Gruffalo1 Startet 25.Juli.2022 Del på Facebook Startet 25.Juli.2022 Hei, tenkte å bytte olje på kassa her om dagen. Leser på forumet her at ms3 skal ha motorolje og ms4 girolje. Ser i papirene til båten fra 1986 at det er ms3c i båten, virker rimelig siden motoren er en 105hk penta. "Problemet" er at det definitivt er girolje på kassa( lukter det) og det er et originalt klistermerke fra volvo der det står at det kun er girolje som skal fylles( med viskositet til girolje, tror det var 70w/90) Var det slik at VP startet med girolje, for så og gå vekk fra det... Skal jeg tappe kassa og fylle på med motorolje? Mvh Kolbjørn Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Det som står offisielt er vel "samme som motor", og de motorene skulle vel ha 15w-40 mineralolje? Jeg fylte i fjor på halvsyntetisk fordi det var det jeg fikk anbefalt. Da begynte kassa å glippe fremover noen ganger. Folk snakket om slitt kon etc. Men jeg tømte ut oljen og helte på 15W-40.mineral, og etter det har den aldri glippet. Men jeg kjenner ikke til historikken. Vet bare at det står i alle manualer og papirer jeg har sett at den skal ha motorolje samme som 30- og 40-serien. Interessant om noen kjenner mer til offisielle anbefalinger fra VP. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Grand Banks jr skrev 25 minutter siden: Interessant om noen kjenner mer til offisielle anbefalinger fra VP Har du sjekket dokumentarkivet? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Mener å ha lest en plass at det kan brukes motorolje når båten brukes til fritid, og girolje ved kommersiell bruk. Hvis girkassa di har girolje, og fungerer bra med det, hadde jeg fortsatt å bruke girolje. Ikke vits å endre på noe som virker🙂 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 @dieselfan, alle dokumenter jeg har lest fra VP sier "samme som motor". Hvis du sikter til et spesifikt dokument så nevn det gjerne ved navn. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 En fordel med hypogirolje er at den normalt er tilsatt en god skvett med antikorrosjonsmiddler, og det kan være en fordel, særlig om de står i opplag om vinteren. Grand Banks jr skrev 2 minutter siden: alle dokumenter jeg har lest fra VP sier "samme som motor". Hvis du sikter til et spesifikt dokument så nevn det gjerne ved navn. Har ingen referanser jeg vet om som sier noe annet. Men jeg skrur ikke gir, så jeg kjenner de manualene godt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Volvo penta-gir Oljetype og mengde Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Ja, jeg har aldri sett annet enn det som står der. Men @ingvar, vet du om VP en eller annen gang har anbefalt girolje i stedet? Har hørt flere snakke om det, men aldri fått det bekreftet. Giret etterpå (MS4) skulle ha girolje. Qå muligens det ligger noen misforståelser der? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gruffalo1 Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Klistremerke på kassa Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Ja, og det er rart i og med at det er motorolje som all offentlig dokumentasjon sier. Men man vet jo ikke om det er VP eller andre som har klistret den på kassa. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Grand Banks jr skrev for 6 timer siden: Men @ingvar, vet du om VP en eller annen Mente du Ingar? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Eh... ja, mente @Ingar Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gruffalo1 Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 Kommersiell drift skal ha girolje.... Da er det bare å suge ut den tykke stinkende olja og fylle på med motorolje? Hva blir forskjellen? Får den et bedre "liv" 🤔😅 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2022 Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 @Gruffalo1, flott. Hvilket dokument er dette? Når ble det publisert? Hva betyr kommersiell bruk? Bruk hver dag hele året igjennom? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gruffalo1 Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2022 Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 Trenger ikke suge ut olja. Bare å kjøre motoren litt i gir, gjerne fortøyd til brygga. Så deretter skru ut bunnpluggen i kassen (på babord side). Jeg pleier å kappe til en halvlitersflaske for å få plass under/ på siden. Skru ut oljepåfyllingslokket og peilepinne så renner det fortere. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2022 Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 Fint @Gruffalo1, jeg har ikke den. Har hatt til TMD40A med MS3 (første generasjon). Da ser det ut som at sannheten om VP MS3C er kommet frem. Kan operere på både motorolje 10W-40 mineralolje og API-GL-5 SAE90 girolje. Spørsmålet er hva som er forskjellen. Er det en som gir mindre slitasje, en som tåler mer eller har lenger intervall? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 30.Juli.2022 Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 Når giret tidligere har gått med girolje og merkelappen på giret sier girolje vil jeg aldri ha funnet på å ta bryderiet med å bytte til motorolje. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2022 Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 @Brigg, det er jeg helt enig i. Og nå er det jo avklart at det offisielt fra VP opplyses om at begge deler kan benyttes. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gruffalo1 Svart 30.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2023 Samtidig lurer jeg på om det hadde blitt en "forskjell" om jeg erstattet den noe tykkere girolja, med en tynnere motorolje... Noen tanker/meninger om det? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 Ikke noen profesjonell mening, men jeg har helt på kassa en motorolje etter spesifikasjoner (men ikke merket mineral eller halvsyntetisk), og da begynte kassa å slure. Gav seg ikke. Drenerte ut den oljen og på med den oljen jeg hadde brukt før (mineral og riktig spekk), og sluringen ble borte og kassa fungerte som den skulle. Ikke vært sluring siden da. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 Kan det være så mye å lure på? Det står jo på kassa hva som skal brukes, GL5/SAE 90. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 (redigert) Kan det være at spesifikasjonen har endret seg er fordi konen tidligere ble laget av messing for så å bli produsert i stål? GL5 olje inneholder tilsetningsstoff som angriper kobber-legeringer. Redigert 31.Januar.2023 av Stormwatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.