Jump to content

Eldre Hallberg Rassy, sprekker i gelcoat over hele båten

sjøge69

Recommended Posts

Hei, bare et lite bidrag til diskusjonen (hadde tidligere en HR 312 med dårlig dekk): HR har ikke balsa men divinycellkjerne. Dette råtner ikke men det kan fremdeles samle seg fukt mellom platene. Men i tillegg er det plywood under kryssholt, mastestøtte og andre dekksbeslag og dette er som regel blitt graut på gamle båter og det må åpnes og byttes. 

Har sett objektet på Finn. Dersom du vil pusse og mekke og bruke penger de neste årene kjøper du denne. Vil du seile tar du de 700 båtpengene og kjøper en nyere eller mer oppgradert båt med et mindre prestisjefylt navn. For min del blir det aldri mer eldre HR eller noe annet med gammel teak og sprekker. Jeg vil på sjøen.

Redigert av Sjøstein (see edit history)
Sjøstein skrev for 1 time siden:

Hei, bare et lite bidrag til diskusjonen (hadde tidligere en HR 312 med dårlig dekk): HR har ikke balsa men divinycellkjerne. Dette råtner ikke men det kan fremdeles samle seg fukt mellom platene. Men i tillegg er det plywood under kryssholt, mastestøtte og andre dekksbeslag og dette er som regel blitt graut på gamle båter og det må åpnes og byttes. 

Har sett objektet på Finn. Dersom du vil pusse og mekke og bruke penger de neste årene kjøper du denne. Vil du seile tar du de 700 båtpengene og kjøper en nyere eller mer oppgradert båt med et mindre prestisjefylt navn. For min del blir det aldri mer eldre HR eller noe annet med gammel teak og sprekker. Jeg vil på sjøen.

Er en Najad båt til 600 båtlappen på finn også som jeg vurderer å titte på, dekket her så mye bedre ut og teaken + motor er byttet i 2004. Er det noen flere ting jeg burde undersøke eller spørre eier om i forbindelse med et kjøp av en slik båt? Er veldig lysten på å mekke mitt eget reir men ikke gira på å bruke tusenvis av arbeidstimer og være fanget på land.

Noen ideer til hvaslags merker som har en grei bo komfort og mye båt for penga? 

Najad 360 er også en flott båt, Najad brukte også Divinycell i dekket. Den båten som er til salgs nå er en gammel seilskolebåt som har utseilt en vanvittig lang distanse i løpet av sin tid. Den har vært opp og ned til Kanariøyene et antall ganger, over Atlanteren tror jeg også, samt fulle sesonger langs kysten her med elever i et par tiår. Jeg har selv vært på seilkurs i den på tidlig nittitall. Mye er byttet og den er teknisk fulgt opp, men både motor og dekk nærmer seg 20 år. Motoren er litt liten for båttypen. Slitasje innvendig og originale puter. Egentlig et morsomt objekt, men må sjekkes veldig nøye.

Vil du ha gammel svenske og ikke vil ha jobben og utgiftene med å bytte dekk og annet utstyr, så bruk tid. Det kommer oppgraderte båter til salgs med jevne mellomrom. Og du vil kunne kjøpe en bra HR 352 eller Najad 343/360 med mye nytt på ditt budsjett. Men husk at dette er tunge båter som trenger mye vind og med lang kjøl som gjør manøvrering i trange havner spennende. Men de er også trygge på sjøen. Tenk gjennom om det er sånne seilegenskaper du ønsker deg. Eller er det er godt råd fra Bitteliten. Tryggere å se etter noe nyere serieprodusert. Og mer letthåndterlig og lettseilt. Enten det er tysk eller fransk.

Snorre1 skrev On 24.7.2022 at 11.09:

Har råtten balsa noe å si eller går det an å leve med? Muligheten ville jo vert å fjerne teaken, behandle dekket og få på noen sklimatter. Dekke kjentes foreløpig hardt og solid ut. 

Det er distansematerialet, i dette tilfellet balsa, som sammen med det tynne grp-laget på hver side som utgjør stivheten i en sandwichkonstruksjon. Blir balsaen våt mister konstruksjonen sin stivhet og det blir lite styrke igjen. En svakhet med dette distansematerialet er at fuktigheten sprer seg da balsaen suger vann som en svamp.

