Jump to content

River 350 20hk overplaner

bamin1

Recommended Posts

Hvor langt ut har du tiltet motoren? Har du tiltet ut til båten begynner å "hoppe", eller får du ikke båten til å "hoppe"?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

19 hours ago, Grand Banks jr said:

Hvor langt ut har du tiltet motoren? Har du tiltet ut til båten begynner å "hoppe", eller får du ikke båten til å "hoppe"?

båten er tiltet på øverste hakk. den vil ikke hoppe uansett hva jeg gjør. og den legger seg veldig frampå som bremser farten.

Skjedde denne endringen fra i fjor til i år, eller bare ved bytte av motor?

Hvis det sjedde fra ett år til et annet ville jeg sjekket om bunnen kan ha blitt skjev. Hvis båten er lagret slik at bunnen har blitt buet oppover fra baud til akter så vil jo båten hele tiden presses med baugen ned.

Det kan skje for eksempel ved lagring der båten ligger med mye press opp på miden.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

bamin1 skrev for 20 timer siden:

med 15hk nådde jeg 20knop. den lå perfekt i vannet.

svaret har du vel egentlig her - iflg produsent så er 15hk maks, og skroget er tilpasset denne farta.
Mer effekt gir mer fart, og mer løft i hekken

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Så det betyr da egentlig at du alene om bord ikke gir mer fart med 20 hk, men at du med flere om bord kan holde den farten allikevel. Vil jeg anta.

høres sånn ut.  Ligger den like skinnflatt i vannet med 2 personer på benken bak også?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

On 7/24/2022 at 4:52 PM, Grand Banks jr said:

Så det betyr da egentlig at du alene om bord ikke gir mer fart med 20 hk, men at du med flere om bord kan holde den farten allikevel. Vil jeg anta.

jepp, gjør 2 knop mer med 1 pers enn med 15hk og gjør 4 knops forskjell med 2

• 10 måneder senere...

Låner denne tråden litt.

Kjøpte en gammel River 350 med seter å styrekonsol i fjor høst.

Den hadde da en gammel slitt å lite startvillig yamaha 9.9 2T som inge kjente historien til, da eier hadde arva dette, å bare brukt den som den var, men løse ledninger å alt på halv tolv. Båten gikk da så vidt i plan med meg opp i, den korte tur jeg prøvde den.

Så solgte jeg den gamle motor i vinter å fikk nå montert en spritt nye Suzuki 9.9 Sport justert opp til 18hk å alt montert hos autorisert verksted.

Båten er da umulig å få i plan med meg i.

Med gutten på 187 å ca 80kg, så vil den kun i plan om han flytter seg helt frem i båten. Går han så tilbake når den er i plan, så hopper den å vil ikke ligge stødig i plan.

Prøvde å legge ca 40kg sandsekk i rommet femme, men det hjelper ikke noe, ble bare mer treg da.

Så her er noe jeg ikke skjønner. Nå er det første gang jeg har en sådan jolle(gutten som skal bruke den)

Men lure på om disse tidlige utgaver av 350 har mindre løft akter enn de nye, som er produsert for 4T motor.

Noen andre som har erfaring med gamle River å ny 4T motor?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg regner med at du har sjekket at det ikke er vann i dobbeltskroget...?

Er bunnen konveks? Kan den ha ligget feil på en tilhenger eller i opplag en gang?

Grand Banks jr skrev 21 minutter siden:

Jeg regner med at du har sjekket at det ikke er vann i dobbeltskroget...?

Er bunnen konveks? Kan den ha ligget feil på en tilhenger eller i opplag en gang?

Den er pottet tett. lå på sjøen en goe stund før vi løftet den opp å satte på nye motor.

Å den har ligget beint på henger uten mulighet for fasong endring. Men mistenker det er noe design endringer på de nye, som er designet for 4T motor. Skal bort å høre med verksted i mårå.

Mulig jeg bare må kjøpe hjem en nye type, så flytte over seter/konsoll. skal jo være mulig å få i plan med person på 80kg

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 11 timer siden:

Låner denne tråden litt.

Kjøpte en gammel River 350 med seter å styrekonsol i fjor høst.

Den hadde da en gammel slitt å lite startvillig yamaha 9.9 2T som inge kjente historien til, da eier hadde arva dette, å bare brukt den som den var, men løse ledninger å alt på halv tolv. Båten gikk da så vidt i plan med meg opp i, den korte tur jeg prøvde den.

Så solgte jeg den gamle motor i vinter å fikk nå montert en spritt nye Suzuki 9.9 Sport justert opp til 18hk å alt montert hos autorisert verksted.

Båten er da umulig å få i plan med meg i.

Med gutten på 187 å ca 80kg, så vil den kun i plan om han flytter seg helt frem i båten. Går han så tilbake når den er i plan, så hopper den å vil ikke ligge stødig i plan.

Prøvde å legge ca 40kg sandsekk i rommet femme, men det hjelper ikke noe, ble bare mer treg da.

Så her er noe jeg ikke skjønner. Nå er det første gang jeg har en sådan jolle(gutten som skal bruke den)

Men lure på om disse tidlige utgaver av 350 har mindre løft akter enn de nye, som er produsert for 4T motor.

Noen andre som har erfaring med gamle River å ny 4T motor?

Du har ikke for "tung" propell på båten? Har du prøvd med mindre stigning?

Kallethekid skrev 35 minutter siden:

Du har ikke for "tung" propell på båten? Har du prøvd med mindre stigning?

Som sagt er det verksted som har montert alt. Å i følge de er det rett propell å samme som brukes på både river å summer fun når motor justeres opp.

Men skal bort med båten mandag. Så får de sjekke hva som er gale 

Jeg tenkte om den kunne vært lagret feil før ditt eie.

Mulig det er mer bæring bak på nye modeller.

Okkaby skrev 1 time siden:

Som sagt er det verksted som har montert alt. Å i følge de er det rett propell å samme som brukes på både river å summer fun når motor justeres opp.

Men skal bort med båten mandag. Så får de sjekke hva som er gale 

I motsetning til trådstarter har du tiltet motoren for høyt. Så du får den ikke i plan og den vipper med fronten. Så du må "tilte" motoren ned ett hakk eller to. Det er et bedre utgangspunkt og lett å gjøre noe med enn det motsatte (overplaning)

alfaalfa skrev for 2 timer siden:

I motsetning til trådstarter har du tiltet motoren for høyt. Så du får den ikke i plan og den vipper med fronten. Så du må "tilte" motoren ned ett hakk eller to. Det er et bedre utgangspunkt og lett å gjøre noe med enn det motsatte (overplaning)

Den er tiltet helt ned. Men ser mer på dette mandag. Når er jeg på sjøen å nye finværet med ferie båten 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...