Anarhichas lupus Startet 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2022 (redigert) Har en eldre Lowrance Elite 5 kombinert kartplotter / ekkolodd på vår Rana 530. I fjor begynte det å bli mye blinkende og gale dybdeangivelser, men innimellom viste den noe fornuftig. Men etter sjøsetting i år er det kun blinkende dybdeangivelser som opplagt er feil, hele tiden. Jeg lurer på om det er svingeren der er noe feil med, eller hovedenheten. Jeg har registrert at den ene pinnen på kontakten i hovedenheten er knekt, og ut fra det jeg har funnet er det pin'en til temperaturangivelser. Tror ikke den skal ha noe å si for svinger / ekkolodd (men er ikke sikker). Det er en hekksvinger. Kartplotteren fungerer som den skal. Jeg prøvde å endre litt på ulike innstillinger i fjor uten at jeg helt husker hva. Hadde jeg kjent noen med tilsvarende plotter/lodd hadde det vært enkelt å testet dem mot hverandre for å finne ut om problemet er svingeren eller hovedenheten (evt kontakten). Men jeg kjenner ingen med dette loddet. Noen som har hatt tilsvarende problem, eller har noen ide om hva som kan være galt? Kan det være noe med innstillingene for frekvens osv som er feil? Svingeren har nok fått en runde bunnstoff og jeg har skrapet av litt skjell i ny og ne, men den er rimelig ren nå. På nærbildet av den kontakten som er i bruk er det pinnen opp til høyre i bildet som er knekt av og mangler. Håper noen har noen ide om hvordan jeg kan løse dette. Redigert 25.Juli.2022 av Anarhichas lupus (see edit history) Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Dette er noe @Team Colibrieller @abborhar kompetanse på. Jeg har Elite 4 og Ti, men kan ikke svaret her. Høres ut som en kontaktfeil. Når brakk pinnen av? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Anarhichas lupus Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Pinnen brakk av i fjor, jeg oppdaget på et tidspunkt at den pinnen var bøyd flat/90 grader i bunn av kontakten, og da jeg skulle rette den opp igjen så knakk den. Men såvidt jeg husker var det ikke noen opplagt sammenheng mellom dette og det komplette sammenbruddet til dybdevisninga. Mener det fungerte litt til og fra en lites stund etter dette også (men husker dessverre ikke helt 100% sikkert). Link to post
abbor Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Hvis det er en 83/200kHz svinger så har disse begrenset levetid. Link to post
Anarhichas lupus Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Tror det er en 83/200kHz, men hvordan finner jeg det sikkert ut? Står det noe sted på selve svingerhodet? Mulige feil jeg ser for meg er: 1) Feil meny-innstillinger for svingerfrekvens el likn i enheten (vil det kunne arte seg slik som beskrevet?) 2) Den knekte pinnen i kontakten har forårsaket feilen (men ifølge manual er det til temp-måler og jeg tenker da det ikke burde være dette som er problemet) 3) Annen feil med svingerhodet (eller kabelen fra svingerhodet / kontakten) 4) Annen feil med hovedenheten (det synes jeg sjøl virker lite sannsynlig, blinkende tall i displayet betyr vel at det er svak/varierende/upålitelig input fra svingerhodet?) 5) Annet problem jeg ikke har fantasi til å komme på. Kan noen kyndige hjelpe meg å sette strek over noen av punktene så kunne jeg kanskje stå igjen med mest sannsynlig årsak (feks en defekt svinger slik som foreslått). Er egentlig fornøyd med denne plotteren og vil gjerne reparere / holde liv i den hvis jeg kan klare det. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn