![Teerex](https://baatplassen.no/i/profile_images/profile/photo-thumb-11480.jpg)
Teerex
Bårdp skrev for 2 timer siden:Jo flere blad jo lavere virkningsgrad får propellen.
Kanskje i teorien ja, men i praksis vil 4 blad ofte gi bedre marsjfart med mindre slipp.
Når det gjelder toppfart så kan man som regel heise motoren opp et hull eller to med 4 blad og dermed vinne inn mye av det tapte.
Jeg må kjøre med 4-blads propell på min båt, det funker rett og slett overlegent best (Mercury Spitfire X7).
Toppfarten på 44 knop med 115 hk motor er det heller ingenting å si på. Mange tilsvarende båter med 115 hk og 3-blads propell oppgis ofte til 42-43 knop toppfart. Men nå ligger jeg for det meste rundt 30 knop da, med akseptabelt forbruk. Snittforbruket på snart 200 timer er ca 11 liter i timen.
Ofte er det dessverre prøve-og-feile-metoden som funker når det kommer til propeller. Det finnes sjelden et fasitsvare som funker over hele linja. Og både 3-blads og 4-blads propeller finnes i et utall av forskjellige fabrikat og design som ikke akkurat gjør valget enklere.