VegJoh
Litt off-topic nå, men det dreier seg fortsatt om Racer vannutskiller.
Jeg har lenge hatt lyst til å monitorere vakuumet som er på sugesiden av filteret slik at jeg kan ha en formening av hvor skittent filteret er og om det er behov for å bytte.
For noen uker siden bestilte jeg et par elektroniske vakuumsensorer fra Aliexpress.
Disse hadde dumpet ned i postkassen når jeg kom hjem fra jobben i dag så jeg måtte umiddelbart teste litt.
Gikk ut i garasjen og fant en rørstump og noen jernstenger som fikk seg en tur i dreiebenken. Den ene ble gjenget opp til 1/8 NPT27 og den andre skulle bli en nippel til et Biltema vakuummeter. SÅ ble det nestet sammen. (Forferdelig sveis, men det gikk unna det her)
Så ble det å montere støvsugeren til mor, vakuumeteret fra Biltema og sensoren på røret.
Så ble det raskt satt opp et lite prosjektbrett med en Wemos D1 mini microprosessor og en liten Oled skjerm. Så legge inn litt kode og gjøre noen tester for så å grovkalibrere koden slik at jeg fikk regnet meg frem til riktige verdier ved bruk av det manuelle vakuummeteret.
Når koden ble ferdig ble det seende slik ut:
Vakuum ble laget ved å holde fingre foran røret.
Når vakuum oversteg 7 inHg ble en diode aktivert.
Dette ble fort og galt. Men det var det jeg rakk i kveld. Må finkalibrete og teste litt mer. Men har i allefall fått satt i gang prosjektet.