19 fot
Gabi skrev for 2 timer siden:På min båt er alt det elektriske rundt strøm bygget om ift standarden fra 2007.
Jeg har 560Ah forbruksbatterier og 480Ah startbatterier. Disse lades fra høyre motor via dynamoen inn til en enkel laderegulator som går til hhv forbruksbatteripakke og startbatteripakke.
Dette virker som en veldig rar løsning synes jeg. Mye av fordelen med to motorer er jo at omen stopper så har man en til og kan da fint komme seg frem med denne ene som fungerer. Hvis du får stopp på en motor (slik du har fått nå) og det er eneste med dynamo så betyr det jo at strømmen tappes ned samtidig som du ikke klarer å etterfylle, og da vil du jo kjapt få problemer kan det virke som. Men du nevnte jo noe om et aggregat, så kanskje du kan kjøre strømaggregat for å få strøm til båten og så bruke babord motor (som du vel ville kalt venstre) til fremdrift.
Har selv to motorer til min båt med helt uavhengige systemer. Må vel innrømme at det er kun en av dem som produserer strøm, men så kan jeg jo bare dra i snora for å starte da.
Selv synes jeg problemet ditt høres veldig ut som noe med strømtilførselen siden det går rundt, men går tregt. Det blir jo typisk sånn det er om et batteri er dårlig. Er du sikker på at det ikke er et startbatteri til styrbord motor som du ikke vet om og som er blitt dårlig?
Angående det med å bytte starter så kunne du jo som andre har nevnt bytte om de to (som antakelig er like) for å finne ut om det er feilen uten å måtte kjøpe inn ny for denne kontrollen. Er jo litt dumt å handle unødvendig.