Balanus crenatus Startet 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2022 (redigert) Hei, Vann trenger sakte men sikkert inn i båten, en Bella 66x med dekk og innebords motor. Det legger seg i motorrommet, og nærmer seg girkassen hvis det går for lang tid før pumping. Jeg tenkte å sette i gang med å finne årsaken. Har akkurat tatt båten opp på land, og støvsugd vekk alt vann. Mens jeg fjernet vannet fra alle mulige rom observerte jeg dette. Det er innsiden av gjennomføringen for eksos. Fra dette rommet vil eventuelt vann renne direkte til motorrommet som ligger litt lavere uten noen terskel imellom. Bakover går det mer eller mindre horisontalt gjennom badeplattformen, kanskje litt nedover slik at det muligens ikke ligger vann gjennom hele røret, og sjøvannet ligger halvveis over åpningen i akterenden. Det er definitivt en kandidat, og det er vel egentlig bare å bytte først som sist, men er det nok til noe sånt som tjue liter i løpet av et par uker? På baksiden ser det slik ut: Det var vann i badeplattformen, men ikke nok til å renne framover i båten. Ellers er det noen skruehull for motorkassa som kan forårsake litt drypping fra dekk (nå tettet), men få andre steder jeg kan forstå at regnvann kan komme inn i vesentlige mengder. Gjennomføringen for sjøvann ble nylig bytta før jeg tok over båten, og inntil videre satser jeg på at det er gjort en brukbar jobb, og utelukker det. Hylsen for akselen smøres med giroljeolje fra en egen tank. Tanken har olje og akselen ser bra ut. Ekkoloddet er satt på en treplate langt framme på båten. Treplata (noe slags laminat) ser litt shabby ut, men jeg tror ikke det er noen logisk forbindelse til motorrommet lavt nok nede - eller er det kanskje vanlig med kanaler som fører vannet bakover? Det jeg tenkte videre er å kjøre på med hageslangen for å forsikre meg om at regnvann ikke er problemet, og deretter sette ut båten og observere hvilket rom som fylles først og se om det er mulig å faktisk se vannet som kommer inn. Er det noe jeg ikke har tenkt på, som pleier å være vanlig årsak? Noen metoder å undersøke hvor tett ulike gjennomføringer er? Redigert 27.Juli.2022 av Balanus crenatus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Første jeg tenker på er hylser for aksling og ror. Eller om det er vakuum ventil på eksosen. også må du vite om det er salt eller ferskt vann. Det smaker du ? Sitér dette innlegget Link to post
Balanus crenatus Svart 27.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Bitteliten skrev 8 minutter siden: Første jeg tenker på er hylser for aksling og ror. Eller om det er vakuum ventil på eksosen. også må du vite om det er salt eller ferskt vann. Det smaker du ? Hylsa har olje på tanken og aksel ser fin ut, men jeg skal holde et godt øye med den når jeg setter en tørr båt på sjøen. Glemte å nevne at vannet kommer når den står i ro, så det er ikke sjøvannet som kommer i retur som er problemet. Det er neppe ferskvann. Det kom inn vann også i vinter mens det var kuldegrader. Sjøen smaker ikke så veldig salt i båthavna, og jeg er ikke så sikker på at ferskt vann som har skylt rundt i motorrommet smaker så veldig annerledes. Kanskje det hjelper om jeg prøver å hive innpå et krus, men jeg tror jeg avstår . Om den holder seg tørr etter å ha stått på land en stund nå, eventuelt med vannspreder/hageslange for sikkerhets skyld, så frikjenner jeg regnet. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Balanus crenatus skrev for 3 timer siden: Er det noe jeg ikke har tenkt på, som pleier å være vanlig årsak? Noen metoder å undersøke hvor tett ulike gjennomføringer er? Kondens tror jeg kanskje ikke du nevnte, fuktig luft som treffer en kald flate avgir fuktigheten så det renner vann. Du nevnte at det er endel i motorrommet, altså det stedet der en stor metallklump holder godt på kulda til det kommer fuktig luft inn på motoren og da kan det renne vann. Ellers er det jo en båt med mange hull til skruer, vinduer osv, så det er mange mulige kilder. Om du har en mistenkt kilde kan du jo teipe fast noe tørt dopapir og se om det blir "vannskadd". Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Litt mel eller melis lagt på med tesil f.eks i et tynt lag vil avsløre hvor det renner fra. Eksosen ser ut som en mulig kilde, det har i alle fall rent vann der! Ror og propellaksling er også mulige syndere, samt luker etc. Kondens kan du nok se helt bort fra, det er snakk om minimale mengder. Om du har mye kondens så betyr det at du har en lekkasje som skaper et unaturlig fuktig miljø i lukkede rom. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Balanus crenatus Svart 28.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 index skrev for 10 timer siden: Litt mel eller melis lagt på med tesil f.eks i et tynt lag vil avsløre hvor det renner fra. Eksosen ser ut som en mulig kilde, det har i alle fall rent vann der! Ror og propellaksling er også mulige syndere, samt luker etc. Kondens kan du nok se helt bort fra, det er snakk om minimale mengder. Om du har mye kondens så betyr det at du har en lekkasje som skaper et unaturlig fuktig miljø i lukkede rom. Et motorrom med melis ved sjøsetting høres ut som et veldig bra utgangspunkt. Jeg vil nok tro eksosen er synderen, det ser noen steder bortimot gjennomrustet ut på bilde nr. 1 omtrent ved benden, i tillegg til at det brune avslører rustvann, så jeg bytter nok bare det bakre røret før sjøsetting uansett. Da tipper jeg det kommer spesielt mye vann ved gange. Jeg har pumpet noen ganger ved bruk, men har tenkt det bare et vann som samler seg etter første utpumping, men det er vel heller nytt påfyll av kjølevann via eksosrøret. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Maika skrev 17 minutter siden: Å bytte til elektrisk med bryter oppe i cockpit er å anbefale. Jeg kjøpte en slik manuell pumpe brukt av en kar her på baatplassen for femten år siden da han hadde bygget om til elektrisk. Og den fungerer utmerket enda. Lurer på hvor mange elektriske han har byttet i mellomtiden...? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.