Jump to content

Bella 660, er dette tilstrekkelig sink?

Balanus crenatus

Recommended Posts

Hei,

Jeg har arva en båt som så vidt jeg kan se har hatt to sinkanoder, samt at det går en kabel slik det er tegnet i rødt på vedlagt bilde. Roret er ikke med på akkurat dette bildet, men det er av stål (så vidt jeg kan bedømme av lyden, ganske tynt stål, mest hulrom) og har ingen egen anode (og ingen hull etter en). Er det tilstrekkelig, eller bør jeg legge til noen? 

Båten er en 80-talls Bella 660 eller 662 eller noe i den duren med Yanmar 4jh-txe.

sink.jpg

Braketten som akselen går gjennom er sinket gjennom den kabelen, men det er kanskje ikke tilstrekkelig til at akselen og propellen har sink? Det kan godt hende den har hatt sink på akselen eller propellmutteren, men etter fire-fem år på sjøen før jeg tok over så har den i så fall forsvunnet.

Da høres det ut som jeg legger til sink på akselen også, men hva med roret? Bør det også få egen sink?

Edit: Jeg ser at det også ble svart på. Sink på ror også, altså. Man borer hull tvers gjennom roret og skaffer en slik rund og fin anode for ror da, antar jeg.

Edit2: For et fabelaktig forum! Takk for kjapp og bra respons!

IMG_20220726_212317.jpg

Redigert av Balanus crenatus (see edit history)

Braketten har et cutlesslager i gummi som isolerer den fra akslingen. Så du må ha på aksling også ja.

At den er borte etter fem år er helt naturlig. Jeg skiftet min nå etter to år, da var det bare en 3mm tynn streng igjen av den gamle....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mitt ror er i metall. Tror det er bronse, og det skal ikke ha anode. Har i alle fall ikke vært det, og jeg ser ingen korrosjon etter 42 år på vannet.

Så finn ut hva slags metall det er i roret, og om det noen gang har hatt anode eller tæring.

På akslingen monterer du en anode som klemmes på med bolter. To halvsirkler som skrus sammen. Så mål diameter på aksling. Du får kjøpt anoder på Maritim, Biltema etc.

Hvis båten ligger i ferskvann så bør du ha aluminiumsanoder etter det jeg husker, ellers er sinkanoder mest brukt i saltvann. Alu anoder varer lenger.

Anoden på akslingen må monteres med litt avstand fra der akslingen går igjennom. Det er fordi disse stedene er vannkjølt og trenger at de ikke blir tettet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

Så finn ut hva slags metall det er i roret, og om det noen gang har hatt anode eller tæring.

Det bør en magnet kunne avsløre. Siden det ikke er spor etter anode, eller kabel til en, så er kanskje ikke bronse så usannsynlig …

index skrev 16 minutter siden:

At den er borte etter fem år er helt naturlig. Jeg skiftet min nå etter to år, da var det bare en 3mm tynn streng igjen av den gamle....

Det er definitivt ikke helt heldig at den har stått så lenge. Sinkanoden øverst på bildet var oppbrukt, i tillegg til den sinken som sikkert sto på drevet, mens den på flyndra nederst fremdeles var litt igjen av før jeg høytrykksplylte bort resten.

Det kommer vann inn et sted. Jeg skal først finne ut om det er regnvann eller sjøvann, men siden akselen og propellen ser grei ut og det er olje i tanken for hylsa (oljesmurt, ikke smørekopp), så satser jeg på at mangelen på sink der ikke har vart så lenge og at det har gått greit. Det har ikke vært noe landstrøm på i perioden, bortsett fra eventuelt noen nabobåter i kortere perioder.

Grand Banks jr skrev On 27.7.2022 at 14.27:

Hvis roret er laget i syrefast / rustfritt  så er det vel ikke magnetisk?

Det er visst ikke det, bortsett fra litt i noen kvaliteter. Jeg får skrape litt, så er vel messing mer fargerikt enn de andre alternativene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...