Jump to content

Girolje på MS3-C gir?


Gruffalo1

Recommended Posts

Hei, tenkte å bytte olje på kassa her om dagen. Leser på forumet her at ms3 skal ha motorolje og ms4 girolje. 

 

Ser i papirene til båten fra 1986 at det er ms3c i båten, virker rimelig siden motoren er en 105hk penta. 

 

"Problemet" er at det definitivt er girolje på kassa( lukter det) og det er et originalt klistermerke fra volvo der det står at det kun er girolje som skal fylles( med viskositet til girolje, tror det var 70w/90)

 

Var det slik at VP startet med girolje, for så og gå vekk fra det... Skal jeg tappe kassa og fylle på med motorolje? 

 

Mvh Kolbjørn 

Link to post

Det som står offisielt er vel "samme som motor", og de motorene skulle vel ha 15w-40 mineralolje?

 

Jeg fylte i fjor på halvsyntetisk fordi det var det jeg fikk anbefalt. Da begynte kassa å glippe fremover noen ganger. Folk snakket om slitt kon etc. Men jeg tømte ut oljen og helte på 15W-40.mineral, og etter det har den aldri glippet.

 

Men jeg kjenner ikke til historikken. Vet bare at det står i alle manualer og papirer jeg har sett at den skal ha motorolje samme som 30- og 40-serien. 

 

Interessant om noen kjenner mer til offisielle anbefalinger fra VP.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

En fordel med hypogirolje er at den normalt er tilsatt en god skvett med antikorrosjonsmiddler, og det kan være en fordel, særlig om de står i opplag om vinteren.

Grand Banks jr skrev 2 minutter siden:

alle dokumenter jeg har lest fra VP sier "samme som motor". Hvis du sikter til et spesifikt dokument så nevn det gjerne ved navn. 

Har ingen referanser jeg vet om som sier noe annet. Men jeg skrur ikke gir, så jeg kjenner de manualene godt.

Link to post

Ja, jeg har aldri sett annet enn det som står der. Men @ingvar, vet du om VP en eller annen gang har anbefalt girolje i stedet? Har hørt flere snakke om det, men aldri fått det bekreftet. 

 

95336979_Screenshot_20220726-105606_SamsungNotes.jpg.798b1bc7372bfa8867da9f6168110f98.jpg

 

Giret etterpå (MS4) skulle ha girolje. Qå muligens det ligger noen misforståelser der?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ja, og det er rart i og med at det er motorolje som all offentlig dokumentasjon sier. Men man vet jo ikke om det er VP eller andre som har klistret den på kassa.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Trenger ikke suge ut olja. Bare å kjøre motoren litt i gir, gjerne fortøyd til brygga. Så deretter skru ut bunnpluggen i kassen (på babord side). Jeg pleier å kappe til en halvlitersflaske for å få plass under/ på siden. 

 

Skru ut oljepåfyllingslokket og peilepinne så renner det fortere.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Fint @Gruffalo1, jeg har ikke den. Har hatt til TMD40A med MS3 (første generasjon).

 

Da ser det ut som at sannheten om VP MS3C er kommet frem. Kan operere på både motorolje 10W-40 mineralolje og API-GL-5 SAE90 girolje. 

 

Spørsmålet er hva som er forskjellen. Er det en som gir mindre slitasje, en som tåler mer eller har lenger intervall?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Når giret tidligere har gått med girolje og merkelappen på giret sier girolje vil jeg aldri ha funnet på å ta bryderiet med å bytte til motorolje. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 6 måneder senere...

Ikke noen profesjonell mening, men jeg har helt på kassa en motorolje etter spesifikasjoner (men ikke merket mineral eller halvsyntetisk), og da begynte kassa å slure. Gav seg ikke. 

 

Drenerte ut den oljen og på med den oljen jeg hadde brukt før (mineral og riktig spekk), og sluringen ble borte og kassa fungerte som den skulle. Ikke vært sluring siden da.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...