Jeg vet ikke når man på Orust gikk over fra balsa til Dynivicell. Men jeg har jobbet på noen eldre Orustbåter, og der var det balsa. Dette, etter husken, gjaldt både Forgus og Najad. Har ikke jobbet på HR. Tror vi da var tilbake på 70-tallet. Hater å dille med plastbåter, får utslett av slipestøvet, allergi. Derfor er jeg ikke ekspert på området. 

Tusen takk for råd. Jeg skal ta en titt på den Najaden i morgen, noen viktige ting jeg burde se etter?

Spørsmål 1: Er det en ide å slippe billig unna ved å fjerne teaken, fylle skruehullene med noe epoxy, slipe og sette på sklimatter og evt lime falsk teak når lommeboka buler litt? 

Sjøstein skrev for 21 timer siden:

Men husk at dette er tunge båter som trenger mye vind og med lang kjøl som gjør manøvrering i trange havner spennende. Men de er også trygge på sjøen. Tenk gjennom om det er sånne seilegenskaper du ønsker deg. Eller er det er godt råd fra Bitteliten. Tryggere å se etter noe nyere serieprodusert. Og mer letthåndterlig og lettseilt. Enten det er tysk eller fransk.

Spørsmål 2: hvor håpløs er en gammel svanske i standard oslofjorden vær, trenger jeg padlemannskap?

Spørsmål 3: Vil tyngden på båten også bidra til mer stabilitet i havna slik at man ikke gynger like mye? Dette er jo et pluss siden jeg skal bo i den.

Ca alle her fraråder en gammel svanske, det er kanskje på tide at jeg aksepterer dette hehe... Tror kanskje jeg har godt av rådet til Bitteliten

Redigert av Snorre1 (see edit history)
Snorre1 skrev On 23.7.2022 at 19.19:

Heisann hoppsann! jeg er ganske ny i gamet og lurer på om små sprekker i gelcoaten kun er kosmetisk eller er av betydning, disse sprekkene er mer eller mindre over hele båten, spesielt der gelcaeten er bøyd i støpen oppe på dekk. Dette er en eldre Hallberg Rassy båt. Takk for alle svar! 

IMG_20220723_190716.jpg.d74f288a55b27d7f7d5acfb2da628e49.jpg

Hei

Jeg har hatt gammel HR i 22 år og har opp gjennom årene vært ombord i ganske mange slike båter. Disse sprekkene har jeg aldri observert før bortsett fra dem på dette ene bildet som kommer av hard belasting på rekkestøtten og en litt dum konstruksjon. Det er nokså vanlig. Hvis du er seriøst interessert i den HR båten kan jeg muligens skaffe   kontaktinformasjon til en som kan dette veldig godt (tidligere båtbygger hos HR) men mulig han er på ferie nå.

Snorre1 skrev 45 minutter siden:

Tusen takk for råd. Jeg skal ta en titt på den Najaden i morgen, noen viktige ting jeg burde se etter?

Spørsmål 1: Er det en ide å slippe billig unna ved å fjerne teaken, fylle skruehullene med noe epoxy, slipe og sette på sklimatter og evt lime falsk teak når lommeboka buler litt? 

Spørsmål 2: hvor håpløs er en gammel svanske i standard oslofjorden vær, trenger jeg padlemannskap?

Spørsmål 3: Vil tyngden på båten også bidra til mer stabilitet i havna slik at man ikke gynger like mye? Dette er jo et pluss siden jeg skal bo i den.

Ca alle her fraråder en gammel svanske, det er kanskje på tide at jeg aksepterer dette hehe... Tror kanskje jeg har godt av rådet til Bitteliten

Ved en vanlig visning kan det være vanskelig å avsløre feil dersom man ikke har erfaring. Hvis du liker båten og synes det ser greit ut så kost på deg en gjennomgang med en takstmann. Det kan være gull verdt.

spørsmål 1: Ja det kan være en løsning men dekket må fuktmåles først så du ikke tetter fukt inni dekket som kan fryse om vinteren og sprenge i stykker dekket.

