Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Dette er såpass jevnt fordelt at jeg mistenker alder (skiftende temperatur over tid, sollys, mm) er årsaken til sprekkene. Det er, som du skriver, en eldre Hallberg Rassy, selv dem kan få slitasje etter noen år. Er mest av kosmetisk betydning for din del (blir noe annet ved sprekkdannelse rundt kryssholt, beslag og lignende som gjerne har fått seg en trøkk og to, da kan skaden gjerne være mer strukturell).

Dekket på min Oceanis (1992-modell) så ut som et månelandskap da jeg kjøpte båten. Det var krakeleringer og til dels dypere sprekker over alt, spesielt foran masta og fram til baugen. Enkelte områder var så løse at gelcoat brakk av hver gang jeg tråkket på området, den var skikkelig porøs og hadde nok ikke sett noen form for forsegling på mange år (var opprinnelig charterbåt i mer solrike strøk, sola tar knekken på det meste over tid). Tok for meg de mest alvorlige kraterne med Dremel-fres med kulefres frampå, rensket opp skikkelig og sparklet med gelcoatsparkel. Men skulle jeg ha tatt tak i absolutt alle småsprekkene hadde jeg holdt på ennå. Derfor endte det opp med at jeg rullet på polyuretanlakk i samme farge som gelcoaten. To strøk, det første noe fortynnet til å «impregnere» den porøse gelcoaten og fylle mikrosprekkene, og et toppstrøk (med antiskliperler iblandet lakken). Resultatet ble ikke så verst, mye bedre enn det var i alle fall. Lakken fylte sprekkene godt og overflaten ble merkbart jevnere.

Nå er det i ditt tilfelle snakk om gelcoat mellom teakdekk og detaljer, så ikke sikkert metoden min vil være riktig for din del, men med såpass mange sprekker som du viser på bildene hadde jeg nok heller gått for lakkeringsmetoden framfor å frese opp og sparkle hver bidige sprekk. En skikkelig vask først, så tørking og maskering av treverket, røffing av overflaten og litt avfetting, og på med dekkende lakk. Med noen strøk med lakk (påført med rulle for jevnt resultat) og venting en god måneds tid i etterkant er lakken våtslipbar og poleringsvennlig, om ønskelig (kommer an på hvor fint resultat du har fått til med rullinga, ikke sikkert det er nødvendig med våtsliping og polering da lakken blir blank og holdbar i seg selv). Skulle du likevel gå for våtsliping og polering bør lakken ikke stresses for mye før det har gått minst en måned. Det at den skal være gjennomherdet etter et døgn og to (som typisk står bakpå boksen) er bare tøys, det tar litt tid før ting setter seg skikkelig.

Hakkannen

Hakkannen

Dette er såpass jevnt fordelt at jeg mistenker alder (skiftende temperatur over tid, sollys, mm) er årsaken til sprekkene. Det er, som du skriver, en eldre Hallberg Rassy, selv dem kan få slitasje etter noen år. Er mest av kosmetisk betydning for din del (blir noe annet ved sprekkdannelse rundt kryssholt, beslag og lignende som gjerne har fått seg en trøkk og to, da kan skaden gjerne være mer strukturell).

Dekket på min Oceanis (1992-modell) så ut som et månelandskap da jeg kjøpte båten. Det var krakeleringer og til dels dypere sprekker over alt, spesielt foran masta og fram til baugen. Enkelte områder var så porøst at gelcoat brakk av hver gang jeg tråkket på området, den var skikkelig porøs og hadde nok ikke sett noen form for forsegling på mange år (var opprinnelig charterbåt i mer solrike strøk, sola tar knekken på det meste over tid). Tok for meg de mest alvorlige kraterne med Dremel-fres med kulefres frampå, rensket opp skikkelig og sparklet med gelcoatsparkel. Men skulle jeg ha tatt tak i absolutt alle småsprekkene hadde jeg holdt på ennå. Derfor endte det opp med at jeg rullet på polyuretanlakk i samme farge som gelcoaten. To strøk, det første noe fortynnet til å «impregnere» den porøse gelcoaten og fylle mikrosprekkene, og et toppstrøk (med antiskliperler iblandet lakken). Resultatet ble ikke så verst, mye bedre enn det var i alle fall. Lakken fylte sprekkene godt og overflaten ble merkbart jevnere.

Nå er det i ditt tilfelle snakk om gelcoat mellom teakdekk og detaljer, så ikke sikkert metoden min vil være riktig for din del, men med såpass mange sprekker som du viser på bildene hadde jeg nok heller gått for lakkeringsmetoden framfor å frese opp og sparkle hver bidige sprekk. En skikkelig vask først, så tørking og maskering av treverket, røffing av overflaten og litt avfetting, og på med dekkende lakk. Med noen strøk med lakk (påført med rulle for jevnt resultat) og venting en god måneds tid i etterkant er lakken våtslipbar og poleringsvennlig. Men lakken bør ikke stresses mye før det har gått minst en måned, at den er gjennomherdet etter et døgn og to (som typisk står på boksen) er bare tøys.

• Create New...