Jump to content

Forskjell mellom filtere til cav 296?

cbs

Recommended Posts

Gjør deg selv en tjeneste og kjøp originalt filter.
Det er Delphi (Luckas) HDF 296 som brukes og er du redd for prisen er den lavere.
Det er Bilextra som fører disse men noen Bilextra butikker har bare uoriginalt på lager men de skaffer til dagen etter uten ekstra kostnader.

Det er for mange der ute som sliter med å få disse CAV holdrene tette etter filterbytte så ikke bli en av de som sliter med luft i dieselen etc.
Det finnes en hat gruppe her inne for CAV filterholdere men den hadde vært så godt som fraværende hvis de hadde fulgt rådene over.

Bilextra har også originale reservedeler til Cav filterholdere så skulle du trenge noe annet så vet du hvor du kan få 

Redigert av pipe (see edit history)

Jeg er ikke med i noe hatgruppe.

Men de filtrene der monterter vi standard på 70 og 80tallet. Det har skjedd en teknisk utvikling siden den tid.

Den som har lagt flat på dørken eller i et trangt motorrom og styrt med disse delene mens båten slingrer og ungene hyler siden skjæret nærmer seg har hatt varme tanker om noe enklere. :thumbsup:

Redigert av Gudrun (see edit history)

Av alle filtersystemer jeg har forsøkt i egne og andre sine båter så er det i særklasse det som genererer mest søl, er mest fomlete, er det som er vanskeligst å få tett, og det enste som har utviklet migrene på meg.

Hadde det på 2 dumpere og 3 minigravere også.. nå er de byttet ut.

Anser meg selv som sånn brukbart ok med tetninger. Men dette systemet har jeg ikke fått taket på. Har spurt andre om hjelp uten at det har godt noe bedre. Jeg har ikke lagt systemet for hat, men mener det er fornuftig at TS blir gjort oppmerksom på det jeg mener er en statistisk stor sjanse for å få lekkasje på et kritisk sted, med tilhørende brannfare.

Jeg har valgt å fjerne den risikoen siden jeg har barn og andre ombord som jeg bryr meg om.

Hadde dette filter/vannutskiller i Polar snekka mi i flere år, Fikk det alltid helt  tett etter filter skifte. Var naturligvis nøye med pakninger, og sammensetningen igjen, men spuns tett hver gang, uten søl eller lekkasje. Nå skal det legges til at jeg aldri skiftet filteret ute på sjøen, men kun ved landligge/opplag.  Så for meg fungerte det helt utmerket i alle år, noe det tydelig  ikke har gjort for en del andre. :wink:

Hvordan dere klarer å demontere dette filtersytemet i trange motorrom uten å søle en dråpe skjønner jeg ikke, men er glad for at andre klarer det :thumbsup:

For egen del er jeg tilhenger av filtersystem hvor en kan ta av et topplokk og løfte opp et papirelement, sette ned et rent papirelement, fylle på litt diesel og skru på lokket.

-Mer miljøvennlig

-Raskere

-Færre løse deler

-Mindre søl

-Ikkeno verktøybehov

Enhver får ha sin favoritt :giggle:

Jeg har aldri hatt annet enn CAV296, men jeg synes ikke det er spesielt problematisk å ha med å gjøre. Så lenge man legger pakningene rett så går det kjapt å bytte disse.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

jeg er en av de som har :headbang: over CAV 296.    Delphi filter kjøpt fra Maritim.

Men tror grunnen til at jeg sliter hver gang er at jeg bruker det til påhenger, og pakningene sveller i bensin.   Så nå når jeg må skru opp filteret for å drenere ut vann (bunnpluggen har satt seg fast) så har jeg heldigvis et sett pakninger i reserve.
Disse har forhåpentligvis tørka/krympa nok fra forrige drenering til at det blir tett når jeg får skrudd i hop filteret igjen 

På yamarinen min så har jeg originalmontert spin-on 10micron filter - dette syns jeg er en mye bedre løsning. Kjapt å bytte og helt uten søl

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 7 timer siden:

Men tror grunnen til at jeg sliter hver gang er at jeg bruker det til påhenger, og pakningene sveller i bensin.   Så nå når jeg må skru opp filteret for å drenere ut vann (bunnpluggen har satt seg fast) så har jeg heldigvis et sett pakninger i reserve.
Disse har forhåpentligvis tørka/krympa nok fra forrige drenering til at det blir tett når jeg får skrudd i hop filteret igjen 

Det følger jo med nye pakninger hver gang man kjøper filter. Så å gjenbruke pakninger er helt unødvendig og egentlig å be om trøbbel. 

Bunnpluggen er et svakt punkt på disse, og bør helst ikke brukes. Sannsynligheten for at den knekker er overhengende. Da er det bedre å demontere og tømme den veien. Om man har plass kan man evt erstatte pluggen med en liten ventil. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 4 timer siden:

Bunnpluggen er et svakt punkt på disse, og bør helst ikke brukes. Sannsynligheten for at den knekker er overhengende. Da er det bedre å demontere og tømme den veien.

nettopp, at filteret ikke kan dreneres uten å demonteres er et kjempestort minus spør du meg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 1 minutt siden:

nettopp, at filteret ikke kan dreneres uten å demonteres er et kjempestort minus spør du meg

Mulig det. Jeg har ikke hatt behov for det ennå på de 21 årene jeg har hatt slikt filter. Det er viktig å unngå vann i tanken. 

ivar skrev for 2 timer siden:

Ivar, det er oss det er noe riv ruskende galt med, la oss bare legge oss flate og late som vi på tross av alle ulempene elsker dette systemet...

Er vel ikke noe stor tilhenger av disse cav filtrene jeg heller men har hatt min andel av de uten noe særlig problemer.
Problemene har oppstått med uoriginale filter selv om det har gått bra de fleste gangene
Men filtrene er ikke noe jeg savner så ettermontere de skjer ikke men hadde heller ikke byttet ut holderen hvis den neste båten hadde hatt de.
Men det er vel mindre trolig att neste båt bruker CAV holdere.

Jeg hadde nok ikke valgt CAV om jeg skulle montert filter i en båt som ikke har, men når jeg først har det så ser jeg ikke noe stort poeng i å bygge om. Dette er et standard filter som man får tak i overalt, det er brukt standard på de fleste dieselbiler i alle fall fem til nittitallet. Og det virker, selv om det er litt klurete å sette sammen. For å unngå søl trer jeg en brødpose i plast over filteret før jeg skrur ut bolten. Og jeg sørger for at alt er tørt ved montering, da holder pakningene seg lettere på plass. Racor er garantert enda enklere, men da må jeg til med å legge om rør, skifte til andre fittings mm. Så det er ikke en prioritert jobb.

Nå har vel ikke trådstarter opplyst om hvor dette filteret står. Det kan jo være finfilter som er montert originalt på motor og da er jo neppe racor eller andre noe enkelt og bytte til i et trangt motorrom.  Er det et forfilter er jo saken annerledes. Ellers husker jeg at jeg var usikker på den store pakningen som skulle opp i filterholder . Den kunne monteres stående eller liggende.  Jeg monterte den stående i sporet og fikk det tett , men om det er rett er jeg usikker på. 

Ellers var det jo nylig en tråd med at enkelte aldri fikk racorfilter mer enn halvfullt med diesel, så helt uproblematisk er vist ikke de heller. Selv har jeg hatt begge deler og ikke hatt problem.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...