2. Ikke håpløse i det hele tatt, det er gode seilere på sitt vis men de er tunge, trenger vind og går ikke like høyt i vinden som en lettere og mer moderne båt. Selv er jeg pysete så jeg føler meg tryggere i tunge båter. Bare vit hva du får og ikke får av egenskaper.

3. Etter min erfaring, ja.

Vær oppmerksom på at mine meninger (som de fleste andre her) er subjektive og basert på mine erfaringer og ønsker som amatør.

Har du råd, lyst og mulighet til å ta vare på og pusse opp en gammel svenske så gjør du det. Alt kan løses og det finnes mye kompetanse i Sverige på disse båtene. Men det koster. Nytt dekk til en 382 kommer sikkert på 250-300 båtpenger. Dette er penger du ikke får igjen, men du får en enorm stolthet og eierglede i mange år. Dersom du skal ha båten lenge kan det være verdt det. Er du fersk og ikke helt vet hvor lenge du kommer til å ha den er regnestykket høyst usikkert. Da kan det nok lønne seg å gå på noe enklere og mer salgbart først.

Noen refleksjoner rundt å starte opp båtlivet med seil, det er(eller føles) egentlig ikke så lenge siden jeg gjorde det selv. Hadde ikke seilt før jeg tilfeldigvis ramlet over en skraphaug av en båt i siste halvdel av 20årene mine.

En tung båt med lang eller semilang kjøl er trygg og solid utpå fjorden, men blir fort vanskelig å lære seg kryssing og havnemanøvre med. I starten surret jeg og mine co-skippere mye rundt i indre Oslofjord på kryss og tvers.  Da var finnekjøl fint. Da jeg var på mine første turer nedover til Sverige og Danmark var det veldig godt for selvtilliten å ha en båt som var enkel å manøvrere i havn, som responderer på roret vad bakking. Det gir følelse av mestring. Den erfaringen var fin å ha da  jeg fikk meg båt som levde sitt eget liv ved bakking, og heller ikke var så kjapp å få i sving. 

Er tilbake på finnekjøl nå,  og totalt sett er det deilig ved manøvrering i trange havner . 

Alt funker,  men tror det finnes mange fine båter som er morsomme å seile, og samtidig kan gi deg god komfort.  Ville heller brukt tiden på å oppgradere inventar enn dekk på en gammel båt. 

Det var noen tanker siden du lurte på førstegangsbåt. 

Sjøstein skrev 10 minutter siden:

Nytt dekk til en 382 kommer sikkert på 250-300 båtpenger. 

Tja

Jeg betalte ca 63.000 SEK + moms for legging av nytt dekk for 10 år siden på min 312. Det kom sef en god del i tillegg som oppdages underveis og som det er lurt å få gjort når man er i gang men prisen på selve dekket synes jeg var rimelig. Var det ikke disse sprekkene denne tråden egentlig handlet om? 

bliss X skrev 10 minutter siden:

Var det ikke disse sprekkene denne tråden egentlig handlet om? 

Haha tror jeg har tatt diskusjonen litt alle veier.

willmasta skrev 11 minutter siden:

Ville heller brukt tiden på å oppgradere inventar enn dekk på en gammel båt.

Jeg er helt enig. Inventar kan man enklere gjøre selv, bytte dekket er jo en omfattende jobb som krever mye tilstedeværelse.

Sjøstein skrev 26 minutter siden:

Hvis du liker båten og synes det ser greit ut så kost på deg en gjennomgang med en takstmann. Det kan være gull verdt.

Trenger helt klart en takstmann om jeg skal kjøpe en gammel båt.

bliss X skrev 56 minutter siden:

Tidligere båtbygger hos HR

Tar veldig gjerne kontakt med den gamle båtbyggeren for å spørre om tips og evt være en videotakstmann på visning mot en slant, det ville vert til stor hjelp og en blodtrykkreduserende faktor

Redigert av Snorre1 (see edit history)

Jeg sender deg en IM i løpet av kvelden. Må bare lete litt i gamle mailer :smiley:

Han skiftet dekket mitt for 10 år siden og foretok en grundig inspeksjon "on site" i Oslo før han påtok seg jobben. Jeg tror ikke han takserer båter. Han er snekker

Fin båt, men gammel teak er dessverre noe som fort kan komme til å koste mer enn det smaker.

Legger ved noen bilder jeg tok når jeg la nytt teakdekk på en 25 år gammel HR 352 fra 1980. Jeg hadde ikke synlige sprekker i gelcoat, men når gammelt teakdekk ble fjernet fant jeg mye pill råtten finer i dekket under kryssholt og genoaskinne.  Der det ikke var finerplate var det lagt divinycell e.l. Jeg støpte opp nytt dekk før jeg kunne legge nytt teakdekk, men i stedet for å erstatte rotten finer med ny finer la jeg epoxy med fyllstoff der dekket må forsterkes (under genoaskinnene og kryssholt). Jeg har dessverre ingen grunn til å tro at en 382 fra 80-tallet må være noe særlig bedre. Kan være, men bildene du legger ut ser ikke fine ut, dessverre. 

D49AC11B-CF7E-4887-A961-A1413E8EA465.jpeg

4005A2B4-9939-4E10-8E10-12A06340E90B.jpeg

DEC3AB01-6175-4DCD-B577-35DFFA514EE8.jpeg

E254F6E7-E586-4371-AD1E-FADC29B5F731.jpeg

Redigert av Nevermind (see edit history)

Har sett litt raskt på annonsen og førsteintrykket er veldig bra selv om det må gjøres en del
Kan ikke annet enn å få lyst på en slik båt når jeg ser denne gamle videoen fra 2006 som jeg fikk tilsendt fra USA for en del  år siden

The Duck soup movie. Sett på lyden og nyt turen :smiley:

Snorre1 skrev On 24.7.2022 at 22.06:

Alt har jo sin sjarm ? litt mekking hadde vert fint, men foretrekker å kunne seile

Fint med litt mekking, men i tilfellet med båten min ble det rundt 700 timers arbeid å bytte teakdekk inkludert arbeidet jeg fikk med å utbedre fuktskadene under teaken. Jeg hadde da teak både på dekk og på hyttetaket. Skulle jeg gjort samme jobben en gang til ville nok timetallet blitt noe lavere, men allikevel litt i meste laget. 

Ut over sprekkene du har lagt ved bilder av bør du også tenke over alderen på båten, og hva tidligere eiere har gjort med den. Teakdekket, og dekket under teaken er opplagt klar for utskifting. Hvordan er tilstand og alder på rigg, seil, motor og elektronikk? Fin båt den du har sett på, men en 30 års gammel båt, uansett merke, vil fort kunne koste langt mere enn det du betaler for den. 

Sjøstein skrev 1 time siden:

Pen prisstigning på det året!

Ja haha eieren skiftet ut en god del og gjort den seildyktig annet enn teakdekk og gelcoat renovering.

Nevermind skrev for 4 timer siden:

Teakdekket, og dekket under teaken er opplagt klar for utskifting

mistenker at det er veldig vanskelig å få dette pent og godt gjennomført på egenhånd og at dette kanskje er grunnen til at den er ute for salg. Jeg får hvertfall litt stiv nakke av tanken på å angripe hver eneste sprekk og få dette pent der sprekkene ligger med radius. Det ser også ut som at sprekkene beveger seg innover under teakdekket, sjansen er jo at gelcoat sprekkene gaper enda mere under teaken og at det synlige bare er toppen av is berget. Styrer unna foreløpig og får evt en fagmann til å titte på det og gi meg en pris for arbeidet inkl sklimatter. 

Sikkert fornuftig å få noen priser på ting før du evt. går videre med den ja. Jeg fikk priser på teakdekk til en 312 i Sverige for et par år siden, tror det var 110 og 130’. Men det var uten evt jobb på sandwichlaminatet. Og mye mindre båt.

To gode serier på You Tube er pensum før man går på noe sånt, A boat called Wanda og Sea For See. Restaureringas HR 352 og 312.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...