Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Jo  flere blad jo lavere virkningsgrad får propellen. 

 

Kanskje i teorien ja, men i praksis vil 4 blad ofte gi bedre marsjfart med mindre slipp.

Når det gjelder toppfart så kan man som regel heise motoren opp et hull eller to med 4 blad og dermed vinne inn mye av det tapte.

Jeg må kjøre med 4-blads propell på min båt, det funker rett og slett overlegent best (Mercury Spitfire X7).

Toppfarten på 44 knop med 115 hk motor er det heller ingenting å si på. Mange tilsvarende båter med 115 hk og 3-blads propell oppgis ofte til 42-43 knop toppfart. Men nå ligger jeg for det meste rundt 30 knop da, med akseptabelt forbruk. Snittforbruket på snart 200 timer er ca 11 liter i timen.

 

Ofte er det dessverre prøve-og-feile-metoden som funker når det kommer til propeller. Det finnes sjelden et fasitsvare som funker over hele linja. Og både 3-blads og 4-blads propeller finnes i et utall av forskjellige fabrikat og design som ikke akkurat gjør valget enklere.

Teerex

Teerex

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Jo  flere blad jo lavere virkningsgrad får propellen. 

 

Kanskje i teorien ja, men i praksis vil 4 blad ofte gi bedre marsjfart med mindre slipp.

Når det gjelder toppfart så kan man som regel heise motoren opp et hull eller to med 4 blad og dermed vinne inn mye av det tapte.

Jeg må kjøre med 4-blads propell på min båt, det funker rett og slett overlegent best (Mercury Spitfire X7).

Toppfarten på 44 knop med 115 hk motor er det heller ingenting å si på. Mange tilsvarende båter med 115 hk og 3-blads propell oppgis ofte til 42-43 knop toppfart. Men nå ligger jeg for det meste rundt 30 knop da, med akseptabelt forbruk. Snittforbruket på snart 200 timer er ca 11 liter i timen.

 

Ofte er det dessverre prøve-og-feile-metoden som funker når det kommer til propeller. Det finnes sjelden et fasitsvare som funker over hele linja.

Teerex

Teerex

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Jo  flere blad jo lavere virkningsgrad får propellen. 

 

Kanskje i teorien ja, men i praksis vil 4 blad ofte gi bedre marsjfart med mindre slipp.

Når det gjelder toppfart så kan man som regel heise motoren opp et hull eller to med 4 blad og dermed vinne inn mye av det tapte.

Jeg må kjøre med 4-blads propell på min båt, det funker rett og slett overlegent best (Mercury Spitfire X7).

Toppfarten på 44 knop med 115 hk motor er det heller ingenting å si på. Mange tilsvarende båter med 115 hk og 3-blads propell oppgis ofte til 42-43 knop toppfart. Men nå ligger jeg for det meste rundt 30 knop da, med akseptabelt forbruk. Snittforbruket på snart 200 timer er ca 11 liter i timen.

Teerex

Teerex

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Jo  flere blad jo lavere virkningsgrad får propellen. 

 

Kanskje i teorien ja, men i praksis vil 4 blad ofte gi bedre marsjfart med mindre slipp.

Når det gjelder toppfart så kan man som regel heise motoren opp et hull eller to med 4 blad og dermed vinne inn mye av det tapte.

Jeg må kjøre med 4-blads propell på min båt, det funker rett og slett overlegent best (Mercury Spitfire X7).

Toppfarten på 44 knop med 115 hk motor er det heller ingenting å si på. Mange tilsvarende båter med 115 hk og 3-blads propell oppgis ofte til 42-43 knop toppfart.



×
×
  • Create New...