Jump to content

Ålesund gjestehavn uten fasiliteter!?!?!? Stemmer det?

scardeep

Recommended Posts

Vi har kjørt Norge langs fra Kirkenes til Ålesund og har ikke opplevd noe lignende. Ankom Ålesund og hadde tanker om å feriere i båt i Ålesund sentrum noen dager, men alle planer kollapsa da vi fant ingen ordentlig fasiliteter knyttet til gjestehavn! WC må man finne i sentrum (en offentlig toalett), dusj har jeg foreløpig ikke klart å finne ut hvordan man løser, vask kan man sikkert bare glemme. Ingen info ved gjestehavn om fasiliteter.
Gjestehavn stelles av havna mens fasiliteter skal kommune stå får fikk jeg høre… blir en elendig løsning da ingen har en totalansvar. 

Kai anlegg veldig fin i seg selv! Vann og strøm på plass. Ordentlig brygge.

har noen erfaring hvordan man kan løse det praktiske med båtferie i Ålesund? Vask kan vi droppe men dusj ville vært fint. 
Ålesund bybad tar 600kr for en familie billett for en hel dag….

tok jolla til seilforeningskaianlegg men der fant jeg ikke noe mulighet. Hva er nærmeste kai med fasiliteter? 

det hjelper kanskje lite at vi kom fra Midsund som sist besøk havn - der er det alt 100% tilrettelagt båtliv/ferie!

B34C3260-2ECE-432E-8DAE-5E3F97852023.jpeg

CB315C02-BBA4-4660-8996-A286FF0ACE32.jpeg

Chiefengineer skrev 3 minutter siden:

Er jo en grunn for at sunnmøringene svømmer med en teknikk der armene krafser til seg og ikke skyver fra seg.

Den gjenspeiles i mangt og meget??

de kan være som dem er, men en slik perle som Ålesund fortjener en vellfungerende gjestehavn...

Tom Rør skrev 7 minutter siden:

Vi har ikke benyttet oss av andre fasiliteter enn selve havna, men jeg mener at å ligge i Brosundet er for meg noe av det mest ultimate rent beliggenhetsmessig. Når det gjelder byhavn vel og merke?

Helt enig i selve beligenhetsposisjon og bruygge er fin som den er. Men for oss med båter uten lukka septiktank og dusj blir det ikke praktisk å besøke byen med båt. Spesielt når man har lyst å ligge til kai i flere dager....

scardeep skrev 15 minutter siden:

Helt enig i selve beligenhetsposisjon og bruygge er fin som den er. Men for oss med båter uten lukka septiktank og dusj blir det ikke praktisk å besøke byen med båt. Spesielt når man har lyst å ligge til kai i flere dager....

Den har jeg ingen problemer med å se. Trist at det ikke prioriteres ?

S/Y Emma skrev 6 minutter siden:

Dette er en fallgruve for sentrale havner. Selve lokasjonen er så populær at folk kommer dit uansett, så da trenger man ikke legge så mye til rette. Bergen er i samme kategori.

Har kun ligget ved Marineholmen i Bergen, der er det alle fasiliteter.

Var overrasket over at det var så dårlig stekt i Ålesund. Det samme gjelder Haugesund.

Redigert av Pequod (see edit history)
Pequod skrev 3 minutter siden:

Har kun ligget ved Marineholmen i Bergen, der er det alle fasiliteter.

Marineholmen og Solheimsviken er eid av GC Rieber som har alt på stell med moderne flytebrygger og fasiliteter.

Det var Vågen jeg siktet til.

Bra at kommunen har fått konkurranse fra Marineholmen gjestehavn. Dessverre må man åpne Småpudden for å komme dit om man har en båt over 4,5 meters høyde. De fleste gjester drar direkte til Vågen, for jeg tror ikke så mange vet at det finnes alternativer.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
S/Y Emma skrev 36 minutter siden:

Marineholmen og Solheimsviken er eid av GC Rieber som har alt på stell med moderne flytebrygger og fasiliteter.

Det var Vågen jeg siktet til.

Bra at kommunen har fått konkurranse fra Marineholmen gjestehavn. Dessverre må man åpne Småpudden for å komme dit om man har en båt over 4,5 meters høyde. De fleste gjester drar direkte til Vågen, for jeg tror ikke så mange vet at det finnes alternativer.

Ja, jeg skjønte det, det kom vel ikke helt fram i svaret mitt. Jeg la meg der fordi Vågen blir for høyt for meg.

Bergen Havn

Tilgang til servicesenter

Servicesenter for fritidsbåter ligger i 2. etasje i bygningen på Zachariasbryggen. Hovedinngang mot Torget. Her finner du håndvasker, dusjer, vaskemaskiner og tørketromler. Toaletter finnes i plan1. Servicesenteret er åpent fra 11-20.

Sikkert mulig å få dusja seg i Ålesund med litt fantasi.

Der er blant annet to Bobilparkeringer rett ved havna som reklamerer med dusj.

regner med det er betaling pr minutt, kanskje ledig for alle?

Jeg har også ligget i småbåthavner nær sentrum og fått bruke deres serviceanlegg.

men da er det selvsagt ikke midt i lysløypa.

Vet også at Brosundet hotel hadde noen gjesteplasser langs moloen utover mot rom 47.

Der fikk jeg tilbud om å ligge, og bruke fasiliteter på hotellet. men det skal sies var 

av bekjente som jobbet der, og noen år siden. så vet ikke om det er offisiellt tilbud.

Pequod skrev for 4 timer siden:

Da jeg var der i fjor var det ingen dusj der, men et offentlig toalett med «narkobelysning».

Tror de til og med har fjernet muligheten til klesvask der også. Mener vi vasket tøy der i 2016, men ikke fikk gjort det i 2020?

Kan oppsummere vår erfaring:

Man må være kreativ ja. WC fins det rundt om i div. bygg. Blant annet kjøpesentre, spiseplasser, offentlig toallett... Renhold i disse er variert. Dusj - kanskje man kan benytte opplegg som er ment til bobiler. Litt lengre unna. Det har vi ikke sjekket. Vi valgte å ta en dag innom bybaden - nydelig anlegg. 650kr for familiebillett for en hel dag. Jeg ville sagt de burde åpne mulighet for å kjøpe inngang for 1 time så ville det fungert veldig bra for båtfolk. Kort avstand fra gjestehavn. 

Avfall - små stasjoner langs på flytekai. Og som tidligere nevnt er selve kai anlegg virkelig fin med rikelig strøm og vanuttak. 

Om du har behov for vask - ... vet ikke... kanskje bobil P-plasser har noe mulighet.

Så alt i alt - Ålesund fortjener bedre opplegg for båtfolk. Må merke at vi med 25 fots båt var nokså en av de minste ved kai mellom 40-50 fots princesser og lignende... 

Natta mellom lørdag og søndag ble det litt mindre søvn pga noen festlige kaigjester men etter politi besøk kl 04:30 så ble det rolig :)

Generelt, mer rolig ved å ligge innerst i sentrum. Mer værbeskyttett er det også!

Jeg vil ikke skremme ingen fra å besøke Ålesund med mindre båt, bare vær oppmerksom på hva du får eller ikke får av fasiliteter. Nydelig by, mye å oppleve! Samt mye god mat ikke minst. 

Fortsatt god sommer for alle!

Ja det stemmer nok, båtane du finner der idag er gjerne så store de trenger bare strøm, wifi og vann. Ellers har man fasiliteter ombord.

Toalett under paviljongen iallefall men stenger  klokka 21. Ellers var det både dusj og vaskemaskin under brokiosken men kansje det er tatt bort ja. 

Ellers på bobilparkeringa så er det timepris 25.- for kortere opphold og kode til toalett/dusj vil vise på billett/app når du betaler som det står. Skulle vel være mulig å få benyttet toalett dusj da skulle man tro. 

bobil.JPG

Redigert av Cerberus (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...