rayman Startet 23.Juli.2022 Del på Facebook Startet 23.Juli.2022 Jeg har en Rodman 890 med 2 stk Verado 200hk og vurderer nye propeller en det som står på nå for å oppnå lavere forbruk. Motorene er utstyrt med 15x15 Enertia og går 38kn med full tank (300L) og 4 voksne, da er turtallet tett opp under 6500rpm. Verado 4syl 200hk skal ligge mellom 5800-6400rpm Om jeg gir full gass fra start så "spinner" propellene litt når jeg går opp i plan. Vurderer 15 x 16p eller 17p 3-blads, eller heller gå for 14,5 x 15p 4-blad propell Kjører mest rolig i 6knop og i marsjfart rundt 25knop, så toppfart er ikke viktig. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 4 blad gir mer bitt i vannet og lavere toppfart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 propelltypen som det høres ut burde funket her er Enertia Eco, men der er minste stigning 17" - blir nok for tungt i dette oppsettet. rayman skrev for 2 timer siden: Om jeg gir full gass fra start så "spinner" propellene litt når jeg går opp i plan. Er det PVS hull på propellene? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Jo flere blad jo lavere virkningsgrad får propellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Enertia til denne båten vil jeg oppfatte som en meget effektiv propell. Og du har 200hk pr 3 blad. Som bør være helt ok. jeg vil påstå at den løsningen du har nå vil bli vanskelig å gjøre forbedringer på. Slik du har den nå oppnår du maks turtall og det gir grei maks dreiemoment rundt marsjfart. Så jeg tror ikke du vil kunne oppnå noe som blir særlig bedre. Men du kan få lavere aks og toppfart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Jeg forsøkte med 4 blader for å øke effektivitet i lav marsj fart. Men det endte opp med høyere minste planhastighet (og høyere toppfart??). Jeg fikk en enorm slip opp til 3500rpm, så det var ikke innertier. De fleste sier 4 blader skal øke effektiviteten på alt annet enn toppfart, men ikke for meg. 😉 Venter på nye 17" 3 bladere (type solas lexor). Jeg har relativt lik båt med 2 x 225hk yamaha. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 (redigert) Bårdp skrev for 2 timer siden: Jo flere blad jo lavere virkningsgrad får propellen. Kanskje i teorien ja, men i praksis vil 4 blad ofte gi bedre marsjfart med mindre slipp. Når det gjelder toppfart så kan man som regel heise motoren opp et hull eller to med 4 blad og dermed vinne inn mye av det tapte. Jeg må kjøre med 4-blads propell på min båt, det funker rett og slett overlegent best (Mercury Spitfire X7). Toppfarten på 44 knop med 115 hk motor er det heller ingenting å si på. Mange tilsvarende båter med 115 hk og 3-blads propell oppgis ofte til 42-43 knop toppfart. Men nå ligger jeg for det meste rundt 30 knop da, med akseptabelt forbruk. Snittforbruket på snart 200 timer er ca 11 liter i timen. Ofte er det dessverre prøve-og-feile-metoden som funker når det kommer til propeller. Det finnes sjelden et fasitsvare som funker over hele linja. Og både 3-blads og 4-blads propeller finnes i et utall av forskjellige fabrikat og design som ikke akkurat gjør valget enklere. Redigert 23.Juli.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
rayman Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 ivar skrev for 3 timer siden: Er det PVS hull på propellene? Ser ut som det er et hull som er plugget. Se bilde under: alfaalfa skrev for 2 timer siden: Slik du har den nå oppnår du maks turtall og det gir grei maks dreiemoment rundt marsjfart. Så jeg tror ikke du vil kunne oppnå noe som blir særlig bedre. Men du kan få lavere aks og toppfart. Oppnår turtall over det som er anbefalt og dette med fullastet båt, full tank og 4 voksne menn. Får vell lavere forbruk om jeg heller hadde hatt turtall i nedre del av anbefalt turtall. Thomas_h skrev for 1 time siden: Jeg forsøkte med 4 blader for å øke effektivitet i lav marsj fart. Men det endte opp med høyere minste planhastighet (og høyere toppfart??). Jeg fikk en enorm slip opp til 3500rpm, så det var ikke innertier. De fleste sier 4 blader skal øke effektiviteten på alt annet enn toppfart, men ikke for meg. 