FamFar
Når båten skulle taes i bruk nå i sommer oppdaget jeg etter turen fra kran til båtplass en del vann i min CAV 296 vannutskiller montert før motoren. Dette ble drenert ut og deretter "luftet" jeg ved hjelp av belgpumpen som er montert på tilførselen. Da kom det mere vann... Jeg undersøkte dieseltanken ovenfra og oppdaget en stuss påmontert nok en slange med belgpumpe, som ikke ledet noe sted. Denne antok jeg da var til utpumping. Jeg pumpet i vei og fikk opp ca 2 liter vann iblandet litt smågrums, før det igjen deretter kun kom 2 liter diesel. Jeg slo meg delvis til ro med dette. Men, er alt ute av tanken? Jeg har nå hasteinnkjøpt en ekstra CAV 296 vannutskiller, pumpe fra Biltema og slanger og filtere i tillegg, og laget et enkelt system for polering. Det ble ikke slik jeg i lengre tid har planlagt, med Racor-filter og litt fjongere montert, etc, men må man, så må man... Jeg er ikke lenger i tvil om at vannutskiller er nødvendig, og siden jeg pumpet ut over 2 liter vann er nok et eget opplegg for polering og dagtank veldig lurt.
Og så kommer spørsmålet: Jeg har egentlig tidligere kjøpt inn Racor-kopi for dette formål. Har noen en ide om hvordan man kan lage en vannsensor selv? Jeg synes det er ille å skulle betale langt mer enn det kopien kostet meg for en liten dings som ser ut til å være kun 2 pinner som stikker opp i kammeret. Har noen forsøkt å lage en slik sensor selv?