Antidiesel Startet 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2022 Har søkt og bare nesten funnet svar , så tar sjansen på atter en ny musling tråd. Hentet en Musling 430 i går , kun båt. Trenger litt tlc men ser brukbar ut til å ha vært ute av drift i ca 4 år. Støpt hos Rana, så er vel da en 84modell?. Nr 59682. Gikk med 40hk sist. En Stormer Musling 430 S koster ny 100 K og har lang leveringstid, har også lest her at dette er gode 14' båter , - regner da med dette er verdt å legge litt tid,arbeid og kr i. 1. # Motor /kg/ motorforsterkning. - Ser det finnes speil forsterkning kit , samt noen som støper på trekantplater dersom innerliner er tatt av. Fra hvilken motorvekt er det nødvendig med forsterkning ? -står litt forskjellig rundt om vedr motor størrelse og lite om motorvekt. Men tolker det dit at (35-)40 HK 2t Yamaha fra den tiden var max. Da ca 80 kg?. Ser noen har det gøy med 70/90/115 & 140 hk, men ønsker litt mere normalt oppsett. Tips til lett nok 40-50-60 hk med tilt og start ? Ikke helt ny. Ønsker ikke en upraktisk baktung båt :) ( men gøy med litt fartspotensiale ) 2. # Bunnplugg -kan ikke se at båten har noen bunnplugg fra hulrommet (dbl bunn) kun den proppa for å tømme båt ned i vannkanalen i fart. Hva med vannet som kommer seg inn mellom innerliner og skrog ? Er jo luke foran og store muligheter for vann inn selv om alt ellers er tett fortsatt. Lage bunnplugger på begge sider av vannkanal ? Eller la være? 3. # Lensing / vannkanal / pumper. - fulgte med ei ny uoriginal propp til båten, syns den sitter litt løst , -hvis denne feiler når båten ligger fortøyd, så ligger den vel på bunn rimelig kjapt? Hvilken propp skal brukes her? -""Ikke helt uvanlig at vannkanal lekker litt inn i dbl.b./hulrom"" leser jeg , ups, må vel da bli en el.lensepumpe, kanskje 2 ? En i båten og en hulrom. Tips til type og plassering, gjerne bilder av din løsning. 4. # Fenderlist - noen som har montert uoriginal fenderlist på disse og kan peke på hvor og hvilken? Den som står på nå er sort, rektangulær og ca 30mm bred og 15mm høy. Regner bare med original koster ekstremt. 5. # overflate / farge / gelcoat, lakkering / sparkel. - er ikke flink med gelcoat sliping og polering, blir matt uansett:) finnes det et dummy alternativ til å fikse småskader? Noen som vet hvilken fargekode på Ranas musling 430? Litt krakelering i gelcoat i innerliner og motorbrønn. Ser og antydning til en tidligere gelcoat jobb, -matt og porer :) Nedsliping og hellakkering er nok unødvendig på denne. Tips til rubbing, polering og voksing produkter som er lette å jobbe med og gir godt resultat? Event slipe ned med fint papir og polere opp ? Kornstørrelse vått ? Kornstørrelse tørt ? 6. # "akterbenken" trekantene. bensintank, Hulrom / dobbelbunn. -forstår det slik at bensintank ofte settes foran lingehesten , litt upraktisk med atter en slange i veien, men er vel pga vekt tipper jeg. Hadde vel vært praktisk med en åpningsbar benk bak istedenfor de trekantede sitteplater, men med bensintank, 40-50-60hk og ekstra materiale bak begynner det kanskje bli for tungt. Den originale runde inspeksjonsluka bak ser ut for å være byttet med en litt større rund stygg luke, sikkert for å bruke til lagerplass. Må endre dette . Tips ? 7.# dekalsett - ser konturene av de originale dekaler med striper , en liten uoriginal "musling" tekst er klistret over . Regner med at dersom de originale kan skaffes , så koster det mega ,. går vel for custom eller ingen. 8. # Produsert hvor. Hvor ble disse i hovedsak støpt ? - de nye fra 2010 på Båtrep Agder AS for Stormer Marine AS. - Noen på Rana Båtfabrikk AS Hemnesberget , (kun i 1984 ?) - Noen på Westermoen Båtbyggeri - men hvor ble de i hovedsak støpt ? Risør Plast AS ? 9. # kjøljærn - montere kjøljærn for "strandhugg" En dårlig ide ? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 (redigert) Hei. Har og en 84 mod støpt på Hemnesberget. Disse gikk for å være solide. Ser ut som de støpte 200 båter i 84. Jeg har kun forsterket litt med en aluplate på innsiden for å fordele trykket der. Fungerer fint, ingen sprekker. Har montert 1,5 meter kjøllist i plast der båten tar land. Har en liten håndpumpe, beregnet for oljeskift som jeg tar ut vannet med i dobbelskroget. Kommer ikke så mye inn her. Kjøpt på biltema. Nulen kan jeg måle tykkelsen på når jeg kommer meg på hytta? Redigert 27.Juli.2022 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 (redigert) Dette er 70 hk, 2000 mod med trim/ tilt.114kg. 40 knop med 2 personer. 13,5x20 Raker, overhalt hos Andvik propellers. Er fin å kjøre med, men ville ikke hatt mer vekt bak. Har tanken under tofta fremme. Jeg bestilte nye dekaler fra Promarc. De skal ha malen til denne liggende, basert på mine orginale. Har ikke montert enda, skal lakkeres senere? Redigert 27.Juli.2022 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Antidiesel Svart 27.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Takk for tips tkb. 114kg hørtes brukbart mye ut ja. Skal se om jeg finner noe lettere :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Mener gelcoat koden er 8012 2t 50hk yamaha og tohatsu havner vel på rett over 90 kg med powertrim. Antar samme med 50 johnson / evinrude. Mener huske disse hadde 35hk som maks godkjent da de kom, men veritas var strenge på den tida.. Ville ikke vært betenkt med å kjøre 40/50hk uten forsterkning dersom båt er i normalt god stand Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Benetau skrev for 3 timer siden: Tips til lett nok 40-50-60 hk med tilt og start ? Ikke helt ny. 2 takt eller 4 takt? En 50hk Tohatsu 4T vil vel veie 98 kg eller noe i den duren. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
tkb Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Hadde 3 syl Yamaha 40 med trim/tilt tidligere, 88kg. Opplevdes som perfekt balansemessig med lingehest. Denne er jo levert i 50 hk. 808 kubikk. Den finnes også som 50, nedtrimmet 70hk. 50pro. Da bikker den 100kg. Sitér dette innlegget Link to post
Antidiesel Svart 27.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 enslagsgjest skrev 1 time siden: 2 takt eller 4 takt? En 50hk Tohatsu 4T vil vel veie 98 kg eller noe i den duren. Ja ser de nye veier fra 97 i kort. Når man skal kjøpe brukt må man vel bare kjøpe det som er tilgjengelig på markedet. Ingen hast, får følge med på alt mulig under 90/100 kilo. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 tkb skrev for 4 timer siden: Denne er jo levert i 50 hk. 808 kubikk. Den finnes også som 50, nedtrimmet 70hk. 50pro. Da bikker den 100kg. yamaha 40H/50D er på 698cc, Tohatsu 40/50 er på samme størrelse. Mener å huske Honda BF40/45/50 er 808cc.. Den "store" yamaha 50 hesteren med 849cc blokka fra 60/70 har som oftest betegnelsen 50G her til lands Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 (redigert) Det er ikke vekten men kreftene som er problemet med akterspeilet. Tenker 40-50hk bør gå fint uten forsterkninger. Hva med en pent brukt Yamaha 40hk 4-takt? Ingen røyk, stille og fin gange, gode motorer om har fått litt stell. Ikke alt for tung og lavere forbruk enn en 2-takt. Ville ikke ha montert kjøljern. Bruk dregg om skal i land en eller annen plass tenker jeg :) Redigert 27.Juli.2022 av oks81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Antidiesel Svart 27.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 oks81 skrev for 1 time siden: Det er ikke vekten men kreftene som er problemet med akterspeilet. Tenker 40-50hk bør gå fint uten forsterkninger. Hva med en pent brukt Yamaha 40hk 4-takt? Ja brukt 40 Yamaha 4t er nok fint , kanskje helst 50,. Men de vokser ikke på trær :) honda var vel oppe i 888cc fra 03 i 50 klassen, og lettest , men litt rufsete rykte på girhus. Suzuki ble vel litt tyngre også doble kam og kjede etc . Eg får bare følge med fremover. Vekten spiller vel noe inn også , ikke nødvendigvis på speilet , men 20 kilo mere hengende bak på utsiden merkes vel på 14foter på 180kg . :) Sitér dette innlegget Link to post
Antidiesel Svart 27.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 ivar skrev for 2 timer siden: yamaha 40H/50D er på 698cc, Tohatsu 40/50 er på samme størrelse. Mener å huske Honda BF40/45/50 er 808cc.. Lite 4t Yamaha til salgs akkurat nå iaf. Heldigvis ingen hastverk. ( Honda ble visstnok 888cc og lettest i 03 , men har mere troa på Yama og den tunge Suzuki:). Har lagt båten opp ned nå , må vel forbedre bunnstoff helt opp til fenderlist akter pga tung motor :) Den var tung å snu, blitt full av vann i "hulrommet" etter regnvær siste døgn , forhåpentligvis utette skruehull til lingehesten, håper jeg. Kanskje mulig å installere bensintank forut innvendig? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 hadde en 02 Yamaha F40 på en Bella 440R, var godt fornøyd med den. Innbiller meg den var oppgitt til 92 kg (med PT), men syns jeg har sett oppgitt høyere vekt på den på nyere årsmodeller..? 50-hesteren er 108kg. Sjekket hondaen, BF40/50 oppgis fortsatt til 808cc på nett. Tror de alltid har vært lettest i 50hk 4t klassen? 97 kg oppgis de til. Ikke hørt noe spesifikt ang svake gir på disse Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Tok det fra en husk som ser rusten ut Ivar. Bra du korrigerer? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Her er bunnpluggen jeg bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Antidiesel Svart 2.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Takk Sitér dette innlegget Link to post
Antidiesel Svart 6.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 oks81 skrev On 27.7.2022 at 21.20: Tenker 40-50hk bør gå fint uten forsterkninger. Hva med en pent brukt Yamaha 40hk 4-takt? Ingen røyk, stille og fin gange, gode motorer om har fått litt stell. Ikke alt for tung og lavere forbruk enn en 2-takt. Vekt 2015 Yamaha F40FET L 6BG ? Eier vet ikke vekt , (er langt unna motor) Via Google finner jeg 87kg, 89kg, 90kg ,91kg , 97kg, 101kg , 106kg, 113kg, 119kg. Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 6.August.2022 Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 94-98 kg uten propell står det på hjemmeside. Så du kan vel si ca 100kg med propell og olje vil jeg tru. Om motoren er pen og godt vedlikehold så er det vel løp og kjøp tenker jeg :) Som med alt annet, løp vekk fra det om du aner ugler i mosen, selv om har reist langt. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Nyere Yamaha 40 4t med efi er et godt valg til denne. Var nære å velge den selv, men ble altså tatt av ungdomstia? Sitér dette innlegget Link to post
Antidiesel Svart 7.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 tkb skrev for 7 timer siden: men ble altså tatt av ungdomstia? Ja er jo fristende med leketøy :). Gikk for 40 2015 Sitér dette innlegget Link to post
Antidiesel Svart 7.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 oks81 skrev On 6.8.2022 at 11.38: Om motoren er pen og godt vedlikehold så er det vel løp og kjøp tenker jeg :) Ja vil tro jeg fikk en god pris 140timer, 2015 40hk . Finner flere 90 talls Yama 40-60 til høyere pris . Fungerer forhåpentligvis bra på en liten musling. Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Har hatt eldre 60 og 90 Yamaha. Knallgode motorer men gamle, og da begynner gjerne problemer. På begge to så løsnet bolter som holder fast undervannshuset pga tæring. Også girhus som begynte å sprekke helt bak ved propell. Osv... Derfor tenker jeg det er smart å bare kjøpe nyere. Litt mer vedlikeholdskost på 4takt, men hyggelig bensinforbruk og veldig snill gange. Kan dorge så lenge du vil. Nyt fordelene med 4takt, og husk å montere forfilter med vannutskiller. :) Sitér dette innlegget Link to post
Antidiesel Svart 7.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Ja har hatt flere eksemplarer av 4t og 2t så kjenner forskjellene , liker g2 sine 5 års intervall, men blir litt overkill på ei jolle :) g1 etec blir så tunge og litt ymse driftsikkerhet. Blir sikkert greit med 40. Ikke så glad i årlig service da. Får begynne med regreima og anoder i blokka . Skal prøve finne gjette meg til vannlinjen med den motoren nå. Oppussing pågår. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.