Jump to content

Ukas quiz: Er denne tenningslåsen årsaken til startproblemene sist helg? Yanmar 4JH3-TE


Olevine

Recommended Posts

20220723_115947.jpg.58408216465fd2b264958992e54c1862.jpg

 

Da jeg skulle starte opp for å dra hjem sist søndag, var det ingen reaksjon når nøkkelen ble vridd rundt. Etter litt sjekk for løse kabler på starter osv, ble hele instrumentpanelet løsnet og snudd rundt. Også på baksiden av tenningslåsen var alle koblinger ok. Og så lot motoren seg starte uten problem. Den ble stoppet og startet to-tre ganger så da bar det hjemover.

Vel fortøyd ble motoren stoppet og startet to ganger, men så ville den ikke mer. Samme greia som første gang, ikke en eneste lyd.

 

På mandag hadde vi avtalt en tur på to-tre dager sammen med noen venner, så jeg måtte få dette i orden raskt. Jeg søkte på nettet og fant en tråd her på BP som handlet om det samme. Der var visstnok problemet startreleet som var plassert på undersiden av starteren og umulig å komme til, så jeg fikk litt bange anelser for turen på mandagen.

 

Mandag morgen ville fortsatt ikke motoren starte, men et lite kakk med skaftet på en stor skrutrekker mot innslagsreleet gjorde susen. Den startet så greit noen ganger på rad, men så var det igjen slutt (ingen reaksjon, heller ikke et klikk fra starteren). Nå hjalp ikke skrutrekkertrikset lenger, så da ble instrumentpanelet igjen løsnet og snudd på hodet. Og motoren startet som den skulle. Jeg tok sjansen på å kjøre bort til dieselpumpa og fylle diesel noe som gikk greit. Jeg stoppet motoren mens jeg fylte og den startet på første forsøk etterpå.

Siden gode råd var dyre kjørte jeg ned til Best Marin i nærheten og kjøpte en ny tenningslås til den nette sum av 2400, byttet den og vi dro på tur frem til torsdag. Motoren startet på første forsøk hver gang, også noen ganger etter at vi kom hjem igjen.

Så tusenkronersspørsmålet er når kan jeg regne som sikkert at det var den avbildede tenningslåsen som var synderen, og ikke noe annet?

 

Etter litt leting med lys og kamera fant jeg startreleet (hvis det er det) som er plassert under starteren. Se bilder under. Noen som kan bekrefte eller avkrefte at dette er startreleet? Av åpenbare grunner frister det lite å bytte dette, men må jeg så må jeg.

 

381459442_20220718_1215481.jpg.72f6431b31057bedb33c5800af203185.jpg

 

384120684_20220718_1217371.jpg.19209de914646a1691d1bd0cc8737f9c.jpg

 

738442242_20220718_1149491.jpg.4897ba1176cf9ef99421333d0b1d4339.jpg

 

 

 

Link to post
  • 2 år senere...

Har liknende problem med en 1gm10. Har eliminert tenningslåsen, som kilde. Men luer på om start rele eller innslag i starter henger. Spenningen synker ti, tilnermet null V når jeg skrur på tenningen. Nyladet nytt startbatteri.

Noen som har tips ?

Aileen ll

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...