Jump to content

Landstrøm, lader og litium forbruksbatteri. Hvordan koble opp?


bOFFE1968

Recommended Posts

Hei.

 

Har i dag kun ett batteri i båten som fungerer både som startbatteri og forbruksbatteri.

(Se bilde for hva slags batteri)

 

Har bestilt Ratio landstrømspakke og Victron Blue Smart batterilader 12v/30A/3 kanaler.

 

https://www.marineshop.no/victron/140373/victron-blue-smart-ip22-batterilader-12v-30a-3-kanaler-bpc123044002

 

https://www.marineshop.no/ratio-electric/132047/ratio-electric-landstrømpakke-basic-landstrømpakke-for-fritidsbåter

 

Har i tillegg bestilt en splitter for Ratio landstrøm og en ekstra stikkontakt.

 

Ønsker å kjøpe et forbruksbatteri og primært av typen litium i størrelsen 125-140ah.

 

Hvordan kobler jeg dette på en trygg og sikker måte?

 

Noe mer deler/materiell jeg trenger?

 

Kan nevne til slutt at jeg pr i dag har en hovedstrømsbryter/batteri velger fra Biltema.

 

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/strombrytere/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20220723_203128.jpg

20220723_203137.jpg

Link to post
lurvetass skrev for 1 time siden:

Takk for tilbakemeldingen?. Har sett litt på denne veiledningen før, men ble ikke helt klok. 

 

Et par/tre konkrete spørsmål:

 

Jeg trenger vel ikke laderele/skillerele siden laderen har tre kanaler? Kobler vel bare den ene kanalen direkte på startbatteri og den andre kanalen direkte på forbruksbatteri og så tar elektronikken i laderen seg av "resten"?

 

Er hovedstrømsbryteren fra Biltema god nok? 

Link to post

Dersom du vil lade begge batterier fra motor også (og det vil du vel) må enten hovedstrømbryteren fra Biltema brukes til dette, eller så kan du ha ladeskille og gjøre det ‘automagisk’. Laderen har nok et innebygget 3-delt skille men det kan ikke brukes av dynamo. Bruker du bryteren så må du huske å stille den om ved landligge så ikke startbatteri tappes. Linken ledet til flere typer brytere - antar du har en med stilling 0-1-2-1+2 el? Anbefaler å lage en liten skisse av anlegget. Lettere å kommentere da, men generelt så kan du sette begge batteripakkene ‘bak’ hovedbryter slik at de er helt isolerte fra anlegget når denne er av. Risikoen med dette er at du kan sette bryter i 0 når motor går og da kan dynamo gå heden.

 

VP har som regel B+ fra dynamo koplet rett til innslag starter, på samme punkt som tykk kabel fra startbatteriet. Skal du da bruke ladeskille må kabelen mellom dynamo og innslag start fjernes og strøm fra dynamo splittes gjennom ladeskille til start/forbruk. Bruker du et skillerele så kan du bare henge forbrukspakken på via dette. Hvordan Iveco er koplet som standard vet jeg ikke. Merk også at Lithium er strømsultne og kan knekke dynamo når de er tomme. Mange går for en DC-DC lader mellom dynamo og Lithium for å unngå dette. Sjekk gjerne på makspower.no om de har et referanseprosjekt/anbefaling for ‘din’ dynamo (https://makspower.no/batteriskolen-1/) Går du for en DC-DC lader så ‘blir’ den ladeskille og du trenger ikke et eget.

Link to post
Okkaby skrev 55 minutter siden:

Å lader kan vel ikke kjøre med to forskellige lade profiler?

Lithium å bly lades jo med forskellige profiler.

Ja en flerkanals lader er egentlig bare en lader + ladeskille. Har i alle fall aldri sett noen med separat styring av kanalene. Slik jeg ser det er det bedre å kjøpe vanlig lader og ladeskille utenom, for da kan dette også brukes for dynamolading.

 

Når det gjelder samme program for startbatteri bly/Lithium så går det fint. Ville slått av temp komp, satt absorpsjon til 14.4V og kort absorpsjonstid, float til 13.4V-ish eller deaktivere den hvis mulig og heller satt startspenning på 12.8V eller deromkring. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...