Jump to content

Båtskyss fra Farsund til Stavanger. Svømmeren Knut Ivan Rasmussen trenger hjelp under rekordforsøk!

hnrk

Recommended Posts

Svømmeren Knut Ivan Rasmussen svømmer fra Oslo til Bergen, og har passert Lindesnes. Han er avhengig av følgebåt, noe som har ordnet seg så langt.  Men fra Farsund er han i beit! Er det noen som har tips eller kan trå til?

Her er det han skriver:

UPDATE DAG 24, I FORSØKET PÅ Å SVØMME FRA OSLO TIL BERGEN.
Igår ble en halvveis hviledag hvor jeg svømte i 3 timer i store bølger. Det ble ny rekord i å komme seg fremover sakte, ca 5500m på de tre timene, dvs ca halvparten så fort som under ideelle forhold. Det er artig med store bølger, men ikke så effektivt mtp fremgangen. Og ikke alltid like morsomt for crewet. Det ble endel oppkast over ripa igår..
Men idag er en litt rar dag. Vi hadde ordnet oss en følgebåt, og hadde oppfattet det som at det skulle ordne seg for en rimelig penge. Mens jeg står i dusjen etter svømminga får jeg vite at å låne den aktuelle følgebåten koster i overkant mye. Ut i fra tidligere kommunikasjon virket det på oss som vi skulle få det mye rimeligere enn det. Den summen er mye penger for meg, og vi håper å finne rimeligere alternativer.
Det har vært en fantastisk reise til nå, og jeg er klar for å svømme videre. Det har vært spesielt positivt å få all den støtten fra dere, og de fleste av dere det gjelder følger oss inne på denne gruppen.
Men nå er det litt krise. Vi trenger altså noen som kan stille med en båt som kan ta oss fra ca Farsund til Stavangerområdet fra og med imorgen.
Den bør være minst ca 32 fot, tåle bølger, ha god motor, ha gode kartplotterfunksjoner, og helst autopilot, men sistnevte er ikke et must. Minst 4 soveplasser. Eier av båt må gjerne bli med på eventyret, det er egentlig en stor fordel. Det vil ta ca 10 dager, håper jeg.
Men uten båt er det vanskelig å fortsette, dessverre..
Imorgen må han som eier følgebåten vi bruker nå reise hjem. Han sier at jeg kan ligge i gummibåten hans til vi evt finner en båt, her i befinner oss nå ved Korshamn. Jeg kan holde ut en stund med sovepose og et trekk over meg. For jeg vil ikke gå på land om jeg ikke må.
En siste mulighet er å ta den båten som vi har fått tilbud om. Det skal være en veldig gunstig båt å bruke. I såfall, selv om det ikke ligger veldig naturlig for meg å be om hjelp på den måten, så håper jeg folk kan bidra på innsamlingen på denne gruppa. Et lite bidrag fra mange vil gjøre det mulig å løse dette raskt. Og tusen takk til alle dere som har bidratt sålangt, det hjelper veldig!!
Jeg håper inderlig vi kan fortsette. Idag blir en veldig viktig dag for prosjektet.
Takk alle som heier, støtter og deler ❤️??
(Jeg ser dere, selv om jeg ikke rekker å svare på alt)
Hilsen Knut Ivan og crewet
Ps: kontakt Matilde Schjetne på 90040534 eller Messenger for praktisk kommunikasjon.
Hvis man vil støtte prosjektet økonomisk ligger det en innsamlingsaksjon på denne siden/ gruppen, mulig man må scrolle litt ned. Vipps er også en mulighet: 48215668
❤️
??‍♂️??

Litt flere lenker og info:

https://www.instagram.com/p/CgZCjMDqqWk/

https://www.facebook.com/groups/500687688028732

https://www.nrk.no/sport/svommaren-knut-ivan-rasmussens-spro-sommarferie_-skal-symje-fra-oslo-til-bergen-1.16020060

https://www.bt.no/sport/i/MLOe8K/ingen-har-svoemt-fra-oslo-til-bergen-foer-knut-ivan-vil-bli-den-foerste

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ea6P7a/svoemmer-oslo-bergen-det-verste-er-brennmanetene

Redigert av hnrk (see edit history)

Morsomt med sånne rekordforsøk, men det er noen ting jeg synes er litt rart med gjennomføringen.

Jeg ser følgebåt og svømmer ofte er veldig nære hverandre i fart, noe som kan være farlig med tanke på kombinasjonen av svømmer og propell. Nå er det godt mulig denne store seilbåten har propellen så dypt at det ikke er noen fare, men det kan lett gi en signaleffekt om hvor nære denne og andre svømmere det er ok å kjøre med båt med propell.

Svømming blant båter kan være farlig, og han skal jo gjennom endel trange sund der avstanden lett blir liten, og hvor en uoppmerksom båtfører som passer på avstanden til seilbåten, men overser den lille svømmeren er nok til at det går galt. Derfor synes jeg de burde merket følgebåten godt med feks store banner på sidene med lett leselig: "Følgebåt for svømmer" som brukes når svømmeren er i vannet. Da vil folk ikke bare se en treg seilbåt, men også følge med litt ekstra i vannet og lettere oppdage svømmeren.

For det er jo ikke sikkert svømmeren ser båtene i tide (og han har uansett ikke muligheten til å rømme unna i 20 knop), følgebåtmannskapet så jo en ubåt, som svømmeren ikke hadde oppdaget (et stykke unna riktignok, men godt synlig). Jeg har selv opplevd svømmer som ikke ser båten min. Svømmeren crawlet og forsvant under blindsonen i baugen, så jeg bare ventet på et dunk idet svømmerens armer treffer baugen, men svømmeren så muligens at det ble mørkt under der og stoppet, for jeg hørte aldri noe dunk og svømmeren stoppet og kom ut igjen og til syne. Båten min lå forøvrig rolig og drev i påvente av passering under brua ut til Buøya, som er en trang bru få meter øst for tømmerkaia i Arendal (jeg skulle ut mot  Tromøysundet), hvor jeg ventet med å passere til en svømmer hadde svømt gjennom, og en til, og en til, og en til osv, for de kom ikke i klynge, men som en nærmest evig rekke på kanskje 10 svømmere med 20-30 meters avstand sånn at når en har passert gjennom brupassasjen så det er klart til å kjøre så har akkurat neste kommet så langt at det ikke er forsvarlig. Så blir man liggende å drive mens svømmerne vimser rundt i vannet på "min" side av brua og venter på resten mens båten min rolig driver inn mot lang og tvinger meg til å starte propellen eller dunke mot land. Den enkle løsningen for å unngå slike farlige situasjoner (og å blokkere for båttrafikk i lengre tid) hadde jo vært om svømmerne samles på utsida av brua (istedet for på innsida) og svømmer sånn omtrent samlet under brua. Bedre det enn å vimse rundt i vannet rundt en 100 hk på tomgang som avdriften snart tvinger til å starte propellen. Og det å løfte hodet litt iblant og kikke er jo viktig når man svømmer. At man kan havne under baugen på en stiilleliggende båt er jo et tegn på dårlig utkikk, som er spesielt farlig når man er så utsatt som en svømmer tross alt er.

Jeg synes de burde hatt en oversikt med et kart som viser etappene og hvilke dager de ble svømt slik at folk lettere kunne sett om det er dem de har sett og så folk lettere kan se hvor de evt kan regne med å se dem etterhvert (men hvor planen fremover naturligvis kan forandres).

Har jo sett et kart med linje og prikker hele veien fra Oslo til Bergen, men helt uten datoer og når man er midtveis så vet man jo ikke om dette bare er en plan fra start for promoteringen (sannsynligvis siden det er et slags profilbilde på FB) eller om det er et kart som oppdateres underveis.

Siden han har svømt fra Oslo og er kommet  et stykke vest for Lindesnes så tenkte jeg at da må han jo ha passert meg et eller annet sted. Man må jo gjøre ganske mye detektivarbeid før man kan komme frem til at det ser ut til at han faktisk har svømt Gjeving - Tromøya 14. juli, samme dag som jeg kjørte samme distansen med båten min, men muligens litt andre veivalg underveis selv om jeg ser det er endel likt, som feks at han svømte gjennom det trange sundet ved Løkterne, hvor jeg også kjørte med båten min (men sikkert til et annet tidspunkt).

Også har han dratt videre vestover på utsida av Tromøya den 15., mens jeg den dagen også dro vestover, men da på innsida av Tromøya (og opp Nidelva så langt man kommer med båt før det er advarsel-skilt om kraft-tunnelen). Hadde jeg visst om dette på den tiden så hadde jeg nok heller tatt turen på utsida av Tromøya den dagen.

Men nå er det litt for seint for meg å se noe til rekordforsøket siden de har passert Lindesnes og det blir litt langt unna for meg (kjørte hele Blindleia i helgen, men har deretter snudd baugen østover).

hnrk skrev for 4 timer siden:

Imorgen må han som eier følgebåten vi bruker nå reise hjem. Han sier at jeg kan ligge i gummibåten hans til vi evt finner en båt, her i befinner oss nå ved Korshamn. Jeg kan holde ut en stund med sovepose og et trekk over meg. For jeg vil ikke gå på land om jeg ikke må.

Hvordan er regelverket i forbindelse med dette rekordforsøket?

På en så lang svømmetur (ca 700 km) så er det jo naturlig at man må opp av vannet og ta en pause iblant. Er det sånn at om man går på land så er turen over? Begynte bare å lure etter å ha lest dette om at han kan sove i gummibåt med sovepose og trekk over og ikke vil gå i land om han ikke må.

Det naturlige på en slik rekordtur ville jo vært at man mellom etappene går i land et sted og så går uti samme sted for neste etappe (hvis værforholdene tillater det). Men jeg så en av videoeen der han og mange andre hoppet uti fra følgebåten i fart, så det tyder på at hvertfall enkelte etapper starter ute på sjøen, og til og med i fart, som jo gir et mer upresist startssted (selv om de nok har GPS).

hnrk skrev for 4 timer siden:

Den bør være minst ca 32 fot, tåle bølger, ha god motor, ha gode kartplotterfunksjoner, og helst autopilot, men sistnevte er ikke et must.

Når det gjelder hvordan følgebåten bør være så tenker jeg at man ikke bør avbryte om formen ellers er god og man kan få tak i andre alternativer selv om de ikke oppfyller kravene helt. Det ser jo ut som om de har fått mye sponsing ulike steder i form at de både har fått inn 70.000 kr og fått mye gratis underveis (som gir reklameverdi for giver-bedriftene).

Man kunne sikkert gjennomført dette lett med en mindre følgebåt (været skal jo ikke være verre enn at man kan svømme der) og feks ta overnattingene på land eller fordelt på flere mindre båter. Det er sikkert mange som har mindre båt og ikke mulighet til å stille i 10 dager, men som kunne tenke seg å stille opp med følgebåt en etappe på feks 5 timer nær sin hjemmehavn. Jeg har vel selv kjørt ca 3 av dagsetappene hans nylig og i rolig tempo (ca dobbelt så fort som han svømmer under gode forhold), men med en båt som ikke oppfyller så mange av spesifikasjonene.

Siden autopilot nevnes så lurer jeg på om det  er båten eller svømmeren som holder kursen underveis? Autopilotønsket kan jo tyde på at de ønsker båten skal gå ei bestemt rute i pen rett linje så svømmeren bare kan holde en viss avstand sideveis til båten og holde sin egen fart mens båten justerer farta etter svømmeren. Ser jo også ut som om følgebåten skjermer svømmeren for bølger og vind, så da blir det jo litt bedre hjelp av en storbåt enn en liten (men hvor mye hjelp er det lov å få?). Og kan svømmeren utnytte evt dragsug eller bølgegevinst fra følgebåten? Eller er følgebåten mer forstyrelse enn nytte (men selvfølgelig nødvendig for sikkerheten både om noe skulle skje og for å være synlig).

Jeg ser på endel av bildene av følgebåten at den har to oransje lys som minner om dem man finner på brøytebiler osv. Jeg så noe lignende på en båt en kveld i Tromøysundet og lurte på hva det var. Jeg var vest for Eydehavn og blinkebåten så ut til å bevege seg østover, som altså betyr i motsatt retning i forhold til svømmingen. Husker ikke helt hvilken dag det var, men lurte på hva som foregikk, så ut som om den kjørte i sakte tempo og lurte på om det kunne være et slep eller noe sånt som pågikk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...