Gudrun Startet 23.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2022 (redigert) Har noen tegning/skjema som viser fargene på ledningene til et eldre Wema oljetrykksinstrument? Hadde en monteringsanvisning liggende tidligere men den er havnet på tippen.. Antar det er sort til giver Rød pluss Blå minus Eller? Redigert 23.Juli.2022 av Gudrun (see edit history) Link to post
Gudrun Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2022 (redigert) Ok, følger opp denne: For å ressonere litt mens det høljer ned. Har plutselig fullt utslag på Wema oljetrykksinstrument når nøkkel vris om. Er det mulig brudd med giver på motor eller minus/pluss til det samme som gir fullt utslag på instrument? Eller???? Redigert 24.Juli.2022 av Gudrun (see edit history) Link to post
hegra Svart 24.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2022 Oljetrykkgiver reagerer motsatt av tempmåler. Brudd til giver gir fullt utslag. Om du tar av ledning til giver og legger den til gods ( batteri minus) skal måler falle til null . Gjør den det er giveren som feiler. Blir den fremdeles stående på fullt er det kabelen som har brudd. Da kan du prøve og laske minusen du har til instrumentet sammen instrumentets giverkontakt. Da skal det falle til null og feilen er da brudd i kabelen . Mulig amerikanske er annerledes. Link to post
Faxen Svart 24.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2022 https://www.pcdeal.no/file/standardmappe-uni/instalation_instruction.pdf-1 Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Gudrun Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2022 (redigert) Se her ja var det interresant info. Takker! Får koble av og "jorde" kabelen først og se. Hjelper ikke det får jeg strekke opp en provisorisk kabel om da alt løser seg. Her plasker det ned ennå så får vente til det letner litt. Redigert 24.Juli.2022 av Gudrun (see edit history) Link to post
Gudrun Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Mysteriet er hermed løst: Giver er gåen. Ny bestilt. Tusen takk for gode tips! Link to post
Gudrun Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 (redigert) Lite hjertesukk: Ringte rundt i går etter ny giver. Ingen av de jeg kontaktet hadde inne. Måtte bestilles via en nettshop og en del dager før de fikk inn så de kunne videresende.. Nå kan det selvfølgelig skyldes den helt spesielle tiden vi er inne i akkurat nå. Skal ikke se brot ifra det. Men og en tanke jeg gjorde meg for noen år siden. Da jeg selv stod midt oppi og skrudde på båtmotorer var nye deler ikke noe problem. Bare hive seg i bilen eller få levert via motorsykkelbud. Var det noe spesielt fikk vi levert over natten. Sågar hentet vi på flyplassen. Noen år senere begynte de lokale motorforhandlerne å ha mindre på lager. Måtte få fra "østlandet" en plass. Så tiden deler kom fra et sentrallager i utlandet. Deretter begynte en del produsenter å ha mindre på lager. Kun når det var omtrent tomt i hyllen ble det produsert nye. En yrkeskompis jeg traff for en tid tilbake var glad han hadde pensjonert seg. Hadde ikke tall på alle kundene han hadde måtte fortelle om lang leveringstid samtidig som ferien stod for døren. Men tilbake til mitt "problem": Wema var tidligere eid av et firma i Bergen(?). Merket var ombord i veldig mange fritids og sågar mindre yrkesbåter. Så ble firmaet solgt ut av landet..... Nå finnes det store utvalget vi fant "overalt" kun hos noen få. Andre produsenter har tatt over. Fremskritt sier ekspertisen: Spørsmålet er for hvem? Å kjøpe et annet fabrikat gjør jeg ikke da det er ikke alltid giver og instrument fra forskjellige produsenter snakker like godt sammen. Å bytte både instrument og giver til annen produsen er ikke aktuelt da det står på en rekke med andre wemaisntrumenter foran fører.. Men skal ikke se bort ifra det på sikt må gjøres hvis denne utvilkingen fortsetter. Mitt lille hjertesukk etter ørten kopper kaffe mens det blåser og høljer ned. Redigert 26.Juli.2022 av Gudrun (see edit history) Link to post
mateco Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 (redigert) Heisann Gudrun! En lite tips som kanskje kan hjelpe. Biltema har en komplett oljetrykks-instrument til kr. 389,- Biltema Oljetrykks-instrument Se karakteristikk i "Teknisk spesifikasjon". 0-10 bar/ 10 - 184 ohm. Mener sensor har 27NPT gjenger. Les også bruksanvisning som viser skisse av selve sensor. Hvis karakteristikk stemmer med din gamle Wema sensor, så kan du bruke sensoren og evt. bare kassere selve instrumentklokka! Har selv brukt samme sensor på Volvo/VDO instrument. Fungerer til ca. halv pris av original-sensor! Redigert 26.Juli.2022 av mateco (see edit history) Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn