Nico12 Startet 26.Juli.2022 Del på Facebook Startet 26.Juli.2022 (redigert) Hei. jeg har en gammel Nordkapp 17DC med skum under dørken. Dette har jeg begynt å fjerne og har planer om å støpe opp med avstivninger i stedet. Dermed har jeg noen spørsmål om hvordan dette gjøres: 1. Hvor tykke bør de nye stringerne være, og har det noe å si om det er vannfast eller ikke? Har også hørt at de ikke bør ligge helt inntil skroget da skroget skal bevege seg. Stemmer dette? 2. Kan jeg støpe opp dette mens båten står på henger, eller må den av hengeren først? 3. Bør man bruke epoxy med glassfibermatta, eller holder det med rimelig polyester? Ellers settes alle tips om fremgangsmåte stor pris på. Mvh Nicolay Redigert 26.Juli.2022 av Nico12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Gratulerer med ny båt. 1. Stringere kan du lime fast med tech7. Da vil de ikke gnage på skroget. Anbefaler 2x4" som du tilpasser, limer fast og støper over. 2. Båten vil få den fasongen som den har når du støper. Fordelaktig at den er rettet i bunn, med tanke på sjøegenskaper. Da anbefales det å ta den av henger. 3. Da dette er en gammel båt med liten økonomisk verdi, vil jeg ikke anbefale å bruke materialer fra øverste hylle. Noen synes å tro at det alltid er bedre å bruke dyreste materialer. Men det blir dårlig økonomi. Anbefaler deg derfor å bruke polyester og trevirke, på et slikt førstegangs prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Nico12 Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Takk for svar. Kan det da være lurt å bruke impregnert 2x4? Og legger man glassfiberduken over hele planken eller bare opp på sidene? Beklager dumme spørsmål :) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 (redigert) Har aldri prøvd med impregnert, pga fukt, vekt, lukt, gift og vedheft. Nordkapp 17 er ganske flat i bunn, slik at det er liten avstand mellom skrog og dørk. Stringere blir ikke høye. Skal du absolutt støpe, så anbefales å støpe over, ned og ut. Egentlig unødvendig å støpe. Om du limer fast 2x4 til skroget, kommer den aldri til å løsne. Dørk kan deretter limes/ skrues til 2x4. Mareialer har du nok liggende: Tech7, trevirke og maling. Redigert 27.Juli.2022 av show must go on (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.