Jump to content

Edit History

sjøge69

sjøge69

Tusen takk for råd. Jeg skal ta en titt på den Najaden i morgen, noen viktige ting jeg burde se etter?

Spørsmål 1: Er det en ide å slippe billig unna ved å fjerne teaken, fylle skruehullene med noe epoxy, slipe og sette på sklimatter og evt lime falsk teak når lommeboka buler litt? 

Sjøstein skrev for 21 timer siden:

Men husk at dette er tunge båter som trenger mye vind og med lang kjøl som gjør manøvrering i trange havner spennende. Men de er også trygge på sjøen. Tenk gjennom om det er sånne seilegenskaper du ønsker deg. Eller er det er godt råd fra Bitteliten. Tryggere å se etter noe nyere serieprodusert. Og mer letthåndterlig og lettseilt. Enten det er tysk eller fransk.

Spørsmål 2: hvor håpløs er en gammel svanske i standard oslofjorden vær, trenger jeg padlemannskap?

Spørsmål 3: Vil tyngden på båten også bidra til mer stabilitet i havna slik at man ikke gynger like mye? Dette er jo et pluss siden jeg skal bo i den.

Ca alle her fraråder en gammel svanske, det er kanskje på tide at jeg aksepterer dette hehe... Tror kanskje jeg har godt av rådet til Bitteliten

sjøge69

sjøge69

Tusen takk for råd. Jeg skal ta en titt på den Najaden i morgen, noen viktige ting jeg burde se etter?

Spørsmål 1: Er det en ide å slippe billig unna ved å fjerne teaken, fylle skruehullene med noe epoxy, slipe og sette på sklimatter og evt lime falsk teak når lommeboka buler litt? 

Sjøstein skrev for 21 timer siden:

Men husk at dette er tunge båter som trenger mye vind og med lang kjøl som gjør manøvrering i trange havner spennende. Men de er også trygge på sjøen. Tenk gjennom om det er sånne seilegenskaper du ønsker deg. Eller er det er godt råd fra Bitteliten. Tryggere å se etter noe nyere serieprodusert. Og mer letthåndterlig og lettseilt. Enten det er tysk eller fransk.

Spørsmål 2: hvor håpløs er en gammel svanske i standard oslofjorden vær, trenger jeg padlemannskap?

Spørsmål 3: Vil tyngden på båten også bidra til mer stabilitet i havna slik at man ikke gynger like mye? Dette er jo et pluss siden jeg skal bo i den.

Ca alle her fraråder en gammel svanske, det er kanskje på tide at jeg aksepterer dette hehe.. 

sjøge69

sjøge69

Sjøstein skrev for 20 timer siden:

Najad 360 er også en flott båt, Najad brukte også Divinycell i dekket. Den båten som er til salgs nå er en gammel seilskolebåt som har utseilt en vanvittig lang distanse i løpet av sin tid. Den har vært opp og ned til Kanariøyene et antall ganger, over Atlanteren tror jeg også, samt fulle sesonger langs kysten her med elever i et par tiår. Jeg har selv vært på seilkurs i den på tidlig nittitall. Mye er byttet og den er teknisk fulgt opp, men både motor og dekk nærmer seg 20 år. Motoren er litt liten for båttypen. Slitasje innvendig og originale puter. Egentlig et morsomt objekt, men må sjekkes veldig nøye.

Vil du ha gammel svenske og ikke vil ha jobben og utgiftene med å bytte dekk og annet utstyr, så bruk tid. Det kommer oppgraderte båter til salgs med jevne mellomrom. Og du vil kunne kjøpe en bra HR 352 eller Najad 343/360 med mye nytt på ditt budsjett. Men husk at dette er tunge båter som trenger mye vind og med lang kjøl som gjør manøvrering i trange havner spennende. Men de er også trygge på sjøen. Tenk gjennom om det er sånne seilegenskaper du ønsker deg. Eller er det er godt råd fra Bitteliten. Tryggere å se etter noe nyere serieprodusert. Og mer letthåndterlig og lettseilt. Enten det er tysk eller fransk.

Ca alle her fraråder en gammel svanske, det er kanskje på tide at jeg aksepterer dette hehe.. 

• Create New...