ser av innenbords båtmotorer på finn.no er det lite brukbart å få for under 5000,- (?)

Påhengsmotor er selvfølgelig et alternativ, men vil foreløpig helst ha innenbords...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...