Jump to content

Edit History

Gabi

Gabi

Tusen takk for alle supre innspill og forslag. 

 

På min båt er alt det elektriske rundt strøm bygget om ift standarden fra 2007. 

 

Jeg har 560Ah forbruksbatterier og 480Ah startbatterier. Disse lades fra høyre motor via dynamoen inn til en enkel laderegulator som går til hhv forbruksbatteripakke og startbatteripakke. Jeg har et Victron steøm forbruksmåler og den lader typisk 60A under gange. 

 

Jeg har et Mastervolt 50A landstrømlader med 3 utganger hvorav 2 går til forbruksbatteri og 1 til startbatteri. Vi har ligget på landstrøm innimellom.

 

Jeg har to separate BEP hovedstrømsbrytere til motorene som jeg byttet til for ca 3 år siden.

 

På startbatteripakken er det koplet alle strømforbrukere unntatt vinsj foran. Truster foran og bak, generator og vinsj akter er koplet rett på batteripolene i tillegg til motorene.

 

Høyre motor har vært treg siden jeg kjøpte båten, og typisk treg om våren og kjappere om sommeren. Men er blitt gradvis tregere synes jeg. Hadde tenkt å se mer på det i vår men da fikk jeg turboproblemer som gjorde at den måtte skiftes, så ble ikke tid. 

 

For 3 år siden var motor ute, jeg pusset alle kontaktflater på kontakter til startmotor før sammensetting.  

 

Kan selvsagt være det har skjedd noe et sted. Det eneste stedet jeg ikke har rørt er kontaktene på batteriet da alt er koplet på batteripolene.

 

Så er det jo engang utrolig flaks at vi var 15nm fra Rørvik hvor de har Rørvik Marina viste det seg. Som er Volvo Penta forhandler og har reservedeler! Jeg ringte de på vei dit idag og de har en ny starter på lager og kan hjelpe meg i morgen!

 

Og tenk, den fineste og roligste dagen på de 3 ukene vi har vært på båtferie var idag....blikkstille vann....Tenker med gru om det hadde skjedd på Værøy eller Røst med masse bølger og med kun 1 motor i drift. Det hadde blitt gyngete! Idag 7knop, sole seg på vei i blikkstille vann var helt ok!

 

Så plan A er at de bytter startmotor i morgen. Virker det da så flott. Virker det ikke da så ikke like flott, da er det vel en annen feil. Så kunne jeg sikkert feilsøkt mer i dag men når verksted skal se på saken allerede i morgen så er det deilig. Kan hende de tar en kjapp sjekk først også for å luke ut feilkilder. 

 

Stor løftekran de har!

20220725_151141.jpg.e439e6d588b947af3ee5c7da2cb6b7a3.jpg

Gabi

Gabi

Tusen takk for alle supre innspill og forslag. 

 

På min båt er alt det elektriske rundt strøm bygget om ift standarden fra 2007. 

 

Jeg har 560Ah forbruksbatterier og 480Ah startbatterier. Disse lades fra høyre motor via dynamoen inn til en enkel laderegulator som går til hhv forbruksbatteripakke og startbatteripakke. Jeg har et Victron steøm forbruksmåler og den lader typisk 60A under gange. 

 

Jeg har et Mastervolt 50A landstrømlader med 3 utganger hvorav 2 går til forbruksbatteri og 1 til startbatteri. Vi har ligget på landstrøm innimellom.

 

Jeg har to separate BEP hovedstrømsbrytere til motorene som jeg byttet til for ca 3 år siden.

 

På startbatteripakken er det koplet alle strømforbrukere unntatt vinsj foran. Truster foran og bak, generator og vinsj akter er koplet rett på batteripolene i tillegg til motorene.

 

Høyre motor har vært treg siden jeg kjøpte båten, og typisk treg om våren og kjappere om sommeren. Men er blitt gradvis tregere synes jeg. Hadde tenkt å se mer på det i vår men da fikk jeg turboproblemer som gjorde at den måtte skiftes, så ble ikke tid. 

 

For 3 år siden var motor ute, jeg pusset alle kontaktflater på kontakter til startmotor før sammensetting.  

 

Kan selvsagt være det har skjedd noe et sted. Det eneste stedet jeg ikke har rørt er kontaktene på batteriet da alt er koplet på batteripolene.

 

Så er det jo engang utrolig flaks at vi var 15nm fra Rørvik hvor de har Rørvik Marina viste det seg. Som er Volvo Penta forhandler og har reservedeler! Jeg ringte de på vei dit idag og de har en ny starter på lager og kan hjelpe meg i morgen!

 

Og tenk, den fineste og roligste dagen på de 3 ukene vi har vært på båtferie var idag....blikkstille vann....Tenker med gru om det hadde skjedd på Værøy eller Røst med masse bølger og med kun 1 motor i drift. Det hadde blitt gyngete! Idag 7knop, sole seg på vei i blikkstille vann var helt ok!

 

Så plan A er at de bytter startmotor i morgen. Virker det da så flott. Virker det ikke da så ikke like flott, da er det vel en annen feil. Så kunne jeg sikkert feilsøkt mer i dag men når verksted skal se på saken allerede i morgen så er det deilig. Kan hende de tar en kjapp sjekk først også for å luke ut feilkilder. 

 



×
×
  • Create New...