Jump to content

Blytau - vinkel på tau

frankive

Recommended Posts

Jeg ser flere båter med blytau i baug båter på 25-28 fot) som har en vinkel tilnærmet 90 grader, altså rett ned, på tauet sitt på ankeret selv når de ligger ute  i 3-5 ms vind.

I mitt hode tilsier det at de ligger med stramt tau med ankeret rett under og kun blir holdt på plass av vakten av ankeret, men ser også at mange kun har 7,5kg anker.

Såfremt de ikke har fått et fantastisk bra feste under en stein umiddelbart, skulle vel ikke et 7,5kg anker greie å holde båter på 2-3 tonn med 90 graders vinkel uten å komme ut av posisjon?

Når det er sagt, installerte jeg selv blytau og 7,5kg anker inkl. ankervinsj på min 25 fot (2 tonn) forleden og når jeg ankret var det ikke mange metrene jeg skulle bakke (5-6m?) før båten satt dønn fast, og også min tauvinkel var ganske bratt.

Hva er det jeg ikke ser her? Blir jeg lurt fordi blytauet er såpass tungt at over vann går det umiddelbart ganske rett ned uansett hvordan vinkelen blir under vann

Hvis  vind og strøm går hver sin vei kan en bli lurt.

En tommelfinger regel er 3 X dybden (kaffe dredging litt mindre) blåser det opp og jeg skal sove trykt om natten

,blir det   5, 6, 7, 8 X  dybden.  og med ankeralarm på mobilen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Cerberus skrev 6 minutter siden:

Så lenge heile vekten av tauet ikkje blir løftet opp / strammet av kreftene på båten så vil øverste delen henge rett ned. Hadde du hatt vanlig tau hadde det gått mykje meir på skrå.

Å dra et blytau i spenn så det blir snorrett krever veldig høg kraft

Tror det er forklaringen ja. Nesten vært morsomt å teste en gang jeg har altfor god tid.. :)

Det forklarer vel samtidig hvorfor nesten alle båter jeg ser med kjetting foran så går kjettingen rett ned på relative rolige værdager også, krever vel enda mer krefter for å sette ankeret i spenn..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...