Ronald
Komodo skrev for 11 timer siden:Men jeg kan ikke skjønne at den fettpressa di er fra 1981. Den ser jo ut som noe som kom med Marshallhjelpen
...
Vel, så gammel er den vel ikke.. . Etter mye google- og bildesøk de siste timene, så ser det ut til å gi bra treff på lignende når jeg søker etter "remote greaser". Det gir utenlandske treff, uten 100% blink på slangetilkoblingen.
Jeg finner også en skisse merket "Volvo Penta" som ser ut til å være den samme (se vedlagte bilde), her ser man del nr 2 som nok er den jeg trenger (antar den blir flatet ut og større når mutter trekkes til). Men det er køl umulig å få noe mer enn tegningen opp, klarer ikke å finne noen deleliste med delenr osv. som hører til. Dermed heller ikke mulig å bestille.
Med så viser det seg at en bekjent i samme havn har en ubrukt presse for SABB som er basert på samme type prinsipp (men utseendemessig noe ulik) med slange på ca 1m. Jeg krysser fingrene for at slange og gjenger har samme dimensjon, slik at det blir nesten plug&play å bytte til denne. Det avhenger også at en rusten nippel/innfesting på hylsa lar seg løsne uten å dra noe i stykker. Dette blir min plan-A. Plan-B blir å undersøke rundt leppetetting, som foreslått av @Komodo.
Ser også at vanlig smørekopp er foreslått. Direkte på pakkboksen, antar jeg? Det vil fungerer heller dårlig, både fordi det er langt ned, og også fordi det ligger et rom med allverdens verktøy og duppeditter rett over (som må tømmes først) . Jeg ønsker å kunne etter-presse uten for mye styr. Er nok grunnen til at båten originalt har denne (nåværende) type presse.
Bilde-1 (under): Skissen jeg fant med delen (del nr 2).
Bilde-2 (nederst): slik fettpresse/-kopp jeg har fått tak i (inkl. slange, som ikke vises på bildet).