😉 Venter på nye 17" 3 bladere (type solas lexor). Jeg har relativt lik båt med 2 x 225hk yamaha. Hvilke modell og størrelse 4 blader var det du prøvde? Hvilke propeller står på båten din nå? Turtall? Girforhold? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Jeg var litt i samme situasjon som trådstarter. Hadde Verado 250, med 14x15 Enertia. Toppfart ca37. Med det så spratt den lett opp i plan med full last, og nådde lett maxturtall. Cruise-fart 22-25 for økonomi. Tenkte den lett tålte 15x15, for bedre økonomi og toppfart. Fikk det, og båten ble helt ubrukelig. Treig å få i plan. Toppfart ca det samme, forbruk ca det samme L/NM. Ofte kjører jeg i lav planingsfart 17-20 når det er mye sjø. Da er det fint å ha god gassrespons. Med 14 tommes propp var det supert å operere i dette området, med 15 propp ble båten lite responsiv, og seig i dette fartsområdet. Samt tung når jeg trakk vannski. Enden på visa motoren ble oppgradert til 300hk, da funka 15 tommes propp supert igjen. Så min moral, ja du kan gjerne prøve, men jeg har ikke troa på du oppnår det du ønsker. Verado liker litt turtall. Drivstoff-økinomien blir ikke bedre om du lar motorene jobbe hardt 300r/om lavere. Hold oss oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Jeg har Tourquemaster 4 blader, 141/2 x 15" fra SevenSeas. Får 5600rpm. Helt ok aks og toppfart. Men for lite bladareal så slipper lett. Motorene har vel 1.75 girutveksling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rayman Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Thomas_h skrev 1 time siden: Jeg har Tourquemaster 4 blader, 141/2 x 15" fra SevenSeas. Får 5600rpm. Helt ok aks og toppfart. Men for lite bladareal så slipper lett. Motorene har vel 1.75 girutveksling. Hva du hadde før du gikk for 4 blads og hva turtall fikk du da? Jeg har og sett på Solas Lexor, 15,5x16. Hvor kjøpte du dine? Det var 15,5x17 du venter på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 (redigert) Jeg hadde først Yamaha SS 2 21" (montert ved feil fra butikk). Da fikk jeg vel 4800rpm. Så byttet vi strax over til 15" og fikk 5800-5900. Men da ble alt annet ræva (plan, forbruk, stabilitet etc). Så da byttet vi til 4 blader men med 19", men det ble for tungt og byttet til de 15" jeg har nå. Men selv med de tyngste propellene jeg har hatt har de å komme opp i plan ikke vært et problem selv med 10 stk i båten. Det er forhandler som solgte båten ny og seven seas jeg har handlet hos. Jeg har ikke betalt så mye av gilde da jeg fikk levert innigjen de orginale yamaha og byttet. Håper det "passer" nå. 😉 Jeg brukte over 5000 liter i fjor og bare med litt besparelser betaler propellen seg fort. Redigert 24.Juli.2022 av Thomas_h (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 beklager, du har rett i at full båt skal ligge under Max anbefalt turtall på topp. Jeg tror fremdeles på Enertia, men du kan gå ned to tommer i stigning ettersom dia også endrer seg. Så du vil vel gå ned noe under 350 med to tommers endring i stigning. Det bør gi deg omtrent Max uten full båt og ellers noe bedre drivstoff i hele registeret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergsholmen Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 Neste størrelse på Enertia (vanlig ikke Eco) blir vel 14.5 x 17. Har ein av dei liggende, som du kan få prøve (ev.kjøpe vis det passer), men du må jo ev. ha tak i ein LH lik også. (Vi har båt i samme havn om eg ikke tar feil) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.