Urdura Startet 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2022 Kan noen fortelle meg hvordan vi tømmer, på åpent hav, septiktanken på en Nimbus 38 fot fra 2005? Jeg vet man skal bruke tømmestasjoner, men kanskje finnes ingen i nærheten. Tidligere eier er ikke å få tak i, og vi er på tur. Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Vet ikke hvordan det er med den, men normalt har man en ventil som må åpnes mellom tank og utgang under vannlinjen. Samt en elektrisk pumpe man må starte. Kjenner ikke til Nimbusen din. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
PolarOslo Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Jepp, finn septiken og åpne utløpsventilen som hører til den. Mulig det er manuell pumpe under dørken. Link to post
Tom Rør Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 (redigert) Urdura skrev 16 minutter siden: Kan noen fortelle meg hvordan vi tømmer, på åpent hav, septiktanken på en Nimbus 38 fot fra 2005? Jeg vet man skal bruke tømmestasjoner, men kanskje finnes ingen i nærheten. Tidligere eier er ikke å få tak i, og vi er på tur. Det er garantert en egen bryter? Redigert 27.Juli.2022 av Tom Rør (see edit history) Link to post
Roger jo Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 (redigert) Urdura skrev 1 time siden: Kan noen fortelle meg hvordan vi tømmer, på åpent hav, En må bokstavelig følge slanger fra toalett til tank mulig det er en 3-veisventil der så en kan velge mellom til tank eler til sjøs og der skal det være en bunnventil mot skutebunn, Går det rett på tanken uten 3.veisventil, er det en slange til fra tanken som går til en pumpe og derfra til ventilen i skutebunn. Er du i Norge er det forbudt å tømme i Nasjonalparker og 3/400 m fra ytterste ø. I Sverige 12 nm fra land I Danmak denne https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/963 Redigert 27.Juli.2022 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 På en slik båt er det vel som oftest en bryter på bryterpanelet ala denne: Jeg er en slags gjest Link to post
Gullfisk Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 På såpass ny båt, bør det vel finnes en manual som beskriver dette. Ellers så er det å finne tanken, og slangen ut av denne, med evt pumpe/bryter og bunnventil. Det kan også være ejektortømming uten pumpe. Da må bunnventil være åpen, og man må opp i fart. Link to post
Urdura Svart 27.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Ja det er en manual/bruksanvisning,og vi har vært på nettet også, men det er bare tegn-forklaringer og ikke hvordan det skal brukes i riktig rekkefølge. Men takker så mye for alle tilbakemeldinger/svar, og ja til «Enslagsgjest» som viste bildet av WasteWater; den har vi! På «dashbordet». Men er det bare å trykke på den? Eller må noen andre ting skrus/lukke/åpnes? Og skal man ligge stille eller kjøre? Mye eller lite fart? Vi er ikke så motorbåterfarne, (men har seilet masse joller i mange år) Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Dere kan kjøre fort, eller kjøre sakte, men hadde nok ikke tømt septiken når man ligger i ro. Skal bare være å trykke på bryteren, men kan være smart å sjekke om skroggjennomføringen er åpen, slik at man er sikker på at dritten forsvinner ut. Følg med på tankmåleren når dere tømmer, slik at dere vet når tanken er tom og dere kan skru av bryteren. Jeg er en slags gjest Link to post
PolarOslo Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Har dere funnet ut kvar slangen går fra septiktank og ut? Og om det evt er en ventil der? Isf må den stå åpent. Og da er det nok bare å trykke på knappen og la det stå til. Pleier av vane å gjøre det i fart, men behøver aldeles ikkje å gå spesielt fort. Link to post
PolarOslo Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Ser eg og @enslagsgjest er rørende enig.... Lover godt Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Urdura skrev for 5 timer siden: Kan noen fortelle meg hvordan vi tømmer, på åpent hav, septiktanken på en Nimbus 38 fot fra 2005? Mye enklere å få tips fra folk som kjenenr den aktuelle båttypen hvis man tar med det i overskriften. Selv trodde jeg at "Tømming av septik i havet" var en tråd hvor det debatteres om dette er ok eller ikke og argumenter for og imot. Men så er det altså egentlig et spørsmål om fremgangsmåte for å få gjort det på en bestemt båttype. Sikkert mange andre også som har bommet pga mangelfull overskrift. Link to post
Martine29 Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Skrog gjennomføringen for septiktømming er vel under vannlinjen. Jeg pleier noen ganger å sjekke om dette er i orden ved å tømme noe Zalo ned i doet og trekke ned flere ganger slik at noen liter med sjøvann kommer ned i tanken. Når jeg da trykker på tømme bryter ser jeg om det kommer skumbobler ut i sjøen. Det enkle er jo ofte det beste. Lykke til med feilsøking. Erfaringsmessig er det mye å sette seg inn i ved kjøp av båt, og det å ta seg noen minutter i kroker og kriker med hodelykt på er gull. Link to post
Schanty Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Jeg regner med at skrog gjennomføring til wc er på samme sted hos dere som hos meg, ( Nimbus 350 cc) og da ligger den foran wc ute i gangen. Fjern teppe og du finner en luke, under der sitter sannsynligvis skrog gjennomføringen og en kran som må stå åpen før tømming